Jan Černý s Pavlem Kohoutem cestují do Německa, kde se zúčastní Rally Deutschland, soutěže v rámci WRC Academy.
Honza Černý s Pavlem Kohoutem minulý víkend závodili v Čechách na Rally Pačejov, kde se postavili na start s dvoulitrovým Renaultem Clio R3. Před závodem si posádka dělala oprávněné ambice být nejrychlejší dvojicí mezi dvoukolkami, ale to ještě netušili, že během pačejovské rally zažijí to, co ještě nikdy před tím. Hned v úvodní rychlostní zkoušce dobře rozjetému Renaultu Clio R3 zkřížila cestu srna. „Z vysoké trávy vedle silnice nám skočila srna přímo do čelního skla. Byl to docela šok, protože chvíli trvalo, než jsem si vůbec uvědomil, co se stalo. Bylo to navíc v docela vysoké rychlosti a čelní sklo přede mnou bylo téměř neprůhledné. Oba s Pavlem jsme měli nějaké úlomky skla v očích, což bylo hodně nepříjemné, ale dojeli jsme rychlostní zkoušku až do cíle. Tam jsme čelní sklo vykopli a pokračovali dál bez něj,“ popisuje Jan Černý incident, který se stal hned na úvodní rychlostní zkoušce Rally Pačejov.
Posádka se následně rozhodla soutěž dokončit alespoň do prvního servisu, kde se mechanici týmu zatím pokoušeli sehnat náhradní čelní sklo. To se nakonec podařilo. „Chtěl bych poděkovat mechanikům našeho týmu DEFRS, kterým se podařilo ve vymezeném čase sklo vyměnit a také klukům Bryndům, kteří nám sklo půjčili. Je fajn, že v rally stále funguje pomoc i mezi týmy, které spolu na trati soupeří,“ děkuje Jan Černý, který spolu s Pavlem Kohoutem vyrazili do dalších kilometrů rychlostních zkoušek Rally Pačejov s cílem, posunout se co nejvýše v pořadí dvoukolek.
V dalších rychlostních zkouškách se to bezchybně jedoucí posádce dařilo a zajížděli jeden nejrychlejší čas mezi dvoukolkami za druhým. Ve třetí RZ navíc chyboval dosud vedoucí Vrkoslav a Renault Clio R3 Jana Černého byl opět ve vedení. Už se zdálo, že ranní problém se srnou bude zapomenut na rampě při oslavě vítězství, ale následovala ještě poslední rychlostní zkouška, kde si Černý s Kohoutem vypili pačejovský kalich hořkosti až do dna. „Někde v průběhu rychlostní zkoušky zřejmě došlo k pomalému defektu, který jsem nezpozoroval. Prázdné kolo se projevilo až při prudkém brzdění před retardérem, kam jsem už nestačil zatočit a poslední řadu sudů jsem zcela srazil. Byli jsme za to odměněni penalizací 30 vteřin, což nás spolu se ztrátou způsobenou defektem posunulo až do hloubi pole,“ uzavírá zklamaný Jan Černý. Na Pačejov 2011 bude tedy chtít posádka Jan Černý – Pavel Kohout co nejdříve zapomenout. Pomůže jim k tomu jejich přesun o zhruba 700 kilometrů na západ do oblasti kolem města Trier.
Právě zde se totiž budou od pondělí Jan Černý s Pavlem Kohoutem připravovat na Německou Rally, soutěž zařazenou do mistrovství světa a současně do WRC Academy, kde česká posádka po třech odjetých soutěžích hájí průběžné páté místo. Německé vinice tak budou svědky souboje nadaných a hodně divokých mladíků, kteří závodí s identickými vozy Ford Fiesta R2. „Na Německo se moc těšíme a chtěli bychom tady uspět. Kolem trati bývá vždy obrovské množství českých fanoušků a ti nás určitě poženou dopředu. Asfalt je mi stále bližší než šotolina, a proto bych rád v Německu ukázal, co ve mně je. Nebude to ale vůbec jednoduché, protože i ostatní jezdci ve WRC Academy nejsou žádná ořezávátka, která by neuměla na asfaltu zajet. Podle toho, co jsem v Německu viděl jako divák, tak je to hodně záludná soutěž složitá hlavně na volbu pneumatik a rozpis a není vůbec snadné tady jet rychle a bez chyb. Pro mě je to ale výzva a chci se s tím poprat,“ říká před cestou do Německa Jan Černý.
Německá Rally odstartuje v pátek 19. srpna a o působení jediné české posádky ve WRC Academy v Německu vás budeme dál informovat.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.