Posádka Jaromír Tarabus - Igor Norek má za sebou výtečné vystoupení na Valašské rally s novým vozem Škoda Fabia R2. Po většinu soutěže vedla nejen ve třídě R2, ale i v celé klasifikaci vozů s jednou poháněnou nápravou. Jaromír Tarabus musel v poslední rychlostní zkoušce sice odstoupit kvůli technické závadě, ovšem ani to nepokazilo dobrý dojem ze závodu. Navíc jej na prvním místě ve třídě vystřídala při svém prvním nasazení další Škoda Fabia R2.
Start Jaromíra Tarabuse s novým vozem Škoda Fabia R2 byl předem očekáván s velkým napětím a pozorností. Razantní odpověď na to, jak si jezdec i premiérově představený vůz Fabia R2 povedou, daly již první rychlostní zkoušky úvodní soutěže MMČR v rally 2011. Od první rychlostní zkoušky vedli Jaromír Tarabus s Igorem Norkem ve třídě 6, kam Fabia R2 patří. Již od druhé rychlostní zkoušky pak navíc přidali i neočekávané vedení mezi všemi vozy s jednou poháněnou nápravu, před všemi vozy vyšší specifikace R3 i respektovanými vozy S1600. Páteční etapu posádka uzavírala na lichotivé 17. příčce absolutní klasifikace.
Pilot Jaromír Tarabus viděl první etapu soutěže takto: „Páteční etapa nám vyšla celkově pěkně. Trochu nás potrápil zvířený prach po předchozích vozech na druhé RZ, kdy toho místy nebylo moc vidět, ale to bylo pro všechny stejné. Jediné menší problémy nastaly na RZ 3, kdy nás drobná jezdecká chyba stála nějakou tu vteřinku a pak na závěrečné páteční vložce, kdy se nám nepříjemně zamlžilo okno. Hlavní pro nás ale bylo příjemné překvapení, že nebojujeme s vozy v naší třídě 6 respektive R2, ale s vozy o třídu silnějšími. Již po pátku tedy bylo podle dosažených časů jasné, že Fabia R2 je velmi konkurenceschopné auto a jede se s ní příjemně.“
V sobotu posádka navázala na páteční výsledky a po prvních dvou sobotních sekcích stále držela prvenství ve třídě 6 i mezi vozy s jednou poháněnou nápravu. „Sobota se pro nás odvíjela až do odstoupení bez problémů, dařilo se nám udržovat si náskok na druhou dvoukolkou Venci Dunovského. Na závěr nás však čekaly průjezdy kopcovitou Bystřičkou s velkým převýšením. Zde nám to Venca zase vrátil,“ popisuje jezdec těsný souboj s posádkou Dunovský-Machů na voze vyšší třídy 5 ve specifikaci S1600. V této chvíli se však již bohužel přiblížil předčasný konec jeho účinkování na Valašské rally: „Před cílem prvního průjezdu Bystřičky jsme si v zatáčkách všimli, že se začal ztrácet z motoru olej. Před druhým průjezdem jsme tedy již tušili, že to bude to bude ještě náročné a sledovali stav oleje. Po rozsvícení alarmu po polovině poslední RZ jsme auto raději odstavili, abychom předešli většímu poškození motoru.“ První místo ve třídě 6 v této chvíli převzala posádka druhého nasazeného vozu Škoda Fabia R2 s Dušanem Kouřilem za volantem.
Po popisu průběhu závodu se „Mira“ ještě vrací k dojmům z vozu Škoda Fabia R2 jako takového: „Musím pochválit zpracování vozu, je moc pečlivé. Na první pohled je zřejmý důraz na jednoduchost a účelnost, která odpovídá skutečnému závodnímu autu a je evidentní, že Fabia plně využívá homologace R2. Takže ve spojení se sekvenčním řazením to za volantem vypadá pomalu jako v S2000. Je vidět, že se vůz povedl, dá se s ním jet rychle a je s ním pěkné svezení.“
Hluboké dojmy zanechalo svezení novou akvizicí třídy R2 i ve spolujezdci Igoru Norkovi: „Závod pro nás začal smolně a skončil také smolně. Na testovací RZ před startem došlo k menšímu výletu mimo trať, naštěstí v únikové zóně nic nestálo, a na poslední RZ před cílem celého závodu jsme museli odstoupit. Vzhledem k tomu, že jsme se v té chvíli pohybovali první ve třídě a druzí ve dvoukolkách, bylo naše zklamání obrovské. Již před závěrečným průjezdem Bystřičky jsme věděli, že začal téci olej z motoru přímo na rozpálený výfuk. Preventivně jsme se tedy před startem do RZ nachystali na evakuaci z auta a následné hašení případného požáru. Po sjezdu ze Santova jsme ve stoupání závodu do vrchu na Dušnou museli odstoupit, aby motor nezůstal bez oleje.“ Tolik Igor Norek k závodu. Samotná Škoda Fabia R2 v něm pak zanechala následující pocity: „Dojmy z nového vozu nám odstoupení ale nepokazilo! Za sebe musím pochválit všechny, kteří se na vývoji tohoto auta podíleli, bylo to super svezení a auto fungovalo bezvadně. Motor mě velmi mile překvapil a ve spojení s dobře „naskládanou“ převodovkou to bylo opravdové svezení v závodním stroji, jak má být. V servisu vše fungovalo na jedničku. Myslím si, že pan Brůzl a lidé kolem něj udělali velký kus práce a doufám, že jsme vynikajícími časy ukázali, že Fabia R2 má velké možnosti a udělali tomuto speciálu dobrou reklamu. Takže velké díky patří celému týmu Impromat Motorsport!“ Po Valašské rally už spolujezdec myslí i na další soutěže: „Že jsme jeli Valašku je dobře i z toho důvodu, že jsme se, jak se ukázalo, potřebovali s Mirou po pěti letech trochu sehrát. Doufám, že ve Fiatu Abarth S2000 již bude vše bez chybiček.“
Co říci ke startu na Valašské rally má samozřejmě i duchovní otec vozu Škoda Fabia R2 a majitel vozu Vlastimil Brůzl: „Předně musím říci, že mě velmi potěšil celkový přístup Jaromíra Tarabuse i celé posádky k závodu, stejně jako dosahované časy,“ a dále pak upřesňuje konkrétní důvod odstoupení ze závodu: „Příčinou odstoupení byl únik oleje z porézního bloku motoru. Již v pátek jsme blok lepili dvousložkovým lepidlem a celou dobu soutěže jsme problematické místo kontrolovali. Vše nasvědčovalo tomu, že oprava se zdařila. Při průjezdu desáté RZ se ovšem uvolnila ještě větší část odlitku a došlo k velkému úniku oleje. Jsem rád, že se díky odpovědnému Jaromírově přístupu a včasnému zastavení předešlo větším škodám na vozidle.“
Na závěr dejme slovo týmovému manažerovi a spolujezdci minulých sezon Danielu Trunkátovi: „Jak již víme, nakonec to nedopadlo tak, jak bychom si všichni přáli, ale přece jenom šlo o zcela nový vůz a s možností závady bylo třeba počítat. Celkově ovšem hodnotíme tento start rozhodně pozitivně a jsme rádi, že vše takto proběhlo. Naše poděkování za možnost tohoto startu patří samozřejmě předně panu Brůzlovi.“ Na závěr čerstvý čtyřicátník ještě lehce odlehčuje a svěřuje se svými pocity během závodu. „Přestože jsem nebyl přítomen přímo na závodě, odnesl jsem si z něho novou zkušenost. Sledování průběhu soutěže na internetu bylo místy snad napínavější, než když člověk sedí přímo v závodním voze, jak jsem zvyklý. Ale současně vůbec není příjemný ten pocit, kdy člověk může vnímat veškeré dění pouze na dálku a nemůže jej nijak ovlivnit.“, přibližuje Dan pocity „spolujezdce na mateřské“ při sledování úspěšné světové premiéry závodního nasazení vozů Škoda Fabia R2.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.