Sezóna 2010 Svoboda týmu se nesla v duchu nových vylepšení na stávajícím voze, tedy na Tatře 815 4x4. Hned z úvodního závodu sezóny si tým dovezl cenné zlato z německé Baja Saxonia. V průběhu roku přibyly i další medailové úspěchy.
Ze zkušeností z let minulých ve Svoboda týmu usoudili, že je potřeba zlepšit tlumení přední nápravy, proto před sezónou nainstalovali další tlumič. Nástavba vozu doznala také změn v podobně lehčích materiálů a konstrukce. V roce 2010 se pak posádka s oranžovou Tatrou 815 4x4 zúčastnila jako již tradičně několika podniků, na kterých se jí moc líbí, jako je Baja Saxonia, Baja Hungaria nebo Rallye Dresden Breslau. „V sezóně 2010 jsme udělali obrovský pokrok v navigaci, František dostal auto, jak se říká, do ruky a celková spolupráce teamu se o poznání zlepšila. Přece jenom předchozí roky už v nás něco zanechaly a na start závodu se už nestavěli tři začátečníci, ale team, který už ví, oč tu běží. Téměř stoprocentně po celý rok fungující technika nám dávala jistou dávku sebevědomí, která ve výsledku velice pomáhá při závodu, jako takovém. Klid v kabině, stoprocentní koncentrace a trénink v podobě stovek a stovek kilometrů je základem k dobrým výsledkům,“ pochvaluje si druhý navigátor Martin Kalous, nejmladší člen jinak rodinné posádky bratrů Svobodových.V minulosti pak stejný tým startoval úspěšně také v trucktrialu, ale vloni v těžko sjízdných sekcích vidět téměř nebyl. „Musím říci, že trucktrialu jsme se vloni moc nevěnovali. Ono pracovat na závodním autě už tak zabere většinu našeho času. Odměnou za stovky hodin nám pak jsou rallye, které navštívíme, a na trucktrial už nezbývá moc času. I tak jsme ale jeden závod stihli- a to v Mohelnici, kde bylo velice krásně,“ pokračuje Martin.Minulý rok Svoboda tým absolvoval Baja Saxonia, dva závody German offroad masters, Dresden Breslau, Baja Hungaria a exhibičně domácí Internext rally Vsetín. Nedaleká Baja Slovakia byla nakonec těsně před startem zrušena a závodní speciál byl mimochodem nepřehlédnutelný také v expozici TV Motormix na veletrhu Autosalon § Autotec v Brně, kde byl v sousedství rekordní Buggyry, Fordu Fiesta S 2000, Lanceru WRC, expediční Tatry 805, či několika formulových a dalších závodních vozů. Zúčastnil se také výstavky při Rallyeshow v Hradci Králové, kde budil rovněž nemalou pozornost.„V minulém roce si velice ceníme prvního místa na závodě Baja Saxonia v lokalitě v obrovském hnědouhelném povrchovém dole nedaleko Lipska, kde jsme v konkurenci několika dakarských kamionů zajížděli super časy. V konečném výsledku jsme byli na senzačním prvním místě s dvacetiminutovým náskokem na nejbližšího soupeře. Dalším nádherným výsledkem bylo třetí místo na Rallye Dresden Breslau. Při tomto německo - polském závodu, kde se většina etap jede ve vojenském prostoru, posádky neminou bažiny, močály, staré tankodromy, či hluboké brody. Takže trať je velmi náročná. Tento závod, na jehož startu bylo několik desítek kamionů, se jede na mezinárodní úrovni a s větším podílem trati právě v Polsku. Schází se tu závodníci z celé Evropy. Bylo to sedm dní úžasného dobrodružství, ale Martin si hned třetí den vyvrknul kotník a musel s ním dojet až do cíle,“ dodává další vzpomínky Václav Svoboda.Příprava aut je velice časově náročná a „Svoboďáci“ navíc připravují zcela novou techniku. Přitom nejen, že připravují nový ostrý speciál Tatra 4x4 na letošní sezónu, ale staví také nový doprovodný vůz Tatra 6x6. Vůz se staví v úzké spoluprácí s Tatra Kopřivnice a.s., pérování je kompletně vzduchové, bude použita a testována nová evoluce tlumičů. Nástavba bude maximálně odlehčena. A také celková hmotnost vozu by měla být znatelně nižší. Také motor dozná řady změn. Obě novinky by se měly objevit již na jaře na Baja Saxonia.„Samozřejmě, že už v průběhu loňského roku nám v hlavách kolovala myšlenka, zda se postavit na start Hedvábné Stezky. Netrvalo dlouho a odpověd ano, či ne, byla na světě. Rozhodli jsme se, že v roce 2011 se postavíme na start Hedvábné stezky a to s novým ostrým kamionem opět značky Tatra,“ prozrazuje řidič František Svoboda.Snad vyjde i start na některém z podniků CCR, tedy cross country rallye, kde byla od letošního roku vypsána kategorie trucků. I když vše je o financích a o dostatku času. A i to je důvod, proč tým zatím nemá ve svých plánech také start na Dakaru. „Dakar to je snad sen každého kdo miluje krásnou přírodu a adrenalin v jednom. Bohužel Dakar je v tuto chvíli pro nás z finančních důvodů nedosažitelný. Účast na takovémto závodě vyžaduje spoustu peněz a vzhledem k tomu, že nemáme zatím žádného partnera, je to pro nás nereálné. Nicméně tuto myšlenku neshazujeme ze stolu, jak se říká,“ dodává zasněně Václav Svoboda. Posádka : František Svoboda Václav Svoboda Martin KalousTechnika : Tatra 815 4x4 DAKAROficiální stránky týmu : www.svobodatatrateam.cz www.svoboda-cz.cz
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.