Sezóna 2010 Svoboda týmu se nesla v duchu nových vylepšení na stávajícím voze, tedy na Tatře 815 4x4. Hned z úvodního závodu sezóny si tým dovezl cenné zlato z německé Baja Saxonia. V průběhu roku přibyly i další medailové úspěchy.
Ze zkušeností z let minulých ve Svoboda týmu usoudili, že je potřeba zlepšit tlumení přední nápravy, proto před sezónou nainstalovali další tlumič. Nástavba vozu doznala také změn v podobně lehčích materiálů a konstrukce. V roce 2010 se pak posádka s oranžovou Tatrou 815 4x4 zúčastnila jako již tradičně několika podniků, na kterých se jí moc líbí, jako je Baja Saxonia, Baja Hungaria nebo Rallye Dresden Breslau. „V sezóně 2010 jsme udělali obrovský pokrok v navigaci, František dostal auto, jak se říká, do ruky a celková spolupráce teamu se o poznání zlepšila. Přece jenom předchozí roky už v nás něco zanechaly a na start závodu se už nestavěli tři začátečníci, ale team, který už ví, oč tu běží. Téměř stoprocentně po celý rok fungující technika nám dávala jistou dávku sebevědomí, která ve výsledku velice pomáhá při závodu, jako takovém. Klid v kabině, stoprocentní koncentrace a trénink v podobě stovek a stovek kilometrů je základem k dobrým výsledkům,“ pochvaluje si druhý navigátor Martin Kalous, nejmladší člen jinak rodinné posádky bratrů Svobodových.V minulosti pak stejný tým startoval úspěšně také v trucktrialu, ale vloni v těžko sjízdných sekcích vidět téměř nebyl. „Musím říci, že trucktrialu jsme se vloni moc nevěnovali. Ono pracovat na závodním autě už tak zabere většinu našeho času. Odměnou za stovky hodin nám pak jsou rallye, které navštívíme, a na trucktrial už nezbývá moc času. I tak jsme ale jeden závod stihli- a to v Mohelnici, kde bylo velice krásně,“ pokračuje Martin.Minulý rok Svoboda tým absolvoval Baja Saxonia, dva závody German offroad masters, Dresden Breslau, Baja Hungaria a exhibičně domácí Internext rally Vsetín. Nedaleká Baja Slovakia byla nakonec těsně před startem zrušena a závodní speciál byl mimochodem nepřehlédnutelný také v expozici TV Motormix na veletrhu Autosalon § Autotec v Brně, kde byl v sousedství rekordní Buggyry, Fordu Fiesta S 2000, Lanceru WRC, expediční Tatry 805, či několika formulových a dalších závodních vozů. Zúčastnil se také výstavky při Rallyeshow v Hradci Králové, kde budil rovněž nemalou pozornost.„V minulém roce si velice ceníme prvního místa na závodě Baja Saxonia v lokalitě v obrovském hnědouhelném povrchovém dole nedaleko Lipska, kde jsme v konkurenci několika dakarských kamionů zajížděli super časy. V konečném výsledku jsme byli na senzačním prvním místě s dvacetiminutovým náskokem na nejbližšího soupeře. Dalším nádherným výsledkem bylo třetí místo na Rallye Dresden Breslau. Při tomto německo - polském závodu, kde se většina etap jede ve vojenském prostoru, posádky neminou bažiny, močály, staré tankodromy, či hluboké brody. Takže trať je velmi náročná. Tento závod, na jehož startu bylo několik desítek kamionů, se jede na mezinárodní úrovni a s větším podílem trati právě v Polsku. Schází se tu závodníci z celé Evropy. Bylo to sedm dní úžasného dobrodružství, ale Martin si hned třetí den vyvrknul kotník a musel s ním dojet až do cíle,“ dodává další vzpomínky Václav Svoboda.Příprava aut je velice časově náročná a „Svoboďáci“ navíc připravují zcela novou techniku. Přitom nejen, že připravují nový ostrý speciál Tatra 4x4 na letošní sezónu, ale staví také nový doprovodný vůz Tatra 6x6. Vůz se staví v úzké spoluprácí s Tatra Kopřivnice a.s., pérování je kompletně vzduchové, bude použita a testována nová evoluce tlumičů. Nástavba bude maximálně odlehčena. A také celková hmotnost vozu by měla být znatelně nižší. Také motor dozná řady změn. Obě novinky by se měly objevit již na jaře na Baja Saxonia.„Samozřejmě, že už v průběhu loňského roku nám v hlavách kolovala myšlenka, zda se postavit na start Hedvábné Stezky. Netrvalo dlouho a odpověd ano, či ne, byla na světě. Rozhodli jsme se, že v roce 2011 se postavíme na start Hedvábné stezky a to s novým ostrým kamionem opět značky Tatra,“ prozrazuje řidič František Svoboda.Snad vyjde i start na některém z podniků CCR, tedy cross country rallye, kde byla od letošního roku vypsána kategorie trucků. I když vše je o financích a o dostatku času. A i to je důvod, proč tým zatím nemá ve svých plánech také start na Dakaru. „Dakar to je snad sen každého kdo miluje krásnou přírodu a adrenalin v jednom. Bohužel Dakar je v tuto chvíli pro nás z finančních důvodů nedosažitelný. Účast na takovémto závodě vyžaduje spoustu peněz a vzhledem k tomu, že nemáme zatím žádného partnera, je to pro nás nereálné. Nicméně tuto myšlenku neshazujeme ze stolu, jak se říká,“ dodává zasněně Václav Svoboda. Posádka : František Svoboda Václav Svoboda Martin KalousTechnika : Tatra 815 4x4 DAKAROficiální stránky týmu : www.svobodatatrateam.cz www.svoboda-cz.cz
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.