Sezóna 2010 Svoboda týmu se nesla v duchu nových vylepšení na stávajícím voze, tedy na Tatře 815 4x4. Hned z úvodního závodu sezóny si tým dovezl cenné zlato z německé Baja Saxonia. V průběhu roku přibyly i další medailové úspěchy.
Ze zkušeností z let minulých ve Svoboda týmu usoudili, že je potřeba zlepšit tlumení přední nápravy, proto před sezónou nainstalovali další tlumič. Nástavba vozu doznala také změn v podobně lehčích materiálů a konstrukce. V roce 2010 se pak posádka s oranžovou Tatrou 815 4x4 zúčastnila jako již tradičně několika podniků, na kterých se jí moc líbí, jako je Baja Saxonia, Baja Hungaria nebo Rallye Dresden Breslau. „V sezóně 2010 jsme udělali obrovský pokrok v navigaci, František dostal auto, jak se říká, do ruky a celková spolupráce teamu se o poznání zlepšila. Přece jenom předchozí roky už v nás něco zanechaly a na start závodu se už nestavěli tři začátečníci, ale team, který už ví, oč tu běží. Téměř stoprocentně po celý rok fungující technika nám dávala jistou dávku sebevědomí, která ve výsledku velice pomáhá při závodu, jako takovém. Klid v kabině, stoprocentní koncentrace a trénink v podobě stovek a stovek kilometrů je základem k dobrým výsledkům,“ pochvaluje si druhý navigátor Martin Kalous, nejmladší člen jinak rodinné posádky bratrů Svobodových.V minulosti pak stejný tým startoval úspěšně také v trucktrialu, ale vloni v těžko sjízdných sekcích vidět téměř nebyl. „Musím říci, že trucktrialu jsme se vloni moc nevěnovali. Ono pracovat na závodním autě už tak zabere většinu našeho času. Odměnou za stovky hodin nám pak jsou rallye, které navštívíme, a na trucktrial už nezbývá moc času. I tak jsme ale jeden závod stihli- a to v Mohelnici, kde bylo velice krásně,“ pokračuje Martin.Minulý rok Svoboda tým absolvoval Baja Saxonia, dva závody German offroad masters, Dresden Breslau, Baja Hungaria a exhibičně domácí Internext rally Vsetín. Nedaleká Baja Slovakia byla nakonec těsně před startem zrušena a závodní speciál byl mimochodem nepřehlédnutelný také v expozici TV Motormix na veletrhu Autosalon § Autotec v Brně, kde byl v sousedství rekordní Buggyry, Fordu Fiesta S 2000, Lanceru WRC, expediční Tatry 805, či několika formulových a dalších závodních vozů. Zúčastnil se také výstavky při Rallyeshow v Hradci Králové, kde budil rovněž nemalou pozornost.„V minulém roce si velice ceníme prvního místa na závodě Baja Saxonia v lokalitě v obrovském hnědouhelném povrchovém dole nedaleko Lipska, kde jsme v konkurenci několika dakarských kamionů zajížděli super časy. V konečném výsledku jsme byli na senzačním prvním místě s dvacetiminutovým náskokem na nejbližšího soupeře. Dalším nádherným výsledkem bylo třetí místo na Rallye Dresden Breslau. Při tomto německo - polském závodu, kde se většina etap jede ve vojenském prostoru, posádky neminou bažiny, močály, staré tankodromy, či hluboké brody. Takže trať je velmi náročná. Tento závod, na jehož startu bylo několik desítek kamionů, se jede na mezinárodní úrovni a s větším podílem trati právě v Polsku. Schází se tu závodníci z celé Evropy. Bylo to sedm dní úžasného dobrodružství, ale Martin si hned třetí den vyvrknul kotník a musel s ním dojet až do cíle,“ dodává další vzpomínky Václav Svoboda.Příprava aut je velice časově náročná a „Svoboďáci“ navíc připravují zcela novou techniku. Přitom nejen, že připravují nový ostrý speciál Tatra 4x4 na letošní sezónu, ale staví také nový doprovodný vůz Tatra 6x6. Vůz se staví v úzké spoluprácí s Tatra Kopřivnice a.s., pérování je kompletně vzduchové, bude použita a testována nová evoluce tlumičů. Nástavba bude maximálně odlehčena. A také celková hmotnost vozu by měla být znatelně nižší. Také motor dozná řady změn. Obě novinky by se měly objevit již na jaře na Baja Saxonia.„Samozřejmě, že už v průběhu loňského roku nám v hlavách kolovala myšlenka, zda se postavit na start Hedvábné Stezky. Netrvalo dlouho a odpověd ano, či ne, byla na světě. Rozhodli jsme se, že v roce 2011 se postavíme na start Hedvábné stezky a to s novým ostrým kamionem opět značky Tatra,“ prozrazuje řidič František Svoboda.Snad vyjde i start na některém z podniků CCR, tedy cross country rallye, kde byla od letošního roku vypsána kategorie trucků. I když vše je o financích a o dostatku času. A i to je důvod, proč tým zatím nemá ve svých plánech také start na Dakaru. „Dakar to je snad sen každého kdo miluje krásnou přírodu a adrenalin v jednom. Bohužel Dakar je v tuto chvíli pro nás z finančních důvodů nedosažitelný. Účast na takovémto závodě vyžaduje spoustu peněz a vzhledem k tomu, že nemáme zatím žádného partnera, je to pro nás nereálné. Nicméně tuto myšlenku neshazujeme ze stolu, jak se říká,“ dodává zasněně Václav Svoboda. Posádka : František Svoboda Václav Svoboda Martin KalousTechnika : Tatra 815 4x4 DAKAROficiální stránky týmu : www.svobodatatrateam.cz www.svoboda-cz.cz
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.