Sezóna 2010 Svoboda týmu se nesla v duchu nových vylepšení na stávajícím voze, tedy na Tatře 815 4x4. Hned z úvodního závodu sezóny si tým dovezl cenné zlato z německé Baja Saxonia. V průběhu roku přibyly i další medailové úspěchy.
Ze zkušeností z let minulých ve Svoboda týmu usoudili, že je potřeba zlepšit tlumení přední nápravy, proto před sezónou nainstalovali další tlumič. Nástavba vozu doznala také změn v podobně lehčích materiálů a konstrukce. V roce 2010 se pak posádka s oranžovou Tatrou 815 4x4 zúčastnila jako již tradičně několika podniků, na kterých se jí moc líbí, jako je Baja Saxonia, Baja Hungaria nebo Rallye Dresden Breslau. „V sezóně 2010 jsme udělali obrovský pokrok v navigaci, František dostal auto, jak se říká, do ruky a celková spolupráce teamu se o poznání zlepšila. Přece jenom předchozí roky už v nás něco zanechaly a na start závodu se už nestavěli tři začátečníci, ale team, který už ví, oč tu běží. Téměř stoprocentně po celý rok fungující technika nám dávala jistou dávku sebevědomí, která ve výsledku velice pomáhá při závodu, jako takovém. Klid v kabině, stoprocentní koncentrace a trénink v podobě stovek a stovek kilometrů je základem k dobrým výsledkům,“ pochvaluje si druhý navigátor Martin Kalous, nejmladší člen jinak rodinné posádky bratrů Svobodových.V minulosti pak stejný tým startoval úspěšně také v trucktrialu, ale vloni v těžko sjízdných sekcích vidět téměř nebyl. „Musím říci, že trucktrialu jsme se vloni moc nevěnovali. Ono pracovat na závodním autě už tak zabere většinu našeho času. Odměnou za stovky hodin nám pak jsou rallye, které navštívíme, a na trucktrial už nezbývá moc času. I tak jsme ale jeden závod stihli- a to v Mohelnici, kde bylo velice krásně,“ pokračuje Martin.Minulý rok Svoboda tým absolvoval Baja Saxonia, dva závody German offroad masters, Dresden Breslau, Baja Hungaria a exhibičně domácí Internext rally Vsetín. Nedaleká Baja Slovakia byla nakonec těsně před startem zrušena a závodní speciál byl mimochodem nepřehlédnutelný také v expozici TV Motormix na veletrhu Autosalon § Autotec v Brně, kde byl v sousedství rekordní Buggyry, Fordu Fiesta S 2000, Lanceru WRC, expediční Tatry 805, či několika formulových a dalších závodních vozů. Zúčastnil se také výstavky při Rallyeshow v Hradci Králové, kde budil rovněž nemalou pozornost.„V minulém roce si velice ceníme prvního místa na závodě Baja Saxonia v lokalitě v obrovském hnědouhelném povrchovém dole nedaleko Lipska, kde jsme v konkurenci několika dakarských kamionů zajížděli super časy. V konečném výsledku jsme byli na senzačním prvním místě s dvacetiminutovým náskokem na nejbližšího soupeře. Dalším nádherným výsledkem bylo třetí místo na Rallye Dresden Breslau. Při tomto německo - polském závodu, kde se většina etap jede ve vojenském prostoru, posádky neminou bažiny, močály, staré tankodromy, či hluboké brody. Takže trať je velmi náročná. Tento závod, na jehož startu bylo několik desítek kamionů, se jede na mezinárodní úrovni a s větším podílem trati právě v Polsku. Schází se tu závodníci z celé Evropy. Bylo to sedm dní úžasného dobrodružství, ale Martin si hned třetí den vyvrknul kotník a musel s ním dojet až do cíle,“ dodává další vzpomínky Václav Svoboda.Příprava aut je velice časově náročná a „Svoboďáci“ navíc připravují zcela novou techniku. Přitom nejen, že připravují nový ostrý speciál Tatra 4x4 na letošní sezónu, ale staví také nový doprovodný vůz Tatra 6x6. Vůz se staví v úzké spoluprácí s Tatra Kopřivnice a.s., pérování je kompletně vzduchové, bude použita a testována nová evoluce tlumičů. Nástavba bude maximálně odlehčena. A také celková hmotnost vozu by měla být znatelně nižší. Také motor dozná řady změn. Obě novinky by se měly objevit již na jaře na Baja Saxonia.„Samozřejmě, že už v průběhu loňského roku nám v hlavách kolovala myšlenka, zda se postavit na start Hedvábné Stezky. Netrvalo dlouho a odpověd ano, či ne, byla na světě. Rozhodli jsme se, že v roce 2011 se postavíme na start Hedvábné stezky a to s novým ostrým kamionem opět značky Tatra,“ prozrazuje řidič František Svoboda.Snad vyjde i start na některém z podniků CCR, tedy cross country rallye, kde byla od letošního roku vypsána kategorie trucků. I když vše je o financích a o dostatku času. A i to je důvod, proč tým zatím nemá ve svých plánech také start na Dakaru. „Dakar to je snad sen každého kdo miluje krásnou přírodu a adrenalin v jednom. Bohužel Dakar je v tuto chvíli pro nás z finančních důvodů nedosažitelný. Účast na takovémto závodě vyžaduje spoustu peněz a vzhledem k tomu, že nemáme zatím žádného partnera, je to pro nás nereálné. Nicméně tuto myšlenku neshazujeme ze stolu, jak se říká,“ dodává zasněně Václav Svoboda. Posádka : František Svoboda Václav Svoboda Martin KalousTechnika : Tatra 815 4x4 DAKAROficiální stránky týmu : www.svobodatatrateam.cz www.svoboda-cz.cz
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.