Na sprintu ve Vyškově vybojoval titul ve třídě N2 Pavel Pelech, v Jeseníkách se mohl radovat i jeho starší bratr Petr. Tým Ascot MB se letos může pyšnit dvěma mistrovskými tituly.
Posádka Petr Pelech – Aleš Zimolka a jejich Honda Civic Type-R se do Jeseníků těšila. Titul v N3 byl na dosah, meteorologové slibovali babí léto, hospoda U muflona ve Šternberku zvěřinové hody, co více si přát. Bylo však ještě třeba zabojovat, aby bylo s Pavlem celou zimu k vydržení. Ke tréninku přistoupila dvojice velmi zodpovědně, protože spolujezdec Aleš zapomněl doma loňský rozpis. Bodová matematika hovořila před závodem jasně, stačí bodovat. Porovnání s mistrem N3 z velkého mistráku Egonem Smékalem ale bylo více než lákavé. Petr má většinou vlažnější starty, ale v Jeseníkách začal závodit již na první erzetě. I přes stávkující převodovku a bez druhého rychlostního stupně figurovala „ascotí“ Honda jen půl vteřiny za Smékalem. Na druhém testu se situace otočila a Pelech se Zimolkou šli dokonce do vedení. Třetí Tvrdkov nepatří mezi oblíbené testy posádky a nedařilo se zde ani letos a Smékal se vrátil do čela. Druhou rundu rychlostních testů shrnuje sám pilot: „Do dalšího kola jsme tak vyráželi z druhého místa, na dohled Egona a překvapivě už dost před Romanem Stromšíkem. Nějak se nám i v dalších erzetách dařilo prakticky všechno, velkou krizi jsme zažili jen jednu ve sjezdu do Pasek. Na štěrku v první pořádné zatáčce jsme lítali po lese od příkopu k příkopu. Tam jsem i já, slušný chlapec, začal mluvit úplně netradičně. Ani ta "neexistence" dvojky nám nakonec nevadila, jelo se většinou z kopce, takže trojka to pobrala a na Tvrdkově, kde nám scházela nejvíc, nám to stejně nikdy nešlo. Porazit Egona jsme si nezasloužili, ale Jeseníky nám tentokrát přinesly velkou radost. Navíc není všem dnům konec a my se třeba ještě někdy zrychlíme:-)“„Celou soutěž jsme si letos každopádně maximálně užili, povedlo se nám držet se na dohled Egona a zároveň výjimečně hodně ujet ostatním. Pár časů a momentů nám vyloženě udělalo radost. Já vlastně pořád nevím, jak se má "správně" závodit, pořád si připadám jako zelenáč, ale ta radost v cíli byla ukrutná! Možná i právě proto, že okolo nás pořád vidíme dost lidí, kteří to dělají lépe,“ dodává s úsměvem Petr.Závěrem je třeba poděkovat všem, kteří se na prvotřídním výsledku podíleli. V první řadě tedy vedoucímu týmu Péťovi Zbudilovi, mechaniků a partnerům, firmě Ascot MB, nealkoholickému pivu Frií, firmě Schneider Bohemia a dalším. „Tak nějak tiše doufám, že se nám bude dařit pokračovat ve spolupráci a v příštím roce budeme moct zkusit trápit konkurenci tak, jako se nám to dařilo letos,“ přeje si pilot a dodává: „Teď je před námi ještě Vsetín. Jedeme si užít poslední soutěž před zimou, než nám zbude Richard Burns Rallye a šachy, to je jasné.“Pavel Pelech už má sprintový titul v N2 jistý od minulého závodu z Vyškova a do Jeseníků se přijel svézt a podpořit bráchu v boji o titul. Po delší době usedl na sedadlo spolujezdce Michal Bilka, kterému nesedla sobotní snídaně na pumpě a o horké chvilky nebylo nouze. „Cílem RZ 3 jsme proletěli sice na prvním místě, ale 10 metrů před stopkou jsme museli zastavit a Michal chudák málem pozvracel časoměřičku...“ vypráví Pavel. „No a v duchu „udržení obsahu žaludku v žaludku“ se nesl celý den. Nezahřívali jsme ani pneu ani brzdy, museli trochu zvolnit v zatáčkách a některé části RZ jsme odjeli jen „na oči“. Michalův stav se vůbec nelepšil a do třetí sekce jsme málem neodstartovali vůbec, jak zle mu bylo. Naštěstí asi zabraly trochu prášky, Michal se rozhodl zabojovat a soutěž jsme dojeli.“Posádka i díky chybám soupeřů dojela opět na prvním místě ve třídě. „Mnohem víc nás ale celý den zajímal bráchův boj o titul mistra v N3. Petr naprosto nezklamal a 2. místem potvrdil svou fantastickou letošní formu. Šampaňské v servisu byla hezká tečka za sezónou 2010.“„Auto fungovalo skvěle po všechny závody, ani jednou jsme nemuseli odstoupit, obrovský dík našim klukům! Vsetín už nepojedeme, takže Jeseníky byla zlatá tečka za naprosto neuvěřitelnou sezónou, když si vzpomenu, že na jaře jsme ani nechtěli přestoupit z K4 do sprintů a brácha nás musel přemlouvat,“ dodává závěrem Pavel.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.