Poslední závod sezony 2010 Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v rally se konal ve středočeském kraji, konkrétně v Příbrami. Na startu nechyběla, stejně jako v předchozích soutěžích velkého mistráku, valašská posádka Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš, kteří opět usedli do svého Mitsubishi Lancer EVO IX.
Po velmi dobrém umístění z Barum Czech Rally Zlín 2010, kde Mirek s Tomášem obsadili vynikající 14. místo v absolutní klasifikaci a druhé místo za Václavem Pechem ve třídě N4CZ, si dělala posádka z Hutiska – Solance zálusk i na bodový přísun v Příbrami.
Od tamních pořadatelů dostal Mirek přidělené startovní číslo 11. Úvod závěrečného podniku mezinárodního mistrovství byl pro kluky z Valašska opatrnější. Ale již na třetí rychlostní zkoušce ukázal Mistr Evropy ze závodů do vrchu z roku 2008 své kvality, když zajel pátý nejrychlejší čas. Po úvodní sekci první etapy byli Mirek s Tomášem klasifikováni na 10. místě absolutního pořadí. „Říkali jsme si, že pojedeme hlavně v klidu, abychom neudělali žádnou chybu, a podle toho jsme i jeli. Začali jsme volněji a postupně jsme tempo zrychlovali,“ uvedl
Miroslav Jakeš v servise po prvních třech odjetých rychlostních zkouškách. Také v následujícím kole erzet si valašský jezdecký talent držel nastavenou laťku a umístění v první desítce. Díky časům dosaženým v jednotlivých testech se posunul v průběžném hodnocení o jedno místo výše. Ve třídě N4 si Jakešové drželi 5. místo za Pechem, Štajfem, Orsákem a Trinerem. „Auto fungovalo bez jediné chybičky. Neměli jsme během první etapy vůbec žádné problémy. Byla to jen trochu loterie s pneumatikami, ale my jsme se většinou trefili do správné volby. I to nám trochu hrálo do karet,“ stručně popsal první den závodění v Příbrami otec mladého jezdce a zároveň šéf Tomicar týmu Karel Jakeš. A tak Mirek s Tomášem mohli usínat s chladnou hlavou a těšit se, co jim přichystá další den.
Úvodní dvě sobotní zkoušky si Mirek s Tomášem doslova vychutnali a svým soupeřům poslali vizitku hodných velkých jezdců. Obě zkoušky zajeli shodně ve čtvrtém nejrychlejším čase. Rychlejší byli pouze Pech, Tarabus aValoušek. Po 10. RZ se díky skvěle zajetým časům posádka posunula na 6. místo absolutního pořadí a 3. místo ve třídě N4. Posun vpřed neovlivnily ani defekty. Ty naštěstí pro posádku přišly vždy až ke konci rychlostních zkoušek a na dosažený čas měly minimální dopad. Pak přišla osudná 11. rychlostní zkouška, která valašské posádce vystavila v soutěži stopku. „Začátek druhé etapy se nám hodně povedl, ale nakonec jsme závod nedokončili. Bohužel technice neporučíme a ze hry nás vyřadila úplně rozpadlá převodovka. Než kluci odstoupili, zajížděli hodně pěkné časy. Zavánělo to velmi dobrým výsledkem, ale nakonec jsme jeli domů s prázdnou,“ uvedl Karel Jakeš. Dobře rozjetá a nedokončená soutěž hodně zamrzí, a tak celý tým odjížděl z Příbrami hodně zklamaný.
Nyní je už ovšem mitsubishi po důkladné prohlídce v pořádku a auto i posádka jsou připraveny na další start. Ten se uskuteční již tuto sobotu při AZ Pneu Rally Jeseníky. Startovní číslo Mirek s Tomášem ani nemusí přelepovat, neboť i v Jeseníkách, stejně jako v Příbrami, povezou jedenáctku. „Naše případné další starty v letošní sezoně se budou odvíjet podle toho, jak dopadneme v sobotu v Jeseníkách. V této chvíli neplánujeme start na závěrečném sprintu ve Vsetíně. Nad Mikuláš rally a Pražským rallysprintem visí rovněž otazník. Vše budeme řešit průběžně,“ poodhalil okénko nejbližšího startu a zbytku sezony 2010 Karel Jakeš.
Miroslav Vebr
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?