Poslední závod sezony 2010 Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v rally se konal ve středočeském kraji, konkrétně v Příbrami. Na startu nechyběla, stejně jako v předchozích soutěžích velkého mistráku, valašská posádka Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš, kteří opět usedli do svého Mitsubishi Lancer EVO IX.
Po velmi dobrém umístění z Barum Czech Rally Zlín 2010, kde Mirek s Tomášem obsadili vynikající 14. místo v absolutní klasifikaci a druhé místo za Václavem Pechem ve třídě N4CZ, si dělala posádka z Hutiska – Solance zálusk i na bodový přísun v Příbrami.
Od tamních pořadatelů dostal Mirek přidělené startovní číslo 11. Úvod závěrečného podniku mezinárodního mistrovství byl pro kluky z Valašska opatrnější. Ale již na třetí rychlostní zkoušce ukázal Mistr Evropy ze závodů do vrchu z roku 2008 své kvality, když zajel pátý nejrychlejší čas. Po úvodní sekci první etapy byli Mirek s Tomášem klasifikováni na 10. místě absolutního pořadí. „Říkali jsme si, že pojedeme hlavně v klidu, abychom neudělali žádnou chybu, a podle toho jsme i jeli. Začali jsme volněji a postupně jsme tempo zrychlovali,“ uvedl
Miroslav Jakeš v servise po prvních třech odjetých rychlostních zkouškách. Také v následujícím kole erzet si valašský jezdecký talent držel nastavenou laťku a umístění v první desítce. Díky časům dosaženým v jednotlivých testech se posunul v průběžném hodnocení o jedno místo výše. Ve třídě N4 si Jakešové drželi 5. místo za Pechem, Štajfem, Orsákem a Trinerem. „Auto fungovalo bez jediné chybičky. Neměli jsme během první etapy vůbec žádné problémy. Byla to jen trochu loterie s pneumatikami, ale my jsme se většinou trefili do správné volby. I to nám trochu hrálo do karet,“ stručně popsal první den závodění v Příbrami otec mladého jezdce a zároveň šéf Tomicar týmu Karel Jakeš. A tak Mirek s Tomášem mohli usínat s chladnou hlavou a těšit se, co jim přichystá další den.
Úvodní dvě sobotní zkoušky si Mirek s Tomášem doslova vychutnali a svým soupeřům poslali vizitku hodných velkých jezdců. Obě zkoušky zajeli shodně ve čtvrtém nejrychlejším čase. Rychlejší byli pouze Pech, Tarabus aValoušek. Po 10. RZ se díky skvěle zajetým časům posádka posunula na 6. místo absolutního pořadí a 3. místo ve třídě N4. Posun vpřed neovlivnily ani defekty. Ty naštěstí pro posádku přišly vždy až ke konci rychlostních zkoušek a na dosažený čas měly minimální dopad. Pak přišla osudná 11. rychlostní zkouška, která valašské posádce vystavila v soutěži stopku. „Začátek druhé etapy se nám hodně povedl, ale nakonec jsme závod nedokončili. Bohužel technice neporučíme a ze hry nás vyřadila úplně rozpadlá převodovka. Než kluci odstoupili, zajížděli hodně pěkné časy. Zavánělo to velmi dobrým výsledkem, ale nakonec jsme jeli domů s prázdnou,“ uvedl Karel Jakeš. Dobře rozjetá a nedokončená soutěž hodně zamrzí, a tak celý tým odjížděl z Příbrami hodně zklamaný.
Nyní je už ovšem mitsubishi po důkladné prohlídce v pořádku a auto i posádka jsou připraveny na další start. Ten se uskuteční již tuto sobotu při AZ Pneu Rally Jeseníky. Startovní číslo Mirek s Tomášem ani nemusí přelepovat, neboť i v Jeseníkách, stejně jako v Příbrami, povezou jedenáctku. „Naše případné další starty v letošní sezoně se budou odvíjet podle toho, jak dopadneme v sobotu v Jeseníkách. V této chvíli neplánujeme start na závěrečném sprintu ve Vsetíně. Nad Mikuláš rally a Pražským rallysprintem visí rovněž otazník. Vše budeme řešit průběžně,“ poodhalil okénko nejbližšího startu a zbytku sezony 2010 Karel Jakeš.
Miroslav Vebr
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.