Do třetice to musí vyjít, řekla si valašská posádka Mirek Jakeš s Tomášem Jakešem před startem Barum Czech Rally Zlín 2010. Po dvou nedokončených pokusech, vyšel ten třetí doslova na jedničku. Oranžovomodré Mitsubishi Lancer EVO IX dovezl Mirek na cílovou rampu s životním výsledkem.
Poprvé se Mirek Jakeš společně s Tomášem objevili ve startovní listině Barumky v roce 2008. V tomto roce se jim stala osudnou erzeta Komárov, konkrétně obec Pohořelice, kde posádka musela odstavit své Mitsubishi díky prasklé poloose. O rok později to byla ta samá rychlostní zkouška a paradoxně opět Pohořelice. Tentokráte byl důvodem odstoupení poškozený diferenciál. Třetí start byl ale ve zcela jiné režii a na konci vystupovala z Mitsubishi posádka s širokým úsměvem na tváři. První rychlostní zkouškou byla městská super speciálka, která slouží většinou k pobavení diváků i posádek samotných. Mirek to vzal na vědomí a svou jízdou „dveřmi napřed“ se zapsal na celkové 25. místo absolutního pořadí. „Diváckou erzetu jsme odjeli v pohodě a doufám, že jsme i pobavili diváky. Ti vytvořili skvělou atmosféru, ve které kdybychom jen vykružovali zatáčky, tak by jsme se museli stydět. Městská erzeta je ale hodně zrádná. Jezdec musí být tady pořád na pozoru, neboť byť malá chybička se hodně vymstí,“ vrátil se k úvodní zkoušce rally Mirek Jakeš. V sobotu už to tak jednoduché nebylo a proměnlivé počasí potrápilo všechny soutěžní posádky. Mladý Jakeš se většinou správně trefil do volby pneumatik, ale na osmé rychlostní zkoušce talentovaného jezdce postihl defekt a následná krize mohla znamenat i odstoupení ze soutěže. „Mirek jel na mokrých pneumatikách a v kufru vezli suché rezervy. Po výměně defektu jeli na třech mokrých a jedné suché pneumatice. Díky tomu měli větší krizovku při druhém průjezdu RZ Troják, kde málem vyletěli z trati. Naštěstí tuto prekérní situaci zvládl velmi dobře,“ popsal nepříjemný moment syna z první etapy šéf Tomicar týmu Karel Jakeš. I po „nechtěném tanečku“ nad Trojákem byli Mirek s Tomášem klasifikováni na konci první etapy na 18. místě absolutního pořadí, 1. místě mezi českými juniory a 4. místě ve třídě N4, kde před ním byli pouze Václav Pech, Jaroslav Orsák a Václav Arazim. „Etapa to byla velmi těžká hlavně díky počasí. My jsme jeli Semetín i Troják za deště na slicku, tak to byl docela velký adrenalin,“ shrnul první etapu Mirek Jakeš.V neděli posádku z Hutiska - Solance potrápili problémy s motorem. „Vždy ke konci dlouhé rychlostní zkoušky nám začal vynechávat motor. Jako kdyby se do něj nedostávalo palivo,“popsal potíže s motorem Mirek Jakeš. Přesto, že se problémy s vynechávajícím motorem stále zhoršovaly, celý tým doufal, že Mirek dotáhne své úspěšné tažení až do cíle. „Poslední erzeta to byla katastrofa, myslím, že kdyby byla ještě jedna rychlostní zkouška, tak bychom do cíle ani nedojeli,“ oddech si v cíli soutěže Mirek Jakeš. Nakonec všechno dobře dopadlo a Mirek s Tomášem si přijeli na rampu pro poháry, které dostaly za druhé místo mezi juniory v rámci evropského hodnocení, kdy posádku porazil pouze Nor Andreas Mikkelsen. Jakešům dále náleží druhé místo ve třídě N4 CZ, kde dokončili rally hned za Václavem Pechem a vítězství v českém juniorském hodnocení. Když k tomu ještě připočteme 14. místo absolutního pořadí v takové silné konkurenci, která se na letošní ročník Barum rally sjela, tak tento výsledek bude patřit k těm nejlepším a nejvzácnějším, jak pro Mirka, tak i pro Tomáše. V týmu kolem Jakeše v cíli panovala naprostá spokojenost a radost. „Barum rally byla výborná soutěž s mnoha diváky podél tratí, kteří vytvářeli fantastickou atmosféru i v takovém počasí, které panovalo po celý víkend. Rychlostní zkoušky byly pěkné a dobře zorganizované. S výsledkem jsme maximálně spokojeni, protože před startem jsme si tajně říkali, že kdybychom se vešli do první dvacítky absolutního pořadí, tak by to byl skvělý úspěch. Navíc druhé místo v N4 je taky super, i když nám k tomu dopomohla havárie Jarka Orsáka. Ale takové jsou už závody, “ shrnul poslední srpnový víkend Mirek Jakeš. Závod s časem i soupeři prožíval společně s kluky i Mirkův otec Karel Jakeš. V cíli byl šťastný a hodně pyšný na svého syna. „Byly to nervy, ale je to doma. Tak suprovní výsledek, to je prostě paráda. Ale než kluci dojeli celou soutěž, vykouřil jsem snad celý karton cigaret,“ konstatoval spokojený manažer Tomicar teamu Karel Jakeš. Krátce před startem Barum Czech Rally Zlín 2010 se dotkla Mirka Jakeše a celého týmu nepříjemná zpráva. Při závodě do vrchu ve švýcarském St. Ursanne došlo k tragické havárii, při které přišel o život Mirkův velký kamarád, francouzský jezdec Lionel Régal. „Byl to kamarád a na setkání s ním jsem se vždy hodně těšil. I když on jezdil formulové vozy a já kapotované vozy, vždy jsme si měli co říct. Jeho úmrtí se mne dost dotklo. Na jeho počest jsem vezl na kapotě Mitsubishi Lionelovu fotku a dosažený výsledek ve Zlíně pomyslně věnuji právě tomuto francouzskému sympaťákovi,“ uvedl Mirek Jakeš.V následujících dnech celý tým i samotná posádka naberou nové síly, aby mohly bojovat o další body v Příbrami, kde se pojede poslední závod letošní sezony mezinárodního mistrovství České Republiky v rally. Následně by pak Jakeš měl startovat na závěrečných dvou sprintech, které se pojedou v Jeseníkách a ve Vsetíně. Sprint ve Vyškově tým vynechává s ohledem na kvalitní přípravu do Příbrami. „Chtěli bychom poděkovat všem našim obchodním partnerům a sponzorům, zejména však panu Varmužovi a firmě Delimax, díky kterým jsme mohli startovat nejen na Barum rally, ale také na ostatních soutěžích. Poděkování patří také mechanikům, kteří výborně připravili auto před i během závodu,“ uvedl závěrem Karel Jakeš.Tisková zpráva Tomicar teamuBarbora Vebrová
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?