Seznam přihlášených posádek napovídá, že se bude jednat o nejkvalitněji obsazenou pačejovskou soutěž v její dlouhé historii. Na startu by se mělo objevit pět vozidel nejvyšší specifikace WRC, stejný počet startujících má i nejprestižnější kategorie MMČR S2000.
K tomu připočítejme několik dalších vozidel kategorie S2, startujících společně s WRC, plus smečku velmi kvalitních posádek kategorie N4. Do MČR ve sprintrally je přihlášeno 84 posádek. Doplňuje je jedna posádka bodující do poháru mládeže. V Pačejově se tradičně pojede i MČR historických automobilů, to však čítá pouhých 8 posádek. Hojnou účastí obohatí letošní "Agropu" K4 pohár ČR v rally, kde je přihlášeno 23 dvojic.
Vzhledem k tomu, že se jedná o poslední soutěž před zlínskou Barum rally, najdeme ve startovní listině nejedno překvapení. Jedno z nich si pro diváky připravilo několik jezdců startujících pouze v MMČR. Začněme u startovního čísla 1. To bude mít na dveřích několikanásobný mistr ČR Václav Pech. Neusedne však do tradičního Mitsubishi, ale osedlá velmi atraktivní vůz BMW M3. Přestože se jedná o takřka historický automobil, spadá do nejsilnější třídy S2. V letošním roce je tomu 15 let, co Václav Pech s Petrem Uhlem na Rally Agropa zahájili svou úspěšnou soutěžáckou kariéru. Protože to tehdy bylo s historickým vozem Škoda 1000 MB, chce posádka toto jubileum oslavit také s netradičním vozem. Sám jezdec říká, že vozidlo je rychlostně srovnatelné s dnešními speciály. Očekávat od něj můžeme hlavně dlouhé smyky pro pobavení diváků. Podobné překvapení si přichystal i další jezdec ze špičky MMČR Václav Arazim. Ten představí slavný vůz Ford Sierra Cosworth opět v nejvyšší třídě S2. Stejně jako u Pecha půjde asi hlavně o pobavení sebe a diváků.
Boj o vítězství by měli svádět aspiranti na titul mistra ČR. Jedním z nich je Roman Kresta. Ten pojede poprvé se Škodou Fabia S2000, se kterou chce na Barum rally bojovat o titul v MMČR. Do Pačejova přiveze i svého spolujezdce z velkého mistrovství Petra Grosse namísto tradičního Tomáše Kašpárka. Boj o titul mu bude chtít znepříjemnit především vítěz poslední soutěže na Vysočině Jarek Orsák. Ten nastoupí do boje s osvědčeným Mitsubishi Lancer EVO IX. Pozadu určitě nezůstane ani další s favoritů Jan Štěpánek na Octavii WRC. Na jihozápadě Čech se většinou daří i Josefu Petákovi s Peugeotem 207 S2000. Velkým favoritem bude i vítěz XXX. Rally Agropa Roman Odložilík. Ten do Pačejova stejně jako do Lužických hor přiveze vůz s nejlepším rodokmenem na světě. Jedná se o Citroen Xsara WRC, se kterým brázdil světové tratě i mnohonásobný mistr světa Sebastien Loeb. Do bojů o poháry bude chtít určitě promluvit dvojice mladíků Martin Semerád a Jan Černý na vozech Mitsubishi Lancer EVO IX. S netradičním vozem bude startovat i zádveřický Antonín Tlusťák. Ten svoji Fabii půjčil Romanu Krestovi, který mu na oplátku dal k dispozici Peugeot 207 S2000. Se špičkovou Fabií WRC se představí Milan Pantálek, po pauze hlásí návrat i plzeňský Viktor Szabó, který by měl představit Octavii WRC. Další atraktivní WRC by měl osedlat vsetínský Jaromír Tomaštík. Bude se jednat o legendární vůz Subaru Impreza WRC. Jedno překvapení se ještě skrývá v kategorii S2000. Jedná se o Ford Fiesta S2000. Pilotovat ji bude ukrajinský pilot Oleksii Tamrazov.
Kvalitní obsazení nabídne i skupina A. Tam budou o nejvyšší vavříny bojovat Petr Brynda s Renaultem Clio a Jan Dohnal se Suzuki Swift S1600. Pozadu určitě nezůstane ani Lubomír Minařík s dalším Cliem, nebo Václav Dunovský se Suzuki Ignis S1600. Citroeny C2 S1600 představí Antonín Novák a Lukáš Pondělíček. Také v nižších třídách lze očekávat zajímavé souboje.
V rally historických automobilů se sešlo jen 8 posádek. Mezi největší favority bude patřit účastník mistrovství Evropy Miroslav Janota na Opelu Kadett GTe. Se stejným vozem mu bude chtít sekundovat Zdeněk Tichý.
Pohár K4 bude bohužel ochuzen o velkého favorita Petra Šimurdu. Ten musel svoji účast odvolat ještě před uzávěrkou přihlášek pro technickou závadu svého Opelu Kadet GTe. Mezi největší favority tak bude patřit rodinné duo Hendrichů na Mitsubishi Lancer EVO VII. Zajímavostí je určitě návrat nestora českých rally Ladislava Kopelenta na Škodě Felicia KIT Car. Podle výsledků z amatérských soutěží, které v poslední době jezdí, můžeme i jeho řadit mezi velké favority poháru K4.
Startovní listina XXXI. FUCHS Oil Rally Agropa je přinejmenším netradiční. Nezbývá než doufat, aby na ředitelství dorazilo co nejméně omluvenek a celá soutěž měla hladký průběh. Divákům pak nelze popřát nic jiného, než krásné sportovní zážitky, které seznam přihlášených slibuje.
Veškeré informace o XXXI. FUCHS OIL Rally Agropa jsou k dispozici na www.rallyagropa.cz.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.