V pátečním odpoledni projelo přes startovní rampu v Jelení zahradě při slavnostním zahájení Rally Český Krumlov celkem 73 závodních dvojic. Nechyběli mezi nimi ani Miroslav Jakeš se svým spolujezdcem Tomášem Jakešem, kteří na jih Čech opět přivezli modrooranžové Mitsubishi Lancer EVO IX. Během rally měl Jakeš zaděláno na super výsledek, o který jej připravily defekty.
Mladý jezdec začal závod velmi dobře. Hned na první rychlostní zkoušce se Mirek Jakeš zařadil za elitní trojici Štajf, Kresta, Valoušek, na čtvrté místo absolutního pořadí. Rodinná posádka zajížděla v prvních čtyřech měřených úsecích časy do osmého místa. V absolutní klasifikaci se Mirek s Tomášem usadili na velmi pěkném 5. místě. Rychlejší byli pouze Kresta, Valoušek, Pech a Tarabus. Následující rychlostní zkouška znamenala ovšem pro valašskou posádku propad na nižší pozice ve startovním poli. „V páté erzetě nás zdržel defekt krátce po startu zkoušky. Navíc se to stalo na úzkém místě, kde nešlo zastavit a vyměnit kolo. Proto jsme museli jet asi tři kilometry po defektu. Ve večerním servise jsme hovořili mimo jiné i s Pavlem Valouškem a podle jeho slov vymetl i on stejnou díru v cestě jako my. I on musel měnit kolo uprostřed zkoušky,“ odhalil Mirek Jakeš propad na 19. příčku absolutního pořadí. Defekt přišel zrovna ve chvíli, kdy byla posádka velmi dobře rozjetá a technika fungovala bez sebemenších problémů. První etapu zakončila valašská dvojice na chvostu druhé desítky absolutního pořadí. Ve třídě N4 v českém mistrovství se posádka propadla o pět míst, na 9. příčku.
V páteční etapě měly posádky pouhých pět erzet. Rozhodovat se mělo na dlouhých zkouškách sobotní části závodu. Dva průjezdy, RZ Slavkov (19,53 km) a obávanou, ale nádhernou zkouškou Malonty (27,55 km), měly pořádně zamíchat pořadím. A hned od prvních kilometrů se Mirek vydal umazávat odstupy od soupeřů. Úvodní tři rychlostní zkoušky zajela valašská dvojice shodně v pátém nejrychlejším čase. Ve třídě N4 se s časy usadili kluci hned za Václavem Pechem. Tímto se posunuli na 12. místo absolutního pořadí. Na 9. rychlostní zkoušce si ale s posádkou zavtipkovalo počasí. Na předchozích třech erzetách byla trať mokrá, a tak mechanici v servise obuli na Mitsubishi pneumatiky na mokro. Jenže na divácky atraktivní okruhové zkoušce v centru Českých Budějovic byla už trať úplně oschlá. Pneumatiky na mokro a k tomu suchá cesta, to všechno vyústilo v hodiny, díky kterým dosáhla posádka až na 14. čas v erzetě. Naštěstí měl Mirek najetý slušný náskok a udržel si 12. místo absolutního pořadí. „Počasí nám na deváté rychlostní zkoušce nepřálo. Trať rychle oschla, jenže my jsme měli obuté mokré gumy. Auto se různě vlnilo a smýkalo. Nakonec se přetočilo do hodin,“ shrnul boj s autem Mirek Jakeš.
Následoval druhý průjezd nejdelší zkouškou rally, Malonty. Kousek po startu erzety přišel druhý defekt. Následovala opět výměna poškozeného kola v rychlostní zkoušce a propad ve výsledcích o jedno místo. A co na to dvacetiletý pilot Mitsubishi? „Máme dnes smůlu. Závod jsme měli výborně rozjetý, ale přibrzdil nás nejprve defekt na páté rychlostní zkoušce. Když už jsme začali ztrátu stahovat, přišel další defekt. Oba dva jsme museli měnit přímo na trati, a tady jsme celkem hodně ztratili.“ Na závěrečných dvou rychlostních zkouškách už jen valašská posádka kontrolovala svoji pozici. Šestým a pátým časem ještě dokázali Mirek s Tomášem postoupit o jednu příčku výš. Po problémech s defekty si posádka Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš na Mitsubishi Lancer EVO IX připsala body do domácího šampionátu za 12. místo absolutního pořadí a 5. místo v rámci českého hodnocení skupiny N4. Jako cenu útěchy si Mirek odvezl domů poháry za první místo v juniorské kategorii.
Otec a šéf Tomicar teamu Karel Jakeš byl přes všechny problémy spokojený. „Rally v Krumlově byla moc pěkná, ale velice náročná. Nebýt defektů, mohli jsme bojovat o umístění TOP 5 absolutního pořadí. Ale o tom jsou závody. Jiné problémy nás dnes ani včera nepotkaly. S pořadím jsme spokojeni, neboť i přes uvedené nesnáze, je to super výsledek.“
Valašská posádka má nyní v programu rally v Hustopečích, kde bude Mirek s Tomášem bojovat o další body do celkového hodnocení v mezinárodním mistrovství České republiky. Start čtvrtého dílu velkého mistráku je 11. června 2010. V kalendáři posádky jsou i jednodenní závody. Jedná se ovšem o sprinty na moravské straně naší republiky, tedy Jeseníky a Vsetín. V úvaze je ještě sprint ve Vyškově.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?