V pátečním odpoledni projelo přes startovní rampu v Jelení zahradě při slavnostním zahájení Rally Český Krumlov celkem 73 závodních dvojic. Nechyběli mezi nimi ani Miroslav Jakeš se svým spolujezdcem Tomášem Jakešem, kteří na jih Čech opět přivezli modrooranžové Mitsubishi Lancer EVO IX. Během rally měl Jakeš zaděláno na super výsledek, o který jej připravily defekty.
Mladý jezdec začal závod velmi dobře. Hned na první rychlostní zkoušce se Mirek Jakeš zařadil za elitní trojici Štajf, Kresta, Valoušek, na čtvrté místo absolutního pořadí. Rodinná posádka zajížděla v prvních čtyřech měřených úsecích časy do osmého místa. V absolutní klasifikaci se Mirek s Tomášem usadili na velmi pěkném 5. místě. Rychlejší byli pouze Kresta, Valoušek, Pech a Tarabus. Následující rychlostní zkouška znamenala ovšem pro valašskou posádku propad na nižší pozice ve startovním poli. „V páté erzetě nás zdržel defekt krátce po startu zkoušky. Navíc se to stalo na úzkém místě, kde nešlo zastavit a vyměnit kolo. Proto jsme museli jet asi tři kilometry po defektu. Ve večerním servise jsme hovořili mimo jiné i s Pavlem Valouškem a podle jeho slov vymetl i on stejnou díru v cestě jako my. I on musel měnit kolo uprostřed zkoušky,“ odhalil Mirek Jakeš propad na 19. příčku absolutního pořadí. Defekt přišel zrovna ve chvíli, kdy byla posádka velmi dobře rozjetá a technika fungovala bez sebemenších problémů. První etapu zakončila valašská dvojice na chvostu druhé desítky absolutního pořadí. Ve třídě N4 v českém mistrovství se posádka propadla o pět míst, na 9. příčku.
V páteční etapě měly posádky pouhých pět erzet. Rozhodovat se mělo na dlouhých zkouškách sobotní části závodu. Dva průjezdy, RZ Slavkov (19,53 km) a obávanou, ale nádhernou zkouškou Malonty (27,55 km), měly pořádně zamíchat pořadím. A hned od prvních kilometrů se Mirek vydal umazávat odstupy od soupeřů. Úvodní tři rychlostní zkoušky zajela valašská dvojice shodně v pátém nejrychlejším čase. Ve třídě N4 se s časy usadili kluci hned za Václavem Pechem. Tímto se posunuli na 12. místo absolutního pořadí. Na 9. rychlostní zkoušce si ale s posádkou zavtipkovalo počasí. Na předchozích třech erzetách byla trať mokrá, a tak mechanici v servise obuli na Mitsubishi pneumatiky na mokro. Jenže na divácky atraktivní okruhové zkoušce v centru Českých Budějovic byla už trať úplně oschlá. Pneumatiky na mokro a k tomu suchá cesta, to všechno vyústilo v hodiny, díky kterým dosáhla posádka až na 14. čas v erzetě. Naštěstí měl Mirek najetý slušný náskok a udržel si 12. místo absolutního pořadí. „Počasí nám na deváté rychlostní zkoušce nepřálo. Trať rychle oschla, jenže my jsme měli obuté mokré gumy. Auto se různě vlnilo a smýkalo. Nakonec se přetočilo do hodin,“ shrnul boj s autem Mirek Jakeš.
Následoval druhý průjezd nejdelší zkouškou rally, Malonty. Kousek po startu erzety přišel druhý defekt. Následovala opět výměna poškozeného kola v rychlostní zkoušce a propad ve výsledcích o jedno místo. A co na to dvacetiletý pilot Mitsubishi? „Máme dnes smůlu. Závod jsme měli výborně rozjetý, ale přibrzdil nás nejprve defekt na páté rychlostní zkoušce. Když už jsme začali ztrátu stahovat, přišel další defekt. Oba dva jsme museli měnit přímo na trati, a tady jsme celkem hodně ztratili.“ Na závěrečných dvou rychlostních zkouškách už jen valašská posádka kontrolovala svoji pozici. Šestým a pátým časem ještě dokázali Mirek s Tomášem postoupit o jednu příčku výš. Po problémech s defekty si posádka Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš na Mitsubishi Lancer EVO IX připsala body do domácího šampionátu za 12. místo absolutního pořadí a 5. místo v rámci českého hodnocení skupiny N4. Jako cenu útěchy si Mirek odvezl domů poháry za první místo v juniorské kategorii.
Otec a šéf Tomicar teamu Karel Jakeš byl přes všechny problémy spokojený. „Rally v Krumlově byla moc pěkná, ale velice náročná. Nebýt defektů, mohli jsme bojovat o umístění TOP 5 absolutního pořadí. Ale o tom jsou závody. Jiné problémy nás dnes ani včera nepotkaly. S pořadím jsme spokojeni, neboť i přes uvedené nesnáze, je to super výsledek.“
Valašská posádka má nyní v programu rally v Hustopečích, kde bude Mirek s Tomášem bojovat o další body do celkového hodnocení v mezinárodním mistrovství České republiky. Start čtvrtého dílu velkého mistráku je 11. června 2010. V kalendáři posádky jsou i jednodenní závody. Jedná se ovšem o sprinty na moravské straně naší republiky, tedy Jeseníky a Vsetín. V úvaze je ještě sprint ve Vyškově.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.