V pátečním odpoledni projelo přes startovní rampu v Jelení zahradě při slavnostním zahájení Rally Český Krumlov celkem 73 závodních dvojic. Nechyběli mezi nimi ani Miroslav Jakeš se svým spolujezdcem Tomášem Jakešem, kteří na jih Čech opět přivezli modrooranžové Mitsubishi Lancer EVO IX. Během rally měl Jakeš zaděláno na super výsledek, o který jej připravily defekty.
Mladý jezdec začal závod velmi dobře. Hned na první rychlostní zkoušce se Mirek Jakeš zařadil za elitní trojici Štajf, Kresta, Valoušek, na čtvrté místo absolutního pořadí. Rodinná posádka zajížděla v prvních čtyřech měřených úsecích časy do osmého místa. V absolutní klasifikaci se Mirek s Tomášem usadili na velmi pěkném 5. místě. Rychlejší byli pouze Kresta, Valoušek, Pech a Tarabus. Následující rychlostní zkouška znamenala ovšem pro valašskou posádku propad na nižší pozice ve startovním poli. „V páté erzetě nás zdržel defekt krátce po startu zkoušky. Navíc se to stalo na úzkém místě, kde nešlo zastavit a vyměnit kolo. Proto jsme museli jet asi tři kilometry po defektu. Ve večerním servise jsme hovořili mimo jiné i s Pavlem Valouškem a podle jeho slov vymetl i on stejnou díru v cestě jako my. I on musel měnit kolo uprostřed zkoušky,“ odhalil Mirek Jakeš propad na 19. příčku absolutního pořadí. Defekt přišel zrovna ve chvíli, kdy byla posádka velmi dobře rozjetá a technika fungovala bez sebemenších problémů. První etapu zakončila valašská dvojice na chvostu druhé desítky absolutního pořadí. Ve třídě N4 v českém mistrovství se posádka propadla o pět míst, na 9. příčku.
V páteční etapě měly posádky pouhých pět erzet. Rozhodovat se mělo na dlouhých zkouškách sobotní části závodu. Dva průjezdy, RZ Slavkov (19,53 km) a obávanou, ale nádhernou zkouškou Malonty (27,55 km), měly pořádně zamíchat pořadím. A hned od prvních kilometrů se Mirek vydal umazávat odstupy od soupeřů. Úvodní tři rychlostní zkoušky zajela valašská dvojice shodně v pátém nejrychlejším čase. Ve třídě N4 se s časy usadili kluci hned za Václavem Pechem. Tímto se posunuli na 12. místo absolutního pořadí. Na 9. rychlostní zkoušce si ale s posádkou zavtipkovalo počasí. Na předchozích třech erzetách byla trať mokrá, a tak mechanici v servise obuli na Mitsubishi pneumatiky na mokro. Jenže na divácky atraktivní okruhové zkoušce v centru Českých Budějovic byla už trať úplně oschlá. Pneumatiky na mokro a k tomu suchá cesta, to všechno vyústilo v hodiny, díky kterým dosáhla posádka až na 14. čas v erzetě. Naštěstí měl Mirek najetý slušný náskok a udržel si 12. místo absolutního pořadí. „Počasí nám na deváté rychlostní zkoušce nepřálo. Trať rychle oschla, jenže my jsme měli obuté mokré gumy. Auto se různě vlnilo a smýkalo. Nakonec se přetočilo do hodin,“ shrnul boj s autem Mirek Jakeš.
Následoval druhý průjezd nejdelší zkouškou rally, Malonty. Kousek po startu erzety přišel druhý defekt. Následovala opět výměna poškozeného kola v rychlostní zkoušce a propad ve výsledcích o jedno místo. A co na to dvacetiletý pilot Mitsubishi? „Máme dnes smůlu. Závod jsme měli výborně rozjetý, ale přibrzdil nás nejprve defekt na páté rychlostní zkoušce. Když už jsme začali ztrátu stahovat, přišel další defekt. Oba dva jsme museli měnit přímo na trati, a tady jsme celkem hodně ztratili.“ Na závěrečných dvou rychlostních zkouškách už jen valašská posádka kontrolovala svoji pozici. Šestým a pátým časem ještě dokázali Mirek s Tomášem postoupit o jednu příčku výš. Po problémech s defekty si posádka Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš na Mitsubishi Lancer EVO IX připsala body do domácího šampionátu za 12. místo absolutního pořadí a 5. místo v rámci českého hodnocení skupiny N4. Jako cenu útěchy si Mirek odvezl domů poháry za první místo v juniorské kategorii.
Otec a šéf Tomicar teamu Karel Jakeš byl přes všechny problémy spokojený. „Rally v Krumlově byla moc pěkná, ale velice náročná. Nebýt defektů, mohli jsme bojovat o umístění TOP 5 absolutního pořadí. Ale o tom jsou závody. Jiné problémy nás dnes ani včera nepotkaly. S pořadím jsme spokojeni, neboť i přes uvedené nesnáze, je to super výsledek.“
Valašská posádka má nyní v programu rally v Hustopečích, kde bude Mirek s Tomášem bojovat o další body do celkového hodnocení v mezinárodním mistrovství České republiky. Start čtvrtého dílu velkého mistráku je 11. června 2010. V kalendáři posádky jsou i jednodenní závody. Jedná se ovšem o sprinty na moravské straně naší republiky, tedy Jeseníky a Vsetín. V úvaze je ještě sprint ve Vyškově.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.