Představte si, že řídíte ostré Mitsubishi Lancer Evo VII sk.N, vedle vás je na sedadle spolujezdce například Jaromír Tarabus, Jan Jelínek, Miroslav Jandík nebo jiný z českých profi jezdců a přes intercom vám radí jak ovládat auto ještě lépe.
Za sebou už přitom máte jednodenní školení v závodním servisu, víte už něco o stopě i psaní rozpisu, jaké pneu se nejlépe hodí na který povrch a další detaily…
V ČR právě startuje novinka, která vám to umožní. Zcela nový projekt FAST/SAFE rally academy totiž nabízí intenzivní dvoudenní kurzy speciálně zaměřené na rally, bezpečnost a lepší ovládání vozu.
„Rally školu zaměřenou přímo na jízdu jsem pomalu začal dávat dohromady na podzim loňského roku, kdy jsem vyzvídal u Honzy Jelínka a Miry Jandíka v dílně jaké jsou možnosti. Pak jsem oslovil i Míru Tarabuse a zkušeného navigátora Radima Chrasteckého. A když souhlasili i oni, mohli jsme se do příprav pustit už opravdu naplno,“ říká iniciátor celého projektu, Ondřej Carda.
„Zájemcům tedy můžeme několikrát do roka nabídnout dvoudenní kurz ve Zlínském kraji, během kterého se jim v roli instruktorů budou naplno věnovat výše zmínění rally jezdci, dozví se spoustu užitečných informací o technice i lepším a bezpečnějším ovládání vozu. A co je hlavní – mohou přímo řídit ostrý speciál Mitsubishi Lancer Evo VII sk.N. Myslím, že nabízíme zajímavou možnost pro všechny začínající nebo méně zkušené jezdce, případně i nadšené fanoušky z řad veřejnosti, kteří si chtějí osahat pod dohledem profíků silnou závodní techniku, dozvědět se více o rally a zároveň se zlepšit v ovládání auta.“
Stručný program dvoudenního kurzu rally pro 6 účastníkůPrvní den je věnovaný přípravě a teorii v APID racing service v Lužkovicích u Zlína (www.apid.cz). Přímo v dílně se dozvíte o technice, pneumatikách, bezpečnosti, čtení tratě, rozpisu, předvídání i zvládání krizových situací a probrána budou i další související témata. Poté následují pomalejší jízdy civilními vozy (Evo IX, Evo IV) v technických pasážích některých rychlostních zkoušek ve ZL kraji a praktický nácvik psaní rozpisu, poznávání typů zatáček, horizontů apod.
Druhý den už je program v uzavřeném bezpečném areálu nedaleko Luhačovic, kde se po nezbytném zaškolení a nastavení posadíte za volant speciálu Mitsubishi Lancer Evo VII sk.N a budete se společně s instruktory naplno věnovat vašim případným jezdeckým chybám a lepšímu ovládání vozu včetně zvládnutí různých průjezdů a situací. Na závěr dojde ke zhodnocení celého kurzu a každý obdrží účastnický list s podpisem instruktorů.
V ceně kurzu jsou obědy, večeře i ubytování ve Zlíně, pronájem závodního vozu, servisní zázemí, zabezpečení i pojištění účastníků a další služby.
A co na projekt říkají sami instruktoři/závodníci?Jan Jelínek„Jsem rád, že se něco podobného rozjelo a těším se. Vybrali jsme výcvikový prostor, který je dostupný, zároveň přehledný a hlavně bezpečný i pro méně zkušené jezdce. Dá se tam dobře vysvětlit fungování závodního auta v různých typech situací, a zároveň nehrozí přímý kontakt se stromy nebo podobné nebezpečí.“
Jaromír Tarabus„Když jsem se dozvěděl, že vzniká podobný projekt, rád jsem se zapojil. Termíny kurzů se nekryjí se závody a přípravou, takže pokud bude zájem, rád poradím zájemcům s technikou a ovládáním auta.“
Miroslav Jandík„Na mně a APIDu je kromě školení v autě starost především o Evo VII a poskytnutí zázemí naší dílny v Lužkovicích. Přímo v hale bude probíhat teoretická část zaměřená na bezpečnost, techniku, jízdu, stopu a další detaily. Myslím, že oproti klasickým učebnám bude určitě zajímavé dozvědět se něco o závodních autech přímo na dílně a část kurzu tam věnujeme i pneumatikám.“
Radim Chrastecký„Mně se projekt také líbí. Pokud vím, nic podobného u nás ještě nebylo. Za docela rozumné peníze je to dost nabitý kurz včetně ubytování a hlavně jízdy s ostrou Evo sedmičkou. Jako spolujezdec jsem toho najezdil docela dost, takže bych se rád zaměřil na teorii o pneumatikách, vysvětlení rozpisu, itineráře, geometrie auta a podobně. Budu rád, pokud to pomůže v rozvoji někomu dalšímu.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.