Představte si, že řídíte ostré Mitsubishi Lancer Evo VII sk.N, vedle vás je na sedadle spolujezdce například Jaromír Tarabus, Jan Jelínek, Miroslav Jandík nebo jiný z českých profi jezdců a přes intercom vám radí jak ovládat auto ještě lépe.
Za sebou už přitom máte jednodenní školení v závodním servisu, víte už něco o stopě i psaní rozpisu, jaké pneu se nejlépe hodí na který povrch a další detaily…
V ČR právě startuje novinka, která vám to umožní. Zcela nový projekt FAST/SAFE rally academy totiž nabízí intenzivní dvoudenní kurzy speciálně zaměřené na rally, bezpečnost a lepší ovládání vozu.
„Rally školu zaměřenou přímo na jízdu jsem pomalu začal dávat dohromady na podzim loňského roku, kdy jsem vyzvídal u Honzy Jelínka a Miry Jandíka v dílně jaké jsou možnosti. Pak jsem oslovil i Míru Tarabuse a zkušeného navigátora Radima Chrasteckého. A když souhlasili i oni, mohli jsme se do příprav pustit už opravdu naplno,“ říká iniciátor celého projektu, Ondřej Carda.
„Zájemcům tedy můžeme několikrát do roka nabídnout dvoudenní kurz ve Zlínském kraji, během kterého se jim v roli instruktorů budou naplno věnovat výše zmínění rally jezdci, dozví se spoustu užitečných informací o technice i lepším a bezpečnějším ovládání vozu. A co je hlavní – mohou přímo řídit ostrý speciál Mitsubishi Lancer Evo VII sk.N. Myslím, že nabízíme zajímavou možnost pro všechny začínající nebo méně zkušené jezdce, případně i nadšené fanoušky z řad veřejnosti, kteří si chtějí osahat pod dohledem profíků silnou závodní techniku, dozvědět se více o rally a zároveň se zlepšit v ovládání auta.“
Stručný program dvoudenního kurzu rally pro 6 účastníkůPrvní den je věnovaný přípravě a teorii v APID racing service v Lužkovicích u Zlína (www.apid.cz). Přímo v dílně se dozvíte o technice, pneumatikách, bezpečnosti, čtení tratě, rozpisu, předvídání i zvládání krizových situací a probrána budou i další související témata. Poté následují pomalejší jízdy civilními vozy (Evo IX, Evo IV) v technických pasážích některých rychlostních zkoušek ve ZL kraji a praktický nácvik psaní rozpisu, poznávání typů zatáček, horizontů apod.
Druhý den už je program v uzavřeném bezpečném areálu nedaleko Luhačovic, kde se po nezbytném zaškolení a nastavení posadíte za volant speciálu Mitsubishi Lancer Evo VII sk.N a budete se společně s instruktory naplno věnovat vašim případným jezdeckým chybám a lepšímu ovládání vozu včetně zvládnutí různých průjezdů a situací. Na závěr dojde ke zhodnocení celého kurzu a každý obdrží účastnický list s podpisem instruktorů.
V ceně kurzu jsou obědy, večeře i ubytování ve Zlíně, pronájem závodního vozu, servisní zázemí, zabezpečení i pojištění účastníků a další služby.
A co na projekt říkají sami instruktoři/závodníci?Jan Jelínek„Jsem rád, že se něco podobného rozjelo a těším se. Vybrali jsme výcvikový prostor, který je dostupný, zároveň přehledný a hlavně bezpečný i pro méně zkušené jezdce. Dá se tam dobře vysvětlit fungování závodního auta v různých typech situací, a zároveň nehrozí přímý kontakt se stromy nebo podobné nebezpečí.“
Jaromír Tarabus„Když jsem se dozvěděl, že vzniká podobný projekt, rád jsem se zapojil. Termíny kurzů se nekryjí se závody a přípravou, takže pokud bude zájem, rád poradím zájemcům s technikou a ovládáním auta.“
Miroslav Jandík„Na mně a APIDu je kromě školení v autě starost především o Evo VII a poskytnutí zázemí naší dílny v Lužkovicích. Přímo v hale bude probíhat teoretická část zaměřená na bezpečnost, techniku, jízdu, stopu a další detaily. Myslím, že oproti klasickým učebnám bude určitě zajímavé dozvědět se něco o závodních autech přímo na dílně a část kurzu tam věnujeme i pneumatikám.“
Radim Chrastecký„Mně se projekt také líbí. Pokud vím, nic podobného u nás ještě nebylo. Za docela rozumné peníze je to dost nabitý kurz včetně ubytování a hlavně jízdy s ostrou Evo sedmičkou. Jako spolujezdec jsem toho najezdil docela dost, takže bych se rád zaměřil na teorii o pneumatikách, vysvětlení rozpisu, itineráře, geometrie auta a podobně. Budu rád, pokud to pomůže v rozvoji někomu dalšímu.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.