Po roce a půl se vrací Jiří Daněk zpět na rychlostní zkoušky

Daněk, Jiří
Daněk, Jiří , foto: Archiv jezdce
Miroslav Vebr 21. dubna 2010 20:15
Sdílej:

Vsetínský Jiří Daněk koketuje s automobilovými soutěžemi již pěknou řádku let. Coby malý kluk nesměl chybět na žádné soutěži v okolí. S přibývajícím věkem si začal plnit i tajné klukovské sny. Vedle aktivních příprav soutěží na Valašsku občas usedne do svého závodního vozu a jezdecký adrenalin vstřebává na tratích rychlostních zkoušek.

Na svou první soutěž vzpomíná Jiří s úsměvem. V roce 2002 si společně s bratrem Tomášem zapůjčili od Jaromíra Tomaštíka Ford Escort RS 2000 a postavili se na start Sprintrally Sosnová. Svůj jezdecký talent ovšem Jiří nezvládl a na druhé zkoušce sklouzl s autem na písku mimo cestu. Pro další sezonu si Daněk pořídil Škodu Favorit 136 L a s ním i úspěchy. První pohárový úspěch se vztahuje k OMW Wurth sprintrally Vsetín 2005. Tady vyjeli Jiří a Tomáš Daňkovi třetí místo ve třídě A5. Vsetínským ogarům na domácí trati nijak nevadilo, že se starším favoritem prohánějí jezdce na mnohem mladších vozech. Následující sezona byla pro Jiřího Daňka sezonou mistrovskou. Šestkrát si v roce 2006  dojel pro první místo ve třídě S, jednou byl druhý. „Rád na tento rok vzpomínám. Během sezony 2006 jsme dokončili šest z sedmi soutěží. Pro mne bylo překvapením, jak se rok vyvíjel. Nejvíce mě překvapilo celkové umístění v šampionátu, kdy jsme skončili čtvrtí, před námi byli jen 3 vozy kategorie WRC. Odměnou za naše celoroční snažení nám pak byl titul ve třídě S,“ uvedl k veleúspěšné sezoně Jiří Daněk. V průběhu čtyř sezon se vedle valašského jezdce vystřídali čtyři spolujezdci. Kromě bratra Tomáše to byli Jaroslav Vrečka, Viktor Hausknotz a Martin Hlavatý.

Zatím posledním ostrým startem byl závod v Jeseníkách v roce 2008. Dvojice Daněk - Hlavatý si sprint užívala natolik, až přišla havárie. I když posádka ještě v soutěži pokračovala, musela nakonec odstoupit pro ulomený čep na rameni. Po roce a půl se vrací Jiří Daněk zpět na rychlostní zkoušky. Na nečisto se vyzkoušel soutěžní favorit při rallyslalomu nedaleko Luhačovic. „Auto má samozřejmě ještě nějaké nedostatky. Z tohoto důvodu jsme schválně zvolili start na slalomu, abychom byli připraveni na náš první sprint v této sezoně. Tím by měl být Impromat Rallysprint Kopná, který startuje ve Vizovicích v polovině května. Květen pro nás bude celkově velmi hektický, neboť týden po Kopné se chceme svézt v Českém Krumlově,“ poodhalil přípravy i nejbližší soutěže Jiří Daněk.

 

Vedle již zmíněných dvou soutěží by Jiří rád zavítal i na tratě, kde doposud startovat nemohl. Jedná se hlavně o velké soutěže, kde pojedou i historici. „Když jsme si pořídili našeho favorita, tak právě končila možnost startovat s tímto vozem na soutěžích typu Barum rally, Bohemia rally nebo Rally Příbram. Všude jsou krásné tratě a díky tomu, že náš vůz již spadá mezi historiky a jednotlivé podniky budou vypisovat soutěž i pro tuto kategorii, tak ji rád využiji. Je to samozřejmě pro mě velká motivace,“ vysvětlil své letošní starty Daněk. Místo spolujezdce opět zaujme Martin Hlavatý a i on se na blížící závody velmi těší. „Doposud jsem jezdil se slabšími vozy, a tak je svezení po boku Jiřího velmi atraktivní. Je pravdou, že při první soutěži, kterou jsme jeli spolu, jsem byl hodně nervózní, neboť auto se chová zcela jinak než ty, ve kterých jsem seděl dříve. Ale mohu s určitostí říci, že to je krásné svezení,“ popsal dojmy ze spolujezdcovy sedačky Martin Hlavatý. V letošní sezoně bude posádka Jiří Daněk – Martin Hlavatý startovat s mediální podporou internetového serveru, který je zaměřen na rally: www.rallyfan.cz

Jiří Daněk si získal velké množství diváků pro svůj agresivně rozevlátý styl jízdy. Ona jízda, kdy je auto v kontrolovaném smyku a letí dveřmi napřed, se vždy líbí. Vsetínský jezdec tento styl vyznává a nebere ohled na výsledek. „Pro mě je důležité se jízdou bavit a pokud bavím i lidi kolem, tak je to jenom dobře,“ uvedl Jiří Daněk.

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.