Vsetínský Jiří Daněk koketuje s automobilovými soutěžemi již pěknou řádku let. Coby malý kluk nesměl chybět na žádné soutěži v okolí. S přibývajícím věkem si začal plnit i tajné klukovské sny. Vedle aktivních příprav soutěží na Valašsku občas usedne do svého závodního vozu a jezdecký adrenalin vstřebává na tratích rychlostních zkoušek.
Na svou první soutěž vzpomíná Jiří s úsměvem. V roce 2002 si společně s bratrem Tomášem zapůjčili od Jaromíra Tomaštíka Ford Escort RS 2000 a postavili se na start Sprintrally Sosnová. Svůj jezdecký talent ovšem Jiří nezvládl a na druhé zkoušce sklouzl s autem na písku mimo cestu. Pro další sezonu si Daněk pořídil Škodu Favorit 136 L a s ním i úspěchy. První pohárový úspěch se vztahuje k OMW Wurth sprintrally Vsetín 2005. Tady vyjeli Jiří a Tomáš Daňkovi třetí místo ve třídě A5. Vsetínským ogarům na domácí trati nijak nevadilo, že se starším favoritem prohánějí jezdce na mnohem mladších vozech. Následující sezona byla pro Jiřího Daňka sezonou mistrovskou. Šestkrát si v roce 2006 dojel pro první místo ve třídě S, jednou byl druhý. „Rád na tento rok vzpomínám. Během sezony 2006 jsme dokončili šest z sedmi soutěží. Pro mne bylo překvapením, jak se rok vyvíjel. Nejvíce mě překvapilo celkové umístění v šampionátu, kdy jsme skončili čtvrtí, před námi byli jen 3 vozy kategorie WRC. Odměnou za naše celoroční snažení nám pak byl titul ve třídě S,“ uvedl k veleúspěšné sezoně Jiří Daněk. V průběhu čtyř sezon se vedle valašského jezdce vystřídali čtyři spolujezdci. Kromě bratra Tomáše to byli Jaroslav Vrečka, Viktor Hausknotz a Martin Hlavatý.
Zatím posledním ostrým startem byl závod v Jeseníkách v roce 2008. Dvojice Daněk - Hlavatý si sprint užívala natolik, až přišla havárie. I když posádka ještě v soutěži pokračovala, musela nakonec odstoupit pro ulomený čep na rameni. Po roce a půl se vrací Jiří Daněk zpět na rychlostní zkoušky. Na nečisto se vyzkoušel soutěžní favorit při rallyslalomu nedaleko Luhačovic. „Auto má samozřejmě ještě nějaké nedostatky. Z tohoto důvodu jsme schválně zvolili start na slalomu, abychom byli připraveni na náš první sprint v této sezoně. Tím by měl být Impromat Rallysprint Kopná, který startuje ve Vizovicích v polovině května. Květen pro nás bude celkově velmi hektický, neboť týden po Kopné se chceme svézt v Českém Krumlově,“ poodhalil přípravy i nejbližší soutěže Jiří Daněk.
Vedle již zmíněných dvou soutěží by Jiří rád zavítal i na tratě, kde doposud startovat nemohl. Jedná se hlavně o velké soutěže, kde pojedou i historici. „Když jsme si pořídili našeho favorita, tak právě končila možnost startovat s tímto vozem na soutěžích typu Barum rally, Bohemia rally nebo Rally Příbram. Všude jsou krásné tratě a díky tomu, že náš vůz již spadá mezi historiky a jednotlivé podniky budou vypisovat soutěž i pro tuto kategorii, tak ji rád využiji. Je to samozřejmě pro mě velká motivace,“ vysvětlil své letošní starty Daněk. Místo spolujezdce opět zaujme Martin Hlavatý a i on se na blížící závody velmi těší. „Doposud jsem jezdil se slabšími vozy, a tak je svezení po boku Jiřího velmi atraktivní. Je pravdou, že při první soutěži, kterou jsme jeli spolu, jsem byl hodně nervózní, neboť auto se chová zcela jinak než ty, ve kterých jsem seděl dříve. Ale mohu s určitostí říci, že to je krásné svezení,“ popsal dojmy ze spolujezdcovy sedačky Martin Hlavatý. V letošní sezoně bude posádka Jiří Daněk – Martin Hlavatý startovat s mediální podporou internetového serveru, který je zaměřen na rally: www.rallyfan.cz
Jiří Daněk si získal velké množství diváků pro svůj agresivně rozevlátý styl jízdy. Ona jízda, kdy je auto v kontrolovaném smyku a letí dveřmi napřed, se vždy líbí. Vsetínský jezdec tento styl vyznává a nebere ohled na výsledek. „Pro mě je důležité se jízdou bavit a pokud bavím i lidi kolem, tak je to jenom dobře,“ uvedl Jiří Daněk.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).