S cílem odčinit neúspěch z Valašské rally odjížděla posádka Tomicar teamu Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš na Mogul Šumava Rally Klatovy. I když měla valašská posádka nakročeno k skvělému výsledku, musela se spokojit s konečným 10. místem. Přes veškeré problémy je toto umístění nejlepším výsledkem Jakeše v mezinárodních soutěžích.
Již na konci března, při Sheron Valašské rally, naznačil karlovický Mirek Jakeš, že se s ním na jednotlivých soutěžích bude muset počítat v boji o první desítku. Po třech odjetých erzetách byl na velmi dobrém pátém místě, když byl pokořen pouze „pány jezdci“ Pechem, Valouškem, Krestou a Tarabusem. Kdo ví, jak by vše dopadlo, kdyby nepřišly jezdecké chyby a následné odstoupení ze soutěže. Na kdyby se ale v rally nehraje, a tak do Klatov přijel Mirek Jakeš s odhodláním dokázat, že výsledky z Valašska nebyly náhodné. Posádce bylo přiděleno startovní číslo 13, které se moc na českých tratích nevídá. Valašská dvojice nevěří na pověrčivost a v šumavských hájích začala velmi svižně. Čínovský okruh zajela v pátém nejlepším čase, i když k dosažení tohoto času jí „dopomohl“ i šestkrát posunutý sud v jednom z retardérů. Za tuto nečistou jízdu nafasovali Mirek s Tomášem třicetivteřinovou penalizaci.
Z původně pátého místa tak kluci ve výsledcích spadli na 20. místo absolutní klasifikace. Náladu si valašská posádka spravila na následující, 14,5 km dlouhé rychlostní zkoušce Koryta – Slatina. I tady zajeli Valaši skvěle a výsledkem byl opět pátý nejrychlejší čas. V celkových výsledcích poskočila posádka o osm míst vzhůru. Na třetí erzetě ovšem přišel problém, který následně poznamenal celou soutěž. Mirek s Tomášem dojeli do cíle zkoušky s přehřátým motorem, který následně ztrácel výkon. „Do soutěže jsme vstoupili skvěle. Dva páté časy a nadšení z jízdy ovšem brzy vystřídalo rozčarování v podobě přehřátého motoru. Abychom mohli v soutěži dále pokračovat, museli jsme vypnout ALS a přenastavit elektroniku. Hodně nás zamrzela i přidělená penalizace,“ naznačil zklamání z technických problémů i přidělené penalizace valašský jezdec.
Závěrečná zkouška páteční části závodu připravila posádce i jedno nemilé překvapení. „Pořadatelé umístili do vnitřků zatáček na erzetách sudy, aby se zatáčky nekatovaly. S tím vším bych souhlasil, kdyby u těch sudů byli pořadatelé a sudy si hlídali. Nám se stalo, že jsme do jedné ze zatáček najeli a před námi byl v jízdní stopě svalený soudek. Ten nejspíše trefila posádka startující před námi. Sud se nám dost nešťastně dostal pod Mitsubishi a my jej kus erzety vlekli s sebou,“ prozradil nepříjemný moment Mirek. První etapu dokončili Mirek s Tomášem na 11. místě absolutního pořadí. Sobotní část závodu odjela posádka s autem bez ALS a s pozměněným nastavením elektroniky.
I přes tento handicap dokázali kluci zajet sedmkrát čas v TOP 10, z toho dvakrát sedmý nejrychlejší čas v erzetě. Cílovou rampou na klatovském náměstí nakonec projeli na 10. místě absolutního pořadí. Po soutěži byla na Mirkovi i Tomášovi vidět velká únava. „Byla to těžká soutěž, ale je za námi. Těší mě, že jsem dokázal zajíždět srovnatelné časy s jezdci startujícími s Mitsubishi a Subaru. O to větší mám radost, že to nebylo na domácí trati, ale na rally, kde jsem startoval teprve podruhé. Úvod soutěže nám vyšel dobře, ale od doby problémů s přehřátým motorem to bylo spíše trápení. Na jednu stranu jsme tedy zklamáni, na stranu druhou spokojeni s 10. místem, neboť to je náš nejlepší výsledek v mezinárodních soutěžích,“ zhodnotil šumavské klání valašský jezdec. Vedle 10. místa v absolutním pořadí a 6. místa v rámci hodnocení třídy N4CZ dosáhli Mirek a Tomáš Jakešovi v Klatovech na vítězství v juniorské kategorii.
Nyní má posádka necelé čtyři týdny na regeneraci a závodní Mitsubishi na opravu motoru. Druhý rallysprint letošní sezony v Lužických horách Jakešové vynechávají. Závodní kombinézy na sebe natáhnou až v polovině května při Impromat Rallysprintu Kopná. „Čeká nás skoro měsíc pauzy. V této době se ovšem musí opravit motor do Mitsubishi. Potom však bude poměrně hektický týden. Nejprve se Mirek s Tomášem postaví na start třetího sprintu sezony ve Vizovicích a hned o týden později je čeká Rally Český Krumlov. Věřím, že se oba budou úspěšně prezentovat na obou soutěžích,“ naznačil nejbližší program posádky manažer Tomicar teamu Karel Jakeš.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.