Krásná závodní auta může divák spatřit na rally nejenom mezi soudobými vozidly, ale také mezi takzvanými historiky. Je příjemné konstatovat, že jezdci z Valašska se mezi historickými vozidly na soutěžích v Česku neztrácejí. Mezi ty úspěšnější patří i Roman Vaněk s dcerou Dianou, kteří v loňském roce vybojovali se Škodou 130 RS druhé místo ve své třídě v K4 poháru.
V úvodu je nutno předeslat, že Roman i Diana berou rally jako zálibu, kdy se odreagují od běžných pracovních a, v případě Diany, školních povinností. Automobilovými soutěžemi se baví a jezdí pro zábavu. Ale znáte to, když se rozsvítí červené světlo, před očima se zatmí a občas chytnou i saze. Po nepopulární bramborové příčce v roce 2008 obsadila rodinná posádka Vaňkových v sezoně 2009 druhé místo ve třídě V.
Loňskou sezonu načala dvojice z Valašské Bystřice v Lužických horách, kde se zrodil velmi překvapivý výsledek. Po osmi rychlostních zkouškách si Roman s Dianou dojeli pro vítězství ve třídě. „Tento výsledek jsme rozhodně nečekali, a proto nás hodně překvapil. Jezdíme pro radost a nehoníme se za výsledky, ale každý úspěch nás potěší. A vítězství obzvláště,“ vrátil se k první soutěži loňského roku Roman Vaněk. K dalšímu startu se Valaši opět vydali do severních Čech, tentokráte do Krkonoš. Roman pojal start v Krkonoších hlavně jako test před Barum rally. Podle toho také zvolil taktiku. „Soutěž se nám moc nezamlouvala. Jednak bylo velké horko a pak i rozbitá trať po posádkách startujících před námi. Navíc je škoda, že jsme z původních osmi zkoušek jeli jen pět. Po Krkonoších byla v plánu Barum rally, a proto jsme nechtěli autu nijak ublížit,“ uvedl bystřický jezdec k 5. místu.
Zlínská Barum rally je u nás velikým pojmem a každý z jezdců chce okusit atmosféru této soutěže. Roman a Diana již „Barumku“ v roce 2008 absolvovali, ale jedinečnou atmosféru si chtěli zopakovat i v loňském roce. Historická vozidla tady jedou ve skupině Star rally a cílem není rychlost v soutěži, nýbrž získat zalíbení u diváků. V loňském roce se na startu sešlo 30 posádek a o pořadí rozhodovali samotní diváci zasíláním sms zpráv. Čím větší jízdu ve smyku posádky předváděly, tím získávaly u diváků na popularitě. „Jeli jsme pouze vybrané erzety, ale i tak to byl zážitek. Občas se nám dařilo úspěšně rozhánět diváky podél trati. Nejeli jsme na čas, a tak jsme si závod užívali. Zažili jsme i pikantní perličku. V sobotu se měla jet závěrečná zkouška dne. Po projetí posledního vozu klasické barumky se splašily v ohradě krávy. Prolomily oplocení a rozběhly se po trati. Než by je dostal majitel zpět, uběhlo by hodně času, a proto byla pro nás tato zkouška zrušena,“ popsal nevšední zážitek Roman Vaněk.
Po diváckém hlasování obsadila rodinná dvojice Vaňkových v Star rally sedmou příčku. Při závěrečných dvou soutěžích v Jeseníkách a na domácí WURTH Partr rally obsadila valašská posádka shodně 3. místo ve třídě. V součtu bodů nakonec dosáhli Roman s Dianou na velmi pěkné druhé místo.
Nyní již bystřický jezdec spřádá plány do nové sezony. Svého krasavce rozhodně měnit nebude, a tak jej i letos uvidí příznivci rally ve Škodě 130 RS. „S tímto autem jsou pro nás na domácích tratích jedině soutěže K4 poháru ČR v rally. Nechceme se účastnit amatérských soutěží, proto opět absolvujeme Ká čtyřku. Letos je mistrovství složeno z devíti soutěží. Rádi bychom startovali všude, ale vše se bude odvíjet od našich povinností. Zkrátka, pokud to půjde, pojedeme. A cíl do sezony? Chceme se hlavně bavit a bavit i lidi podél tratí erzet,“ uvedl Roman Vaněk. K4 pohár ČR startuje první dubnovou sobotu v Třebíči Horáckou rally a Roman s Dianou by na startu neměli chybět.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.