Krásná závodní auta může divák spatřit na rally nejenom mezi soudobými vozidly, ale také mezi takzvanými historiky. Je příjemné konstatovat, že jezdci z Valašska se mezi historickými vozidly na soutěžích v Česku neztrácejí. Mezi ty úspěšnější patří i Roman Vaněk s dcerou Dianou, kteří v loňském roce vybojovali se Škodou 130 RS druhé místo ve své třídě v K4 poháru.
V úvodu je nutno předeslat, že Roman i Diana berou rally jako zálibu, kdy se odreagují od běžných pracovních a, v případě Diany, školních povinností. Automobilovými soutěžemi se baví a jezdí pro zábavu. Ale znáte to, když se rozsvítí červené světlo, před očima se zatmí a občas chytnou i saze. Po nepopulární bramborové příčce v roce 2008 obsadila rodinná posádka Vaňkových v sezoně 2009 druhé místo ve třídě V.
Loňskou sezonu načala dvojice z Valašské Bystřice v Lužických horách, kde se zrodil velmi překvapivý výsledek. Po osmi rychlostních zkouškách si Roman s Dianou dojeli pro vítězství ve třídě. „Tento výsledek jsme rozhodně nečekali, a proto nás hodně překvapil. Jezdíme pro radost a nehoníme se za výsledky, ale každý úspěch nás potěší. A vítězství obzvláště,“ vrátil se k první soutěži loňského roku Roman Vaněk. K dalšímu startu se Valaši opět vydali do severních Čech, tentokráte do Krkonoš. Roman pojal start v Krkonoších hlavně jako test před Barum rally. Podle toho také zvolil taktiku. „Soutěž se nám moc nezamlouvala. Jednak bylo velké horko a pak i rozbitá trať po posádkách startujících před námi. Navíc je škoda, že jsme z původních osmi zkoušek jeli jen pět. Po Krkonoších byla v plánu Barum rally, a proto jsme nechtěli autu nijak ublížit,“ uvedl bystřický jezdec k 5. místu.
Zlínská Barum rally je u nás velikým pojmem a každý z jezdců chce okusit atmosféru této soutěže. Roman a Diana již „Barumku“ v roce 2008 absolvovali, ale jedinečnou atmosféru si chtěli zopakovat i v loňském roce. Historická vozidla tady jedou ve skupině Star rally a cílem není rychlost v soutěži, nýbrž získat zalíbení u diváků. V loňském roce se na startu sešlo 30 posádek a o pořadí rozhodovali samotní diváci zasíláním sms zpráv. Čím větší jízdu ve smyku posádky předváděly, tím získávaly u diváků na popularitě. „Jeli jsme pouze vybrané erzety, ale i tak to byl zážitek. Občas se nám dařilo úspěšně rozhánět diváky podél trati. Nejeli jsme na čas, a tak jsme si závod užívali. Zažili jsme i pikantní perličku. V sobotu se měla jet závěrečná zkouška dne. Po projetí posledního vozu klasické barumky se splašily v ohradě krávy. Prolomily oplocení a rozběhly se po trati. Než by je dostal majitel zpět, uběhlo by hodně času, a proto byla pro nás tato zkouška zrušena,“ popsal nevšední zážitek Roman Vaněk.
Po diváckém hlasování obsadila rodinná dvojice Vaňkových v Star rally sedmou příčku. Při závěrečných dvou soutěžích v Jeseníkách a na domácí WURTH Partr rally obsadila valašská posádka shodně 3. místo ve třídě. V součtu bodů nakonec dosáhli Roman s Dianou na velmi pěkné druhé místo.
Nyní již bystřický jezdec spřádá plány do nové sezony. Svého krasavce rozhodně měnit nebude, a tak jej i letos uvidí příznivci rally ve Škodě 130 RS. „S tímto autem jsou pro nás na domácích tratích jedině soutěže K4 poháru ČR v rally. Nechceme se účastnit amatérských soutěží, proto opět absolvujeme Ká čtyřku. Letos je mistrovství složeno z devíti soutěží. Rádi bychom startovali všude, ale vše se bude odvíjet od našich povinností. Zkrátka, pokud to půjde, pojedeme. A cíl do sezony? Chceme se hlavně bavit a bavit i lidi podél tratí erzet,“ uvedl Roman Vaněk. K4 pohár ČR startuje první dubnovou sobotu v Třebíči Horáckou rally a Roman s Dianou by na startu neměli chybět.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).