Valašský jezdecký talent Mirek Jakeš to neměl k malému volantu a rychlým kolům daleko, neboť jeho otec Karel jezdil v devadesátých letech rally.
Mirek získával první zkušenosti v motokárách a posléze v závodech automobilů do vrchů. Zde dosáhl na tři domácí mistrovské tituly. V roce 2008 si coby osmnáctiletý jezdec vyjel titul Mistra Evropy v závodech do vrchu. V tomto roce prvně zkusil i rally. S Citroenem C2 R2 společně s Tomášem Jakešem dokončil Rally Český Krumlov na 23. místě.
Loňská sezona již byla zcela v režii automobilových soutěží. Mirek s Tomášem stáli na startu jedenácti rally. Rok 2009 ale nebude patřit mezi výsledkově vydařené ročníky. Posádku hodně potrápila technika. Snad jen se závěrem sezony může být mladý jezdec spokojený. „Vloni jsme kromě Bohemia rally startovali v kompletním seriálu mezinárodního mistrovství. Výraznějšího výsledku jsme dosáhli pouze v Hustopečích, kde jsme dojeli na 14. místě absolutně. Jinak to pro nás byla hodně utrápená sezona. Lépe se nám dařilo ve sprintech. Kopnou jsme dokončili na 14. místě a skoro domácí sprint na Vsetíně na 8. místě. Nejvíce jsme si ovšem užili Mikuláš rally ve Slušovicích, kde jsme skončili absolutně šestí. Do výčtu našich startů patří i Rally Bulgaria, která byla předčasně ukončena a my tady obsadili 12. místo,“ ohlédl se v krátkosti za loňskou sezonou karlovický jezdec. Výsledkem snažení Mirka a Tomáše Jakešových bylo 31. místo v mezinárodním mistrovství se ziskem dvou bodů, 20. místo ve sprintrally s 16 body (15. místo ve třídě N4 a 15. místo ve skupině N) a 5. místo v juniorském mistrovství.
Tým okolo Mirka Jakeše věří, že jejich jezdec má na mnohem lepší výsledky a pro jejich úspěch se musí něco udělat. První velká změna přišla s přípravou závodního vozu. "Po loňských výsledcích, kdy syn často odstupoval kvůli technickým potížím, jsme se obrátili na Romana Krestu. Výsledkem naší dohody je, že nám bude Roman připravovat auto. Mirek si již takto připravené auto mohl vyzkoušet na konci roku ve Slušovicích a z jeho jízdních vlastností byl velmi nadšený. Roman je pro Mirka velký vzorem, ale také dobrým rádcem. Od spolupráce s Romanem Krestou si slibujeme velký posun vpřed," prozradil hlavní změnu manažer týmu Karel Jakeš. K výkonnostnímu růstu by měl pomoci i tréninkový Lancer EVO IX. V zimním období s ním Mirek najezdil stovky kilometrů a s autem se perfektně sžil.
Nyní stojí Mirek Jakeš před branami své druhé kompletní sezony v rally. Kalendář soutěží a vůz jsou jasné. "Stejně jako v loňském roce i letos budeme usedat do Mitsubishi Lancer EVO IX. Prioritním by pro nás mělo být mezinárodní mistrovství, kdy na konci března staneme na startu úvodního podniku - Valašské rally. Vedle toho bychom měli startovat i na pěti sprintech, převážně na moravské straně naší republiky. A pokud se zadaří, tak vyzkoušíme i nějakou soutěž na Slovensku. To se ovšem bude odvíjet od výsledků. Pro naše příznivce, ale také pro nás, chystáme i jedno překvapení, které včas odtajníme. Do sezony jsme si nikdy nestanovovali žádné konkrétní cíle a nejinak tomu bude i letos. Naším předsevzetím bude dokončovat soutěže, pokud možno co nejvýše v juniorech i třídě N4," nastínil letošní program Mirek Jakeš. "Závěrem bych chtěl poděkovat obchodním partnerům, kamarádům, přátelům za jejich podporu v loňské sezoně a všem, kteří nám drželi palce. Zvláštní poděkování pak míří k panu Janu Varmužovi a jeho firmě DELIMAX a.s., který nám pomáhal již v době našich startů v závodech do vrchů a bez jehož pomoci bychom obtížněji dosahovali získaný úspěchů," uvedl Mirek Jakeš.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.