Valašský jezdecký talent Mirek Jakeš to neměl k malému volantu a rychlým kolům daleko, neboť jeho otec Karel jezdil v devadesátých letech rally.
Mirek získával první zkušenosti v motokárách a posléze v závodech automobilů do vrchů. Zde dosáhl na tři domácí mistrovské tituly. V roce 2008 si coby osmnáctiletý jezdec vyjel titul Mistra Evropy v závodech do vrchu. V tomto roce prvně zkusil i rally. S Citroenem C2 R2 společně s Tomášem Jakešem dokončil Rally Český Krumlov na 23. místě.
Loňská sezona již byla zcela v režii automobilových soutěží. Mirek s Tomášem stáli na startu jedenácti rally. Rok 2009 ale nebude patřit mezi výsledkově vydařené ročníky. Posádku hodně potrápila technika. Snad jen se závěrem sezony může být mladý jezdec spokojený. „Vloni jsme kromě Bohemia rally startovali v kompletním seriálu mezinárodního mistrovství. Výraznějšího výsledku jsme dosáhli pouze v Hustopečích, kde jsme dojeli na 14. místě absolutně. Jinak to pro nás byla hodně utrápená sezona. Lépe se nám dařilo ve sprintech. Kopnou jsme dokončili na 14. místě a skoro domácí sprint na Vsetíně na 8. místě. Nejvíce jsme si ovšem užili Mikuláš rally ve Slušovicích, kde jsme skončili absolutně šestí. Do výčtu našich startů patří i Rally Bulgaria, která byla předčasně ukončena a my tady obsadili 12. místo,“ ohlédl se v krátkosti za loňskou sezonou karlovický jezdec. Výsledkem snažení Mirka a Tomáše Jakešových bylo 31. místo v mezinárodním mistrovství se ziskem dvou bodů, 20. místo ve sprintrally s 16 body (15. místo ve třídě N4 a 15. místo ve skupině N) a 5. místo v juniorském mistrovství.
Tým okolo Mirka Jakeše věří, že jejich jezdec má na mnohem lepší výsledky a pro jejich úspěch se musí něco udělat. První velká změna přišla s přípravou závodního vozu. "Po loňských výsledcích, kdy syn často odstupoval kvůli technickým potížím, jsme se obrátili na Romana Krestu. Výsledkem naší dohody je, že nám bude Roman připravovat auto. Mirek si již takto připravené auto mohl vyzkoušet na konci roku ve Slušovicích a z jeho jízdních vlastností byl velmi nadšený. Roman je pro Mirka velký vzorem, ale také dobrým rádcem. Od spolupráce s Romanem Krestou si slibujeme velký posun vpřed," prozradil hlavní změnu manažer týmu Karel Jakeš. K výkonnostnímu růstu by měl pomoci i tréninkový Lancer EVO IX. V zimním období s ním Mirek najezdil stovky kilometrů a s autem se perfektně sžil.
Nyní stojí Mirek Jakeš před branami své druhé kompletní sezony v rally. Kalendář soutěží a vůz jsou jasné. "Stejně jako v loňském roce i letos budeme usedat do Mitsubishi Lancer EVO IX. Prioritním by pro nás mělo být mezinárodní mistrovství, kdy na konci března staneme na startu úvodního podniku - Valašské rally. Vedle toho bychom měli startovat i na pěti sprintech, převážně na moravské straně naší republiky. A pokud se zadaří, tak vyzkoušíme i nějakou soutěž na Slovensku. To se ovšem bude odvíjet od výsledků. Pro naše příznivce, ale také pro nás, chystáme i jedno překvapení, které včas odtajníme. Do sezony jsme si nikdy nestanovovali žádné konkrétní cíle a nejinak tomu bude i letos. Naším předsevzetím bude dokončovat soutěže, pokud možno co nejvýše v juniorech i třídě N4," nastínil letošní program Mirek Jakeš. "Závěrem bych chtěl poděkovat obchodním partnerům, kamarádům, přátelům za jejich podporu v loňské sezoně a všem, kteří nám drželi palce. Zvláštní poděkování pak míří k panu Janu Varmužovi a jeho firmě DELIMAX a.s., který nám pomáhal již v době našich startů v závodech do vrchů a bez jehož pomoci bychom obtížněji dosahovali získaný úspěchů," uvedl Mirek Jakeš.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).