Poslední tři dny rok 2009 byly zasvěceny technickým přejímkám všech závodních strojů. Tatra Aleše Lopraise jimi jako již každoročně prošla bez problémů.
Výstavní komplex La Rural a přilehlá třída přivítaly znovu desetitisíce fanoušků k tradičnímu rituálu přejímek, které doprovází bohatý program doprovodných akcí, za nimiž stojí oficiální partneři rallye. Přesto je poznat, že i Dakar se jako motoristický podnik musel uskrovnit. Je to poznat na každém detailu, konče zpracováním podkladů pro novináře, počtu volných map i startovních listin i úrovní jejich zpracování. Novináři musejí letos zapomenout na tradiční novinářské košile a kšiltovky zdarma, skromnější jsou všechny detaily.To ale neznamená, že druh Dakar v Jižní Americe bude horší soutěží. Naopak! Závodníci jásají nad novou tratí, která bude těžší po všech stránkách, ale profilem i dostupnými povrchy zajímavější nejen pro soutěžící, ale i pro diváky u televizních obrazovek. Menší množství startujících nevadí, stále jde o největší závod světa a naopak ti, kdo tvoří drama boje o příčky v první desítce, jsou tu minimálně ve stejném počtu, zato silnější, připravenější a odhodlanější. Platí to rovným dílem pro všechny kategorie, a to by mohla být hlavní potenciální deviza nového Dakaru v nelehké době. Po sportovní stránce je toho mnoho, na co se lze těšit.Všechny kamiony jsou už v uzavřeném parc fermé. Závodníci si je vyzvednou na Nový rok odpoledne, aby s nimi absolvovali tradiční konvoj argentinskou metropolí až ke startovní rampě pod obeliskem na náměstí La Republica, přičemž ještě večer (Tatra Aleše Lopraise bude na startu okolo 20:15 závodního času) se přesouvají do 320 km vzdáleného Colónu. Druhý lednový den je čeká už ostrá speciálka. Problémům s mračny prachu a nebezpečným předjížděním hodlají pořadatelé předcházet hodinovou pauzou mezi posledním startující autem a prvním startujícím kamionem i delšími startovními prodlevami nejlepších kamionů. O třetí etapy v píscích u Fiambaly už budou kaminy a auta startovat v mixovaném pořadí.Mnoho vzruchu u přejímek neproběhlo, však to hlavní technický komisař Fabien Calvet shrnul lapidárně: "V podstatě je mi známa technika každého předního týmu. Jsme ve spojení po celý rok, takže jsem nic překvapujícího neviděl. Týmy si ošetřují svá technická řešení a dbají na dodržování předpisů, stejně tak i ví, na co se při kontrolách zaměřuji."Silvestrovský večer je zároveň prvním, při kterém se celá desetičlenná sestava Loprais Tatra Teamu sejde u společné večeře. Je na čase, vždyť nový rok už klepe na dveře a hned následující den se největší motoristický podnik světa dá do pohybu. Na Nový rok ráno čeká závodníky povinný oficiální briefing.Argentinci se na "svůj" Dakar náležitě těší. Do místa přejímek jich přišly desetitisíce a jen u trati prvních dvou speciálek se jich dle odhadů místní policie má sejít přes milion.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).