Celkem 70 soutěžících ze čtyř států najdeme na seznamu přihlášených posádek na PdTECH Mikuláš Rally Slušovice, která uzavře v sobotu 12. prosince letošní sezonu automobilového sportu v České republice.
Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR Podkopná Lhota evidují pět vozů kategorie Super 2000 a čtyři vozy specifikace WRC. K největším favoritům se řadí Pavel Valoušek (Škoda Octavia WRC), Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX) a rakouský jezdec Franz Wittmann jr. (Škoda Fabia Super 2000), nicméně na medailové příčky pomýšlí i další.
Nebývalé kvalitní startovní pole je velkým tahákem pro diváky na závěr letošní sezony rallysportu. Fanoušci uvidí posádky z České republiky, Slovenska, Rakouska a Francie. „Nebývalý počet přihlášených nás opravdu mile překvapil. V první fázi jsme předpokládali, že pojede kolem třiceti, maximálně čtyřiceti vozů. Nakonec jsme měnili harmonogram na padesát, šedesát aut a skončili jsme na sedmdesáti vozech. Překvapil nás zájem Rakušana Franze Wittmanna, který se objeví ve Slušovicích,“ řekl Josef Minařík, tajemník rally. Své jezdecké umění předvede ve Slušovicích Pavel Valoušek (Škoda Octavia WRC), premiéru s vozem specifikace WRC absolvuje domácí Lubomír Minařík (Škoda Octavia WRC). Vůz nejvyšší specifikace dále osedlají Milan Pantálek (Škoda Fabia WRC) a v premiéře rovněž Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC). „Potvrdil se náš předpoklad, kdy jsme avizovali čtyři vozy specifikace WRC a stejný počet dvoutisícovek. Nakonec vozů kategorie Super 2000 se představí pět,“ vysvětlil Minařík. Plejádu jezdců s vozem kategorie Super 2000 tvoří Rakušan Franz Wittmann jr., Antonín Tlusťák, Roman Odložilík (všichni Škoda Fabia S2000), Slováci Jozef Béreš a Lukáš Lapdavský (oba Peugeot 207 S2000). Úřadující rallysprintový šampion Jaroslav Orsák pojede na voze Mitsubishi Lancer EVO IX, na stejném voze odstartují i Jan Jelínek, Vladimír Barvík, Miroslav Jakeš, Martin Bujáček, Petr Trnovec, Martin Březík a další.„Tipuji za největšího favorita mikulášské rally Pavla Valouška na octavii WRC. Každopádně diváky čeká hodnodný motoristický zážitek,“ uvedl Minařík. Nejpočetněji je obsazena třída N nad 2000 ccm, a to hned 22 vozy. Z dalších jmen stojí za zmínku Pavel Dohnal, Jiří Hanák, Martin Vlček (všichni Mitsubishi Lancer EVO IX), Martin Hudec (Mitsubishi Lancer EVO VIII) a Miroslav Březík (Subaru Impreza). Ve dvoukolkách patří k favoritům Jan Černý (Renault Clio R3), dále Antonín Novák (Suzuki Swift S1600) nebo Václav Dunovský (Suzuki Ignis S1600). Diváci se mohou těšit i na hodnotné sportovní souboje v dalších objemových třídách. Představí se i jezdci na historických vozech, které zastupuje například Michal Sum na legendárním voze Škoda 130 RS.
PdTECH Mikuláš Rally Slušovice startuje v sobotu 12. prosince ve 12:12 hodin, připravena je 37,90 km dlouhá trať, která obsahuje 4 rychlostní zkoušky na dvou úsecích s názvem Dostihovka (okruh) a Hvozdná v celkové délce 25,10 km. V cíli se první posádka objeví po půl třetí odpoledne. „Očekáváme velký počet fanoušků. Připravili jsme pro ně řadu diváckých míst. Zároveň je žádáme, aby využili parkovací plochy ve směru k Novým Dvorům. Doporučujeme, aby do Slušovic přijeli s dostatečným časovým předstihem,“ vysvětlil Minařík. Pořadatelé na okruhovou erzetu kolem dostihovky budou vybírat symbolické vstupné ve výši 25 Kč. Celou rally uzavře vyhlášení výsledků v podvečerních hodinách v Diskoclubu na dostihové dráze ve Slušovicích. „Pro všechny je připraveno překvapení v podobě striptýzu,“ uvedl Minařík lákadlo pro všechny zúčastněné při rozdílení cen. Vzhledem k velkému počtu přihlášených posádek je možnost pro soutěžící absolvovat administrativní přejímku a vyzvednutí itineráře již v pátečních večerních hodinách od 17:30 do 20 hodin na Obecním úřadě v Podkopné Lhotě.
Poznáme i delegaci hlavních činovníků, v roli hlavního sportovního komisaře se představí MVDr. Lubomír Svoboda z Vyškova, bezpečnostním delegátem byl nominován Miroslav Smolík z Brna, funkci technického komisaře vykoná Stanislav Mrkvan z Roštění a hlavním časoměřičem je Radek Navrátil ze Vsetína.
Pořadatelé mikulášské rally apelují opětovně důrazně na diváky, aby dodržovali všechna bezpečnostní pravidla a pokyny pořadatelů podél tratě rychlostních zkoušek a to především na okruhové erzetě kolem dostihové dráhy.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.