Na posledním podniku letošního seriálu nižších soutěží „Rallye Cup“ se Subaru Czech rally team představil v plné zbroji, tedy se dvěma hatchbacky Subaru Impreza WRX STI nejnovější specifikace.
Za volant Vojtova letošního speciálu, se kterým se na konci října předvedl divákům Vsetínské rallye i letošní vicemistr Václav Pech, se po téměř dvouleté pauze posadil Josef Vyštejn, jehož pravidelné starty s vozem specifikace N12 v sezóně 2008 v Subaru Czech rally teamu zhatily zdravotní potíže. Josef, navigovaný svou dcerou Veronikou, si především osahávali pro ně zcela novou techniku a po delší pauze si jízdu především užívali a bavili prokřehlé diváky širokými smyky: "Nové WRX STI mě velmi zaujalo, takže jsem se těšil na porovnání se staršími modely Subaru, se kterými jsem dříve závodil. Jeli jsme proto celou soutěž bez rizika, auto se pěkně ovládalo, fungovalo po celou soutěž bez sebemenšího problému a tak jsme s Veronikou především hezky svezli. Konečné sedmé místo není špatné, na mém výkonu pak byla delší pauza samozřejmě znát," komentoval svůj jediný letošní start Josef Vyštejn.
Ve zcela jiné pozici nováčka za volantem soutěžních vozů byl letos Milan Sameš, jehož byly Kralovice teprve druhou soutěží v kariéře, navíc mu poprvé dělal navigátora Petr Behro. Od majitele týmu Vojtěcha Štajfa přesto posádka dostala důvěru k první jízdě se zcela nově postaveným vozem. Pro zkoušku funkčnosti byl vůz postaven ve specifikaci se sériovou převodovkou a motorem bez restriktoru v sání, což pro Milana Sameše reprezentovalo velkou výzvu vozu neublížit a zároveň zlepšit své výkony v porovnání se svým prvním startem v Kostelci nad Orlicí. Díky suchým tratím pak nakonec bylo pro jezdce z Bakova nad Jizerou jednodušší vypořádat se s odhadovaným výkonem vozu okolo 360 koňských sil a rallye Střela nakonec dokončil na solidním třináctém místě: "Před samotnou soutěží jsem byl trochu nervózní, přeci jen první zkouška se jela v noci a to k rychlé souhře naší nové posádky zrovna nepřispělo. Navíc jsme hned na prvním kilometru páteční večerní zkoušky měli díky studeným zadním pneumatikám menší krizi a tak jsme raději zvolili opatrnější začátek. Postupně se naše časy stále víc přibližovaly našim mnohem déle jezdícím soupeřům a tak jsme byli nakonec rádi především za naše vlastní pokroky. V příští sezóně bych chtěl v Rally Cupu startovat pravidelněji a vůz připravený Subaru Czech rally týmem je skutečně špičkový. Přes zimu bych tak chtěl především absolvovat nějaká testování, abych vůz více poznal a uměl lépe využít jeho možností."
Subaru Czech rally team nyní čekají dva testovací dny s cílem jednak odladit jízdní vlastnosti nového vozu, kdy bude za jeho volantem sedět Vojtěch Štajf, za druhé pak poskytnout vůz k ostrému seznámení třem jezdcům. Dva jsou zájemci o jeho pronájem v příštím roce a jejich jména tedy zůstávají zatím v anonymitě, tím třetím je Martin Jerman, letošní mistr ČR ve třídě do 3500 cm3 v závodech automobilů na okruzích (Porsche 911), jenž se za volantem týmového speciálu představí na XV. Pražském rallysprintu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.