Solidním výsledkem na Würth Partr rally Vsetín zakončila sezónu 2009 severomoravská soutěžní posádka Lumír Firla – Pavel Dresler. Dvojice, závodící se starším Mitsubishi Lancer EVO VII, již potřetí v řadě vybojovala umístění v první desítce absolutního pořadí, čímž si zajistila sedmé místo v rámci konečné tabulky letošního Mistrovství ČR ve sprintrally.
Vsetínský sprint je tradičně jedním z nejnáročnějších podniků šampionátu. Úzké tratě s obrovským množstvím zrádných pasáží letos ještě zpestřily vrtochy počasí, díky nimž se celý závod odjel na mimořádně klouzavém povrchu. Pro jízdu na jistotu však tentokrát nebyl prostor. Situace v šampionátu byla nadále otevřená a právě vsetínská soutěž měla dát definitivní podobu první desítce letošní tabulky. S velikým odhodláním přijeli na Valašsko i Lumír Firla s Pavlem Dreslerem. Vynikající výsledky v průběhu roku jim dopomohly ke skvělému výchozímu postavení, díky němuž stále ještě mohli promluvit do bojů ve druhé polovině první desítky. Situace jim vyloženě nahrávala - týmové mitsubishi bylo před startem Rally Vsetín ve skvělé formě a klouzavé tratě Lumírovi vyloženě sedí. Už ráno se ale ukázalo, že cesta za celoročním úspěchem nebude tak jednoduchá.
Pro Lumíra s Pavlem závod nezačal zrovna nejšťastněji. Zapomenutý kabel od interkomu dával posádce se startovním číslem 17 dvě možnosti. Buď absolvovat úvodní rychlostní zkoušku „na oči“, což by na náročné trati v nepřehledném terénu nepochybně znamenalo značnou časovou ztrátu, a nebo počkat na dovezení kabelu týmovými mechaniky. Nakonec zvítězila druhá možnost, ale ani ta nebyla zcela bez následků: "Kvůli čekání na kabel interkomu jsme nestihli první časovou kontrolu, což znamenalo hned na úvod deset sekund penalizace. Na první zkoušce jsme tedy pochopitelně byli dost rozhození a výsledkem byl nic moc čas. Ještě mnohem horší však byla událost ze druhé zkoušky, na které jsme zastavovali u havárie Tomáše Engeho a pomáhali jeho zraněnému spolujezdci Michalu Ernstovi. Takové věci udělají s psychikou své a není tedy divu, že jsme se až do servisní pauzy nemohli vůbec dostat do tempa," zhodnotil smolný úvod Lumír.
Do druhé sekce rychlostních zkoušek vjížděla posádka černého mitsubishi z nepříliš lichotivé dvacáté pozice absolutně. S tímto faktem se samozřejmě Lumír a Pavel nechtěli smířit a už po čtvrtém testu postoupili o šest příček výše. V rychlém tempu nepolevovali ani v následujících vložkách, přičemž vrcholem jejich snažení byl osmý nejrychlejší čas na posledním testu. Stíhací jízda jim nakonec dopomohla k zisku solidní deváté pozice absolutně, okořeněné o sedmé místo ve skupině N a prvenství v Enteria Cupu v rámci vsetínské rally. Co je ale nejdůležitější, podařilo se jim dostát svému cíli postoupit v hodnocení AutoCont mistrovství ČR ve sprintrally 2009 na sedmé místo. S obstarožním mitsubishi sedmé evoluce se jedná o vskutku pozoruhodný výsledek. "Až na to počasí byl Vsetín z našeho pohledu velice vydařený závod. Rychlostní zkoušky pořadatelé vybrali opravdu pěkné, ale zároveň obrovsky náročné. Nám se podařilo hezky uzavřít vydařenou sezónu, která až na několik technických problémů probíhala nad naše očekávání. S tím, že v tak silné konkurenci, která se letos ve sprintech scházela, budeme pravidelně bojovat o umístění v první desítce, jsme na začátku roku vůbec nepočítali. Navíc jsme se vyvarovali jakékoliv havárie," pochvaluje si Lumír.
Lumíra Firlu tento rok čeká už jen prosincový start na Pražském rallysprintu, po kterém se jeho černá Evo sedmička uloží k zimnímu spánku. Na téma příští sezóna je orlovský soutěžní jezdec zatím hodně opatrný: "Rádi bychom pokračovali ve skupině N a budeme se ze všech sil snažit, abychom v sezóně 2010 závodili v Evo devítce. Jednání o příštím roce však teprve přijdou," uzavírá naše povídání pátý muž skupiny N v hodnocení letošního sprintového mistrovství.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.