Solidním výsledkem na Würth Partr rally Vsetín zakončila sezónu 2009 severomoravská soutěžní posádka Lumír Firla – Pavel Dresler. Dvojice, závodící se starším Mitsubishi Lancer EVO VII, již potřetí v řadě vybojovala umístění v první desítce absolutního pořadí, čímž si zajistila sedmé místo v rámci konečné tabulky letošního Mistrovství ČR ve sprintrally.
Vsetínský sprint je tradičně jedním z nejnáročnějších podniků šampionátu. Úzké tratě s obrovským množstvím zrádných pasáží letos ještě zpestřily vrtochy počasí, díky nimž se celý závod odjel na mimořádně klouzavém povrchu. Pro jízdu na jistotu však tentokrát nebyl prostor. Situace v šampionátu byla nadále otevřená a právě vsetínská soutěž měla dát definitivní podobu první desítce letošní tabulky. S velikým odhodláním přijeli na Valašsko i Lumír Firla s Pavlem Dreslerem. Vynikající výsledky v průběhu roku jim dopomohly ke skvělému výchozímu postavení, díky němuž stále ještě mohli promluvit do bojů ve druhé polovině první desítky. Situace jim vyloženě nahrávala - týmové mitsubishi bylo před startem Rally Vsetín ve skvělé formě a klouzavé tratě Lumírovi vyloženě sedí. Už ráno se ale ukázalo, že cesta za celoročním úspěchem nebude tak jednoduchá.
Pro Lumíra s Pavlem závod nezačal zrovna nejšťastněji. Zapomenutý kabel od interkomu dával posádce se startovním číslem 17 dvě možnosti. Buď absolvovat úvodní rychlostní zkoušku „na oči“, což by na náročné trati v nepřehledném terénu nepochybně znamenalo značnou časovou ztrátu, a nebo počkat na dovezení kabelu týmovými mechaniky. Nakonec zvítězila druhá možnost, ale ani ta nebyla zcela bez následků: "Kvůli čekání na kabel interkomu jsme nestihli první časovou kontrolu, což znamenalo hned na úvod deset sekund penalizace. Na první zkoušce jsme tedy pochopitelně byli dost rozhození a výsledkem byl nic moc čas. Ještě mnohem horší však byla událost ze druhé zkoušky, na které jsme zastavovali u havárie Tomáše Engeho a pomáhali jeho zraněnému spolujezdci Michalu Ernstovi. Takové věci udělají s psychikou své a není tedy divu, že jsme se až do servisní pauzy nemohli vůbec dostat do tempa," zhodnotil smolný úvod Lumír.
Do druhé sekce rychlostních zkoušek vjížděla posádka černého mitsubishi z nepříliš lichotivé dvacáté pozice absolutně. S tímto faktem se samozřejmě Lumír a Pavel nechtěli smířit a už po čtvrtém testu postoupili o šest příček výše. V rychlém tempu nepolevovali ani v následujících vložkách, přičemž vrcholem jejich snažení byl osmý nejrychlejší čas na posledním testu. Stíhací jízda jim nakonec dopomohla k zisku solidní deváté pozice absolutně, okořeněné o sedmé místo ve skupině N a prvenství v Enteria Cupu v rámci vsetínské rally. Co je ale nejdůležitější, podařilo se jim dostát svému cíli postoupit v hodnocení AutoCont mistrovství ČR ve sprintrally 2009 na sedmé místo. S obstarožním mitsubishi sedmé evoluce se jedná o vskutku pozoruhodný výsledek. "Až na to počasí byl Vsetín z našeho pohledu velice vydařený závod. Rychlostní zkoušky pořadatelé vybrali opravdu pěkné, ale zároveň obrovsky náročné. Nám se podařilo hezky uzavřít vydařenou sezónu, která až na několik technických problémů probíhala nad naše očekávání. S tím, že v tak silné konkurenci, která se letos ve sprintech scházela, budeme pravidelně bojovat o umístění v první desítce, jsme na začátku roku vůbec nepočítali. Navíc jsme se vyvarovali jakékoliv havárie," pochvaluje si Lumír.
Lumíra Firlu tento rok čeká už jen prosincový start na Pražském rallysprintu, po kterém se jeho černá Evo sedmička uloží k zimnímu spánku. Na téma příští sezóna je orlovský soutěžní jezdec zatím hodně opatrný: "Rádi bychom pokračovali ve skupině N a budeme se ze všech sil snažit, abychom v sezóně 2010 závodili v Evo devítce. Jednání o příštím roce však teprve přijdou," uzavírá naše povídání pátý muž skupiny N v hodnocení letošního sprintového mistrovství.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.