Solidním výsledkem na Würth Partr rally Vsetín zakončila sezónu 2009 severomoravská soutěžní posádka Lumír Firla – Pavel Dresler. Dvojice, závodící se starším Mitsubishi Lancer EVO VII, již potřetí v řadě vybojovala umístění v první desítce absolutního pořadí, čímž si zajistila sedmé místo v rámci konečné tabulky letošního Mistrovství ČR ve sprintrally.
Vsetínský sprint je tradičně jedním z nejnáročnějších podniků šampionátu. Úzké tratě s obrovským množstvím zrádných pasáží letos ještě zpestřily vrtochy počasí, díky nimž se celý závod odjel na mimořádně klouzavém povrchu. Pro jízdu na jistotu však tentokrát nebyl prostor. Situace v šampionátu byla nadále otevřená a právě vsetínská soutěž měla dát definitivní podobu první desítce letošní tabulky. S velikým odhodláním přijeli na Valašsko i Lumír Firla s Pavlem Dreslerem. Vynikající výsledky v průběhu roku jim dopomohly ke skvělému výchozímu postavení, díky němuž stále ještě mohli promluvit do bojů ve druhé polovině první desítky. Situace jim vyloženě nahrávala - týmové mitsubishi bylo před startem Rally Vsetín ve skvělé formě a klouzavé tratě Lumírovi vyloženě sedí. Už ráno se ale ukázalo, že cesta za celoročním úspěchem nebude tak jednoduchá.
Pro Lumíra s Pavlem závod nezačal zrovna nejšťastněji. Zapomenutý kabel od interkomu dával posádce se startovním číslem 17 dvě možnosti. Buď absolvovat úvodní rychlostní zkoušku „na oči“, což by na náročné trati v nepřehledném terénu nepochybně znamenalo značnou časovou ztrátu, a nebo počkat na dovezení kabelu týmovými mechaniky. Nakonec zvítězila druhá možnost, ale ani ta nebyla zcela bez následků: "Kvůli čekání na kabel interkomu jsme nestihli první časovou kontrolu, což znamenalo hned na úvod deset sekund penalizace. Na první zkoušce jsme tedy pochopitelně byli dost rozhození a výsledkem byl nic moc čas. Ještě mnohem horší však byla událost ze druhé zkoušky, na které jsme zastavovali u havárie Tomáše Engeho a pomáhali jeho zraněnému spolujezdci Michalu Ernstovi. Takové věci udělají s psychikou své a není tedy divu, že jsme se až do servisní pauzy nemohli vůbec dostat do tempa," zhodnotil smolný úvod Lumír.
Do druhé sekce rychlostních zkoušek vjížděla posádka černého mitsubishi z nepříliš lichotivé dvacáté pozice absolutně. S tímto faktem se samozřejmě Lumír a Pavel nechtěli smířit a už po čtvrtém testu postoupili o šest příček výše. V rychlém tempu nepolevovali ani v následujících vložkách, přičemž vrcholem jejich snažení byl osmý nejrychlejší čas na posledním testu. Stíhací jízda jim nakonec dopomohla k zisku solidní deváté pozice absolutně, okořeněné o sedmé místo ve skupině N a prvenství v Enteria Cupu v rámci vsetínské rally. Co je ale nejdůležitější, podařilo se jim dostát svému cíli postoupit v hodnocení AutoCont mistrovství ČR ve sprintrally 2009 na sedmé místo. S obstarožním mitsubishi sedmé evoluce se jedná o vskutku pozoruhodný výsledek. "Až na to počasí byl Vsetín z našeho pohledu velice vydařený závod. Rychlostní zkoušky pořadatelé vybrali opravdu pěkné, ale zároveň obrovsky náročné. Nám se podařilo hezky uzavřít vydařenou sezónu, která až na několik technických problémů probíhala nad naše očekávání. S tím, že v tak silné konkurenci, která se letos ve sprintech scházela, budeme pravidelně bojovat o umístění v první desítce, jsme na začátku roku vůbec nepočítali. Navíc jsme se vyvarovali jakékoliv havárie," pochvaluje si Lumír.
Lumíra Firlu tento rok čeká už jen prosincový start na Pražském rallysprintu, po kterém se jeho černá Evo sedmička uloží k zimnímu spánku. Na téma příští sezóna je orlovský soutěžní jezdec zatím hodně opatrný: "Rádi bychom pokračovali ve skupině N a budeme se ze všech sil snažit, abychom v sezóně 2010 závodili v Evo devítce. Jednání o příštím roce však teprve přijdou," uzavírá naše povídání pátý muž skupiny N v hodnocení letošního sprintového mistrovství.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.