Jiří Trojan s Evou Trojanovou na trati zkrácené Rally Bohemia 2009 V neskutečné drama se proměnil souboj o mistrovský titul ve třídě A7 v rallye. Manželé Trojanovi s vozem Renault Clio R3 Maxi týmu ČK motorsport nastupovali do poslední soutěže Mediasport MMČR v rally, kterou byla Rally Bohemia, s pětibodovou ztrátou na doposud vedoucího Jana Vaňáče, jedoucího na totožném voze, a k zisku titulu potřebovali zvítězit, v případě druhého místa pak musel Vaňáč skončit nejlépe čtvrtý.
Zápletka začala už před startem, když kvůli silnému sněžení v Jizerských horách nemohly posádky absolvovat předepsané tréninkové jízdy a z harmonogramu soutěže byly vyřazeny rychlostní zkoušky na Jablonecku a Semilsku. Posádky tak absolvovali pouze šedesát kilometrů rychlostních zkoušek oproti původně dvě stě dvaceti plánovaným. Z náročné soutěže se tak rázem stal sprint, kde o výsledku rozhoduje každá chybička. Jiří Trojan začal velice dobře a první (zároveň jedinou) páteční rychlostní zkoušku vyhrál s náskokem sedmi sekund před Tomkem a dvanácti před Vaňáčem.V sobotu byl na programu trojí průjezd RZ Vinec (délka šestnáct kilometrů) a čtyři okruhy na autodromu v Sosnové (délka pět kilometrů). Trojan zvolil při deštěm smáčeném prvním průjezdu Vincem jízdu na jistotu a prohrál s Tomkem o šestnáct sekund. Při druhém průjezdu zabral, a vrátil mu necelé čtyři vteřiny. Stejný čas při třetím průjezdu této rychlostní zkoušky by stačil na udržení kontaktu s vedoucím závodníkem. Trojan však v této vypjaté situaci chyboval a otřel své Clio lehce o svodidla a ztratil na Tomka dalších sedm sekund. Celkově ztrácel před posledním měřeným úsekem v Sosnové už dvanáct sekund, což nebylo v případě Tomkovi bezchybné jízdy možné stáhnout. Skutečné drama se ale začalo rozvíjet na třetím a čtvrtém místě. Josef Dvořák s dieselovou Fabií stáhl takřka minutovou ztrátu na Vaňáče z páteční rychlostní zkoušky způsobenou uvolněnou hadicí turbodmychadla na 2,8 sekundy. O všem měla tedy rozhodnout poslední „erzeta“, okruh na Autodromu Sosnová.Tu Jiří Trojan absolvoval v čase tří minut a padesáti tří vteřin a nezbylo než čekat na výsledek soupeřů. Tomek, který nastoupil na start paralelní zkoušky proti Vaňáčovi chyboval ve druhé zatáčce a dělal hodiny !!! Ve výsledku ale ztratil pouze pět sekund, což mu zaručilo vítězství v soutěži. O titulu ve třídě A7 mohl tak rozhodnout již pouze Dvořák, který by musel zajet čas pod tři minuty a padesát sedm vteřin, a tím odsunout Vaňáče na čtvrté místo. Dieselová Fabie nepůsobila na trati zrovna dravě, ale čas oznámený komentátorem – tři minuty a padesát tři sekund byl jasný. Tým ČK motorsport na tribuně začal slavit!TITUL MISTRŮ REPUBLIKY V MEDIASPORT MMČR V RALLY VE TŘÍDĚ A7 PRO ROK 2009 ZÍSKALI MANŽELÉ Jiří a Eva TROJANOVI z Katovic.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.