Na tratích v okolí Českého Krumlova a Českých Budějovic, kde třetím podnikem pokračoval domácí šampionát v automobilových soutěžích, se Královéhradecký rally klub představil s vozem Volkswagen Polo posádky Jakub Urban -Jiří Švec.
Mladá dvojice měla získávat další zkušenosti na náročné ale populární soutěži, tým všakpotrápila stávkující technika. A nejen ta závodní. Proto se pro všechny členy týmu závodní víkend změnil spíše v jedno velké dobrodružství.
Už při cestě do Českých Budějovic, kde byla umístěna servisní zóna, si hlavu postavil doprovodný autobus. Díky této nečekané události nebylo vůbec jisté, zda se podaří závodní vůz a kompletní servisní zázemí dopravit včas do dějiště soutěže a Jakub s Jirkou se budou moci postavit na start. "Pro nás to byl po všech stránkách náročný víkend, s Jirkou jsme byli nakonec rádi, že jsme vůbec mohli jet. Jsme nesmírně vděční hlavně tátovi, který předvedl neuvěřitelnou obětavost a nasazení, a my mu s Jirkou moc děkujeme," ocenil Jakub Urban úsilí svého otce Pavla, který se musel v důsledku neposlušné servisní techniky poprat s množstvím problémů, ale Kubu s Jirkou přesto o možnost prvního startu v Českém Krumlově připravit nechtěl.
Jakuba Urbana, který ještě před rokem startoval v Poháru mládeže, čekaly nejdelší rychlostní zkoušky jeho dosavadní kariéry. Zkušenost k nezaplacení. Přesto se posádka Urban - Švec po páté rychlostní zkoušce držela na druhém místě průběžného hodnocení třídy N1. Bohužel se v závěru páteční etapy objevily technické problémy také na závodním voze a Kuba s Jirkou museli využít možnosti vrátit se do soutěže ve druhé etapě v rámci SupeRally. "Byla to skvělá zkušenost, krumlovské rychlostní zkoušky jsou skutečně parádní a já jsem poprvé jel tak dlouhé testy. Všechno bylo dobré až do poslední páteční erzety, na které nám odešla spojka. Bohužel se nám nepovedlo dojet ani do servisu. Zůstali jsme stát asi 15 kilometrů před Budějovicemi. Do servisní zóny jsme se nakonec dostali až kolem jedné hodiny v noci a do tří jsme pak pracovali na autě, protože jsme měnili jak spojku, tak převodovku," popisuje Jakub.
"Do uzavřeného parkoviště jsme auto předávali tři minuty před třetí hodinou, kdy by vypršel termín pro návrat do soutěže v rámci SupeRally. Naši mechanici Tapír s Jeníkem znovu předvedli, jak skvělými mechaniky jsou a patří jim za to obrovský dík," dodává navigátor Jirka Švec.
V sobotu ráno byl na programu první průjezd zřejmě nejznámějším testem českokrumlovské soutěže. RZ 6 Malonty ovšem pro Kubu s Jirkou znamenala definitivní konec. Z vyměněné převodovky vytekl olej a královéhradeckým mladíkům nezbylo nic jiného, než odstoupit. "Přibližně čtyři kilometry po startu Malont bylo jasné, že je zle. Dojeli jsme na kraj vesnice a telefonicky jsme se spojili s Pavlem. Protože jsme před sebou měli ještě nějakých 45 kilometrů rychlostních zkoušek a dlouhý přejezd do servisu, rozhodli jsme se vzdát. V opačném případě by škody na autě byly značné," popsal smutný konec rally Jirka Švec.
Královéhradecký rally klub nyní čekají hodiny usilovné práce v týmové dílně. Odměnou za vynaloženou námahu by pak měl být start obou vozů (VW Polo a Škoda Fabia) na Rallysprintu Kopná, který se na Zlínsku uskuteční ve dnech 3. a 4. července.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.