Řadu bezpečnostních opatření, která by měla zamezit narůstajícímu počtu tragédií při rallye, přichystala Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR).
Opatření by měla fungovat s okamžitou platností již od nejbližší soutěže, kterou bude Rallye Šumava od 17. do 19. dubna. Jestliže se situace rapidně nezlepší, je prezident AČR Roman Ječmínek připraven závody rallye zcela zrušit. K ráznému kroku přinutila federaci i poslední tragédie z Valašské rallye, kde kvůli své neukázněnosti zahynuli tři diváci. "Buď se nyní vypořádáme s tím, co se stalo nejen v posledních dnech, ale co se děje poslední dva roky, nebo se rozloučíme s automobilovým sportem a žádná rallye se u nás nebude pořádat," řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Ječmínek. "To říkám s plnou vážností a odpovědností. Hustota tragédií, která nás provází poslední měsíce, nás nemůže nechat klidnými," dodal.FAS AČR tak dala jasně najevo, že již nechce počítat další tragedie a úmrtí. "Každý sport, byť sebekrásnější, rozhodně nestojí za to, aby přinášel oběti ať mezi jezdci, tak samozřejmě i mezi diváky," prohlásil Ječmínek. Právě rallye podle něj vyžaduje mimořádnou kázeň všech zúčastněných. "Rychlostní zkoušky jsou závody pořádané na uzavřené trati, ale nelze tam vytvořit takové bezpečností podmínky, jako jsou při závodech do vrchu nebo na okruzích. To je zhola nemožné," připustil Ječmínek.K zajištění větší bezpečnosti by měla přispět i akce 4P - Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Jde o snahu zajistit respektování pořadatele, ať je jakéhokoli věku. Jak po poslední tragédii připomněl závodník Roman Kresta, "když má ve Švédsku pořadatelskou vestu na sobě šestnáctiletá holka, tak ji všichni poslouchají a respektují". V Česku je ale situace zcela jiná. "U nás když je tam deset policistů, tak to náš divák stejně nerespektuje. Dokud si divák neuvědomí, jak se má na těchto soutěžích chovat, tak se situace nezlepší," řekl Ječmínek.Nechce, aby rallye byla zrušena kvůli několika neukázněným jedincům, když má tak hojnou sledovanost a návštěvnost. "Statisíce diváků by tak doplatily na to, že přijde několik nových jedinců, kteří, přestože neví, jak to na takové erzetě chodí, tak neuposlechnou pokynů pořadatelů," připomněl Ječmínek.Závody jsou přitom velmi sledované. "Někdy přijdou desítky tisíc diváků, navíc zaznamenáváme nárůst diváckého zájmu. Na náš domácí šampionát během víkendu přijde až 100 tisíc diváků, tedy stejně jako třeba na závod mistrovství světa formule 1 či MotoGP," připomněl Josef Pátl, mediální poradce FAS AČR. Zlínskou Barum Rally na přelomu desetiletí navštívilo dokonce až 250 tisíc diváků.K zásadním opatřením patří povinnost jezdců informovat o případné nekázni diváků. "Dosud se totiž velmi často stávalo, že po projetí delegáta byla trať čistá, ale odjede pět nebo šest aut a všechno je jinak," řekl Pátl. Federace chce klást v této souvislosti také důraz na zajištění kvalitních a renomovaných předjezdců. Navíc zavede tzv. "mezijezdce", kteří vyrazí na trať po různě zvoleném závodním automobilu právě s cílem kontroly trati.Delegáti soutěže budou mít výrazně větší pravomoc ke zrušení rychlostní zkoušky s ohledem na ochranu zdraví všech účastníků soutěže. Federace slibuje také větší kontakt s diváky, aby se naučili naslouchat bezpečnostním pokynům. "Budeme se snažit lidem vysvětlit ne to, kde a proč nemají stát, ale jasně jim naopak říkat tam, kde stát mají," podotkl Pátl. Divácká místa budou vždy vyznačena páskou a budou na vyvýšených místech okolo trati. Diváci budou moci stát i za zdí či tarasem.Chystá se výrazné posílení bezpečnostní služby, na Šumavě bude nyní k dispozici i vrtulník, z kterého je nejlepší přehled o trati. "Vrtulník při závodech rallye je snem mého života," prohlásil generální sekretář FAS AČR Radovan Novák. "Policejní vrtulník se podařilo zajistit pro Šumavu. Bude v něm předseda svazu rallye František Rosický s pravomocí okamžitě zrušit erzetu," dodal Novák. Skutečnou pravomoc zrušit závod však má i nadále pouze jeho ředitel. "Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin," vysvětlil Novák.Policejní vrtulník bude plně vybaven, jak je při takových podnicích běžné ve světě. "Bude tam megafon a všechna vybavení, jaká se používají při světových rallye. Musíme se snažit o to, aby se vrtulník podařilo zajistit pro každou rallye v Čechách," řekl Novák.Zvažuje se také pro pořadatele povinné používání píšťalky, které je ve světě naprosto běžnou věcí. "Jde o psychologický, ale zároveň velmi užitečný prostředek," připomněl Pátl.Otázkou je také součinnost s policií. "Ve všech oblastech motoristického sportu policejní složky hodně pomáhají, ať se jedná o MotoGP v Brně, plochou dráhu na Markétě či jiné podniky, ale mám obavy, že pokud je zatáhneme do pořádající služby přímo u trati, tak k tomu nepřistoupí. A když už, tak leda na základě nějakých smluvních podmínek," konstatoval Ječmínek. S ohledem na dosažení větší bezpečnosti jezdců se uvažuje také o zavedení tří průjezdů tratí před závodem, aby měli závodníci větší možnost k seznámení s tratí.Pokyny a nová nařízení jsou zavedeny s okamžitou platností. "Řada těch pokynů bude závazná, některé další budou doporučené," přiblížil Novák. Za 14 dnů bude v Klatovech zasedat rada, která definitivně upřesní, které pokyny budou závazné a které doporučující.
zrdoj: ČTK
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.