Řadu bezpečnostních opatření, která by měla zamezit narůstajícímu počtu tragédií při rallye, přichystala Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR).
Opatření by měla fungovat s okamžitou platností již od nejbližší soutěže, kterou bude Rallye Šumava od 17. do 19. dubna. Jestliže se situace rapidně nezlepší, je prezident AČR Roman Ječmínek připraven závody rallye zcela zrušit. K ráznému kroku přinutila federaci i poslední tragédie z Valašské rallye, kde kvůli své neukázněnosti zahynuli tři diváci. "Buď se nyní vypořádáme s tím, co se stalo nejen v posledních dnech, ale co se děje poslední dva roky, nebo se rozloučíme s automobilovým sportem a žádná rallye se u nás nebude pořádat," řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Ječmínek. "To říkám s plnou vážností a odpovědností. Hustota tragédií, která nás provází poslední měsíce, nás nemůže nechat klidnými," dodal.FAS AČR tak dala jasně najevo, že již nechce počítat další tragedie a úmrtí. "Každý sport, byť sebekrásnější, rozhodně nestojí za to, aby přinášel oběti ať mezi jezdci, tak samozřejmě i mezi diváky," prohlásil Ječmínek. Právě rallye podle něj vyžaduje mimořádnou kázeň všech zúčastněných. "Rychlostní zkoušky jsou závody pořádané na uzavřené trati, ale nelze tam vytvořit takové bezpečností podmínky, jako jsou při závodech do vrchu nebo na okruzích. To je zhola nemožné," připustil Ječmínek.K zajištění větší bezpečnosti by měla přispět i akce 4P - Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Jde o snahu zajistit respektování pořadatele, ať je jakéhokoli věku. Jak po poslední tragédii připomněl závodník Roman Kresta, "když má ve Švédsku pořadatelskou vestu na sobě šestnáctiletá holka, tak ji všichni poslouchají a respektují". V Česku je ale situace zcela jiná. "U nás když je tam deset policistů, tak to náš divák stejně nerespektuje. Dokud si divák neuvědomí, jak se má na těchto soutěžích chovat, tak se situace nezlepší," řekl Ječmínek.Nechce, aby rallye byla zrušena kvůli několika neukázněným jedincům, když má tak hojnou sledovanost a návštěvnost. "Statisíce diváků by tak doplatily na to, že přijde několik nových jedinců, kteří, přestože neví, jak to na takové erzetě chodí, tak neuposlechnou pokynů pořadatelů," připomněl Ječmínek.Závody jsou přitom velmi sledované. "Někdy přijdou desítky tisíc diváků, navíc zaznamenáváme nárůst diváckého zájmu. Na náš domácí šampionát během víkendu přijde až 100 tisíc diváků, tedy stejně jako třeba na závod mistrovství světa formule 1 či MotoGP," připomněl Josef Pátl, mediální poradce FAS AČR. Zlínskou Barum Rally na přelomu desetiletí navštívilo dokonce až 250 tisíc diváků.K zásadním opatřením patří povinnost jezdců informovat o případné nekázni diváků. "Dosud se totiž velmi často stávalo, že po projetí delegáta byla trať čistá, ale odjede pět nebo šest aut a všechno je jinak," řekl Pátl. Federace chce klást v této souvislosti také důraz na zajištění kvalitních a renomovaných předjezdců. Navíc zavede tzv. "mezijezdce", kteří vyrazí na trať po různě zvoleném závodním automobilu právě s cílem kontroly trati.Delegáti soutěže budou mít výrazně větší pravomoc ke zrušení rychlostní zkoušky s ohledem na ochranu zdraví všech účastníků soutěže. Federace slibuje také větší kontakt s diváky, aby se naučili naslouchat bezpečnostním pokynům. "Budeme se snažit lidem vysvětlit ne to, kde a proč nemají stát, ale jasně jim naopak říkat tam, kde stát mají," podotkl Pátl. Divácká místa budou vždy vyznačena páskou a budou na vyvýšených místech okolo trati. Diváci budou moci stát i za zdí či tarasem.Chystá se výrazné posílení bezpečnostní služby, na Šumavě bude nyní k dispozici i vrtulník, z kterého je nejlepší přehled o trati. "Vrtulník při závodech rallye je snem mého života," prohlásil generální sekretář FAS AČR Radovan Novák. "Policejní vrtulník se podařilo zajistit pro Šumavu. Bude v něm předseda svazu rallye František Rosický s pravomocí okamžitě zrušit erzetu," dodal Novák. Skutečnou pravomoc zrušit závod však má i nadále pouze jeho ředitel. "Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin," vysvětlil Novák.Policejní vrtulník bude plně vybaven, jak je při takových podnicích běžné ve světě. "Bude tam megafon a všechna vybavení, jaká se používají při světových rallye. Musíme se snažit o to, aby se vrtulník podařilo zajistit pro každou rallye v Čechách," řekl Novák.Zvažuje se také pro pořadatele povinné používání píšťalky, které je ve světě naprosto běžnou věcí. "Jde o psychologický, ale zároveň velmi užitečný prostředek," připomněl Pátl.Otázkou je také součinnost s policií. "Ve všech oblastech motoristického sportu policejní složky hodně pomáhají, ať se jedná o MotoGP v Brně, plochou dráhu na Markétě či jiné podniky, ale mám obavy, že pokud je zatáhneme do pořádající služby přímo u trati, tak k tomu nepřistoupí. A když už, tak leda na základě nějakých smluvních podmínek," konstatoval Ječmínek. S ohledem na dosažení větší bezpečnosti jezdců se uvažuje také o zavedení tří průjezdů tratí před závodem, aby měli závodníci větší možnost k seznámení s tratí.Pokyny a nová nařízení jsou zavedeny s okamžitou platností. "Řada těch pokynů bude závazná, některé další budou doporučené," přiblížil Novák. Za 14 dnů bude v Klatovech zasedat rada, která definitivně upřesní, které pokyny budou závazné a které doporučující.
zrdoj: ČTK
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.