Ječmínek: Buď se situace výrazně zlepší, nebo rallye v ČR skončí

Kresta, Roman
Kresta, Roman, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
ČTK 3. dubna 2009 16:42
Sdílej:

Řadu bezpečnostních opatření, která by měla zamezit narůstajícímu počtu tragédií při rallye, přichystala Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR).

Opatření by měla fungovat s okamžitou platností již od nejbližší soutěže, kterou bude Rallye Šumava od 17. do 19. dubna. Jestliže se situace rapidně nezlepší, je prezident AČR Roman Ječmínek připraven závody rallye zcela zrušit. K ráznému kroku přinutila federaci i poslední tragédie z Valašské rallye, kde kvůli své neukázněnosti zahynuli tři diváci. "Buď se nyní vypořádáme s tím, co se stalo nejen v posledních dnech, ale co se děje poslední dva roky, nebo se rozloučíme s automobilovým sportem a žádná rallye se u nás nebude pořádat," řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Ječmínek. "To říkám s plnou vážností a odpovědností. Hustota tragédií, která nás provází poslední měsíce, nás nemůže nechat klidnými," dodal.FAS AČR tak dala jasně najevo, že již nechce počítat další tragedie a úmrtí. "Každý sport, byť sebekrásnější, rozhodně nestojí za to, aby přinášel oběti ať mezi jezdci, tak samozřejmě i mezi diváky," prohlásil Ječmínek. Právě rallye podle něj vyžaduje mimořádnou kázeň všech zúčastněných. "Rychlostní zkoušky jsou závody pořádané na uzavřené trati, ale nelze tam vytvořit takové bezpečností podmínky, jako jsou při závodech do vrchu nebo na okruzích. To je zhola nemožné," připustil Ječmínek.K zajištění větší bezpečnosti by měla přispět i akce 4P - Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Jde o snahu zajistit respektování pořadatele, ať je jakéhokoli věku. Jak po poslední tragédii připomněl závodník Roman Kresta, "když má ve Švédsku pořadatelskou vestu na sobě šestnáctiletá holka, tak ji všichni poslouchají a respektují". V Česku je ale situace zcela jiná. "U nás když je tam deset policistů, tak to náš divák stejně nerespektuje. Dokud si divák neuvědomí, jak se má na těchto soutěžích chovat, tak se situace nezlepší," řekl Ječmínek.Nechce, aby rallye byla zrušena kvůli několika neukázněným jedincům, když má tak hojnou sledovanost a návštěvnost. "Statisíce diváků by tak doplatily na to, že přijde několik nových jedinců, kteří, přestože neví, jak to na takové erzetě chodí, tak neuposlechnou pokynů pořadatelů," připomněl Ječmínek.Závody jsou přitom velmi sledované. "Někdy přijdou desítky tisíc diváků, navíc zaznamenáváme nárůst diváckého zájmu. Na náš domácí šampionát během víkendu přijde až 100 tisíc diváků, tedy stejně jako třeba na závod mistrovství světa formule 1 či MotoGP," připomněl Josef Pátl, mediální poradce FAS AČR. Zlínskou Barum Rally na přelomu desetiletí navštívilo dokonce až 250 tisíc diváků.K zásadním opatřením patří povinnost jezdců informovat o případné nekázni diváků. "Dosud se totiž velmi často stávalo, že po projetí delegáta byla trať čistá, ale odjede pět nebo šest aut a všechno je jinak," řekl Pátl. Federace chce klást v této souvislosti také důraz na zajištění kvalitních a renomovaných předjezdců. Navíc zavede tzv. "mezijezdce", kteří vyrazí na trať po různě zvoleném závodním automobilu právě s cílem kontroly trati.Delegáti soutěže budou mít výrazně větší pravomoc ke zrušení rychlostní zkoušky s ohledem na ochranu zdraví všech účastníků soutěže. Federace slibuje také větší kontakt s diváky, aby se naučili naslouchat bezpečnostním pokynům. "Budeme se snažit lidem vysvětlit ne to, kde a proč nemají stát, ale jasně jim naopak říkat tam, kde stát mají," podotkl Pátl. Divácká místa budou vždy vyznačena páskou a budou na vyvýšených místech okolo trati. Diváci budou moci stát i za zdí či tarasem.Chystá se výrazné posílení bezpečnostní služby, na Šumavě bude nyní k dispozici i vrtulník, z kterého je nejlepší přehled o trati. "Vrtulník při závodech rallye je snem mého života," prohlásil generální sekretář FAS AČR Radovan Novák. "Policejní vrtulník se podařilo zajistit pro Šumavu. Bude v něm předseda svazu rallye František Rosický s pravomocí okamžitě zrušit erzetu," dodal Novák. Skutečnou pravomoc zrušit závod však má i nadále pouze jeho ředitel. "Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin," vysvětlil Novák.Policejní vrtulník bude plně vybaven, jak je při takových podnicích běžné ve světě. "Bude tam megafon a všechna vybavení, jaká se používají při světových rallye. Musíme se snažit o to, aby se vrtulník podařilo zajistit pro každou rallye v Čechách," řekl Novák.Zvažuje se také pro pořadatele povinné používání píšťalky, které je ve světě naprosto běžnou věcí. "Jde o psychologický, ale zároveň velmi užitečný prostředek," připomněl Pátl.Otázkou je také součinnost s policií. "Ve všech oblastech motoristického sportu policejní složky hodně pomáhají, ať se jedná o MotoGP v Brně, plochou dráhu na Markétě či jiné podniky, ale mám obavy, že pokud je zatáhneme do pořádající služby přímo u trati, tak k tomu nepřistoupí. A když už, tak leda na základě nějakých smluvních podmínek," konstatoval Ječmínek. S ohledem na dosažení větší bezpečnosti jezdců se uvažuje také o zavedení tří průjezdů tratí před závodem, aby měli závodníci větší možnost k seznámení s tratí.Pokyny a nová nařízení jsou zavedeny s okamžitou platností. "Řada těch pokynů bude závazná, některé další budou doporučené," přiblížil Novák. Za 14 dnů bude v Klatovech zasedat rada, která definitivně upřesní, které pokyny budou závazné a které doporučující.

zrdoj: ČTK

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.