Ani šestá etapa nepřinesla pro Loprais Tatra team normální průběh. Zapadnutí do soliska znamenalo časovou ztrátu na nejrychlejší, ale vzhledem k vysoké obtížnosti etapy i strmý vzestup v celkovém pořadí až na 12. místo.
Příležitostí napravit smůlovatý průběh první poloviny dakarské rallye se povážlivě krátí a přesouvají se do poloviny druhé, pořadateli otevřeně označované jako vysoce obtížná a ozhodující. Poté, co byly poslední dvě speciálky zkráceny od druhého kontrolního bodu, pořadatelé jen pro kamiony zrušili sedmou speciálku a všichni se tedy do Chile přesunou výhradně asistenční trasou. Vzhledem k vysoké obtížnosti dunových úseků posledních dvou etap pořadatelé zaznamenali vysoký počet vozidel, která jsou do rána ještě na trati a rozhodli se jim dát příležitost ztrátu dohnat."Ani trochu z toho nemám radost, přijel jsem závodit, sedmá speciálka v sobě měla stokilometrový úsek dunovými poli, na což jsem se těšil, neboť na rozdíl od ostatních v dunách umíme jezdit a mohli jsme si znovu výrazně polepšit po ztrátách minulých dnů. Je pravda, že ještě před třemi dny jsme byli skoro padesátí a teď jsme dvanáctí, ale chceme se zlepšovat dál, technické potíže jsou snad už minulostí," komentuje situaci Aleš Loprais.Šestá etapa s cíle v Mendoze byla, jak již řečeno, zkrácena do druhého kontrolního bodu. Zejména úvodních 70 kilometrů v dunách (stejná oblast jako den předem) bylo hodnoceno jako velmi obtížných. Už před dunovištěm pohřbil veškeré naděje poslední dakarský vítěz Hans Stacey, kterému praskl kardan, když zapadl do soliska. Celý jeho tým tak veškerou podporu soustředí na Franze Echtera. Alešovi se v dunách dařilo a CP1 projel se ztrátou 4 minuty na Gerarda de Rooye.Znovu však přišla smůla na nenadálé události. Dvacet kilometrů před cílem v plné rychlosti Alešova Tatra zapadla až po kabinu do soliska poté, co se pod ní probořila suchá krusta, jež předtím udržela průjezd de Rooye i obou Kamazů.Z bahenní pasti se Aleš dostal jen díky spojené pomoci posádek Tomáše Tomečka a Marka Spáčila. "Tomáš s Markem zastavili za soliskem, natáhli jsme lano a na druhý pokus jsme Tatru dostali ven. Předtím jsme se dohodli na tom, že spojenými silami vysvobodíme ještě zapadlou Tatru Andrého Azeveda, který mezitím zapadl o 500 metrů zpět. Už mu pomáhal jeden z rychlých doprovodů týmu VW, ale při vysvobozování zapadl i on, tak jsme nakonec vytáhli jeho. Je jasné, že bez pomoci druhého kamionu se kamion sám ze soliska nedostane," řekl v cíli Aleš Loprais.Loprais Tatra Team tímto děkuje posádkám Tomáše Tomečka a Marka Spáčila za ochotnou a kolegiální pomoc při vyprošťování.Do cíle dojeli Loprais, Spáčil Tomeček i Azevedo prakticky v jeden moment, téměř dvě hodiny za dvojicí Kamazů. Která trať prolétla elegantně a ve velkém stylu a předvedla jeden z nejlepších výkonů kamionů na Dakaru v posledních letech. Pořadatelé si bohužel zatím nelámou hlavu s kontrolou maximální rychlosti a projetých waypointů, tak přísnou v minulých letech. Při striktním uplatňován všech pravidel by pozice Loprais Tatra Teamu mohla být ještě nadějnější.Rallye ve svém prvním týdnu zatím prosívá favority jednoho po druhém. Gerard de Rooy dnes ztratil vedení poté, co mu oba Kamazy naložily 25 minut. De Rooyovi navíc už v dunách před San Rafael skončil týmový parťák Duisters kvůli uvíznutí na duně a poruše řízení. V dunách zůstal ležet i kamion Ginaf Roba Vinka a jeho týmoví kolegové Van den Brink, Brouwers a Kies dorazily do bivaku až ráno. Hans Stacey už do konce etapy nedojel. Poprvé v mnohaleté historii svých účastí za volantem kamionu odstoupil dakarský veterán Joši Sugavara pro poruchu přední nápravy a prapor Hina tak třímá pouze jeho syn. Martin Macík odstoupil pro poruchu chlazení a kolaps převodovky, s ním i týmový kolega Ladislav Fajtl, který jeho vůz dotáhl do cíle etapy po asistenční trase.To vše za situace, kdy se teprve začne lámat dakarský chleba velmi těžkými etapami druhé poloviny rallye.Kamiony nyní čeká náročný přesun do hile legendárním andským průsmykem Los Libertadores ve výšce 3275 metrů nad mořem. Kamiony v 7. etapě bohužel nezávodí. Ve Valparaisu čeká na všechny den volna, a tak první etapa, kdy se kola těžé vozby opět roztočí, bude zahřívačka do La Sereny před pekelnou trilogií pouště Atacama, jež má celý dosavadn vývoj rallye (možná) postavit na hlavu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.