Nová Toyota Yaris je už čtvrtou generací oblíbeného vozu určeného především do městského provozu. Nový je nejen vzhledem, ale především použitou technikou a díky hybridní technologii jezdí ve městě jen za 3 litry benzínu na 100 km.
Toyota model Yaris byl představen na autosalonu v Paříži v roce 1998. Malý automobil určený především do města si rychle získal mnoho zákazníků a obdivovatelů. V roce 2000 byl zvolen vozem roku.
Nyní se Toyota Yaris, velmi oblíbený zástupce třídy malých vozidel, dočkal přepracování na čtvrtou generaci.
Největší inovací je použitý hybridní systém, který díky bezkonkurenční efektivitě a pohodě při jízdě přináší kýžené ovoce v podobě čtvrtého nejprodávanějšího hybridu v České republice. Toto pořadí si Yaris drží za svými bratříčky z Toyoty (1. Corolla, 2. RAV4, 3. C-HR, 4. Yaris IV, ….).
Co se týká celkových rozměrů je Yaris 4. generace menší než předchozí model, je o 50 mm kratší, naopak se zvětšila šířka o 50 mm a výška klesla o 40 mm. S celkovou délkou menší než 4 m je jediným vozem v segmentu malých vozidel, který si udržuje tento kompaktní rozměr. To je obrovskou výhodou především pro provoz ve městě a majitelé Yarisu ocení příznivou délku především u parkování.
Vůz je postaven na nové platformě GA-B, která je odvozená ze standardního podvozkového konceptu TNGA nových Toyot. Skelet vyniká větší tuhosti v krutu, přes precizní vyztužení karoserie byla zachována příznivá hmotnost předchozího modelu.
Přední náprava je typu McPherson, zadní nápravu tvoří vlečená ramena se zkurtnou příčkou. Jedná se tedy o standardní podvozek, který je naladěn především na komfortní jízdu.
Vozidlo je vybaveno systémem asistenčních pomocníků Safety Sense. Světovou premiéru představuje první středový airbag odpalované z pravé části opěradla řidičova sedadla, což je velmi důležité nový prvek v bezpečnostní výbavě vozidla.
Nejdůležitější novinkou je použití 4. generace hybridního systému Dynamic Force. Srdcem pohonného ústrojí je nový atmosféricky plněný benzínový motor 1.5 Hybrid o objemu 1,5 litrů, který v Atkinsonově cyklu dosahuje účinnosti 40 %. Tato skvělá účinnost nového motoru zajišťuje snížení spotřeby paliva o 20 %, nižší produkci emisí CO2 a zároveň společně s novým hybridním systémem zvýšení celkového systémového výkonu o 15 %.
Novým hybridním systémem se kromě nového motoru rozumí použití nejmodernějšího lithium-iontového akumulátoru, který je menší a má o 27% nižší hmotnost oproti předchozí generaci NiMH akumulátoru. Přitom má větší výkon a především se rychleji vybíjí a nabíjí, což je velmi důležité při jízdě ve městě, kde díky rekuperaci je možné získat zpět a uložit do baterie velké množství elektrické energie.
Pozitivní je změna designu, která jasně definuje, že se jedná o zcela nový vůz. Design částečně navazuje na větší typy Toyoty. Na první pohled je vidět aerodynamicky optimalizovaná příď vozidla s překrásnými hlavními světlomety, novou mřížkou a vstupy vzduchu do podběhů kol doplněnými LED světelnými páskami. Celkově má karoserie zaoblené dynamické rysy. Při pohledu na záď vozidla zaujme tvarování zadních světlometů, které je možné označit za unikátní a líbivé.
Technické parametry:
1.5 Hybrid 100 k, e-CVT, benzin, 5dveřový hatchbackKombinovaná spotřeba paliva [l/100 km] 3,7–4,0Spotřeba paliva ve městě [l/100 km] 3,1Emise CO2 [g/km] 84–91 Emisní norma EURO 6
Hybridní pohon Maximální výkon hybridního systému [kW (k)] 74 (100) Možnost jízdy pouze na elektřinu ano – 80% jízdy ve městě Zrychlení 0–100 km/h [s] 11,8
Převodovka automatická e-CVT
Zdá se, že nový Yaris má vše co je potřebné pro úspěch na trhu. Kromě kompaktních rozměrů je líbivý, bezpečný a má vynikající parametry jízdních výkonů, stejně tak rekordně nízkou spotřebu paliva a nízký emitovaný obsahu CO2 na 1 km jízdy.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.