Samozřejmě, že o svůj vůz nechceme přijít ani u nás. Nicméně představa, že se to stane zrovna při zahraniční dovolené, není vůbec příjemná. Místo vytouženého odpočinku by nás pak čekal akorát nepříjemný boj s papíry a jazykovou bariérou. Pojďme si raději říci, jak můžeme naše vozidla ochránit.
Kdo chce auto ukrást, ukradne ho.
Bohužel, i když to nezní příliš optimisticky, tohle pravidlo platí. Doba se změnila, a zloději aut jsou organizované a dobře vybavené bandy lidí. Žádné zabezpečení není stoprocentní. Níže vypsané prostředky nám dopomohou zejména od náhodných zlodějíčků, kteří by se třeba chtěli jen svézt. Začněme tedy od těch nejlevnějších řešení:
Pískování autoskel
Jedná se o pískování nebo leptání kódu (zpravidla VIN) na autoskla. Cílem je vybavit vozidlo neodstranitelným kódem na sklech a odradit zloděje od krádeže. Dále je, např. u firmy CEBIA, vozidlo zaregistrováno v mezinárodním informačním systému OCIS. Cena za tuto službu je aktuálně 1700 korun a CEBIA tvrdí, že funguje. Podrobná, více než desetiletá statistika ukazuje, že na 1 odcizené vozidlo s označenými okny připadá 24 odcizených vozidel bez značení oken.
Zámek pedálů
Kdo má raději mechanické zabezpečení, měl by se podívat cestou řešení od firmy Bullock. Ta nabízí mechanický zámek pedálů pro vozy s manuální i automatickou převodovkou. Zámky pedálů firmy Bullock jsou již několik let hodnoceny jako nejlepší mechanické zabezpečení vozidel proti krádeži ve srovnávacích testech na odolnost, prováděných anglickým motoristickým časopisem Autoexpress. Bullock je vyroben ze zakalené karbonitridové oceli, která mu dodává vysokou odolnost proti řezání a vrtání. Zámek je vyroben z materiálu odolného proti vrtání a je chráněn seegerovým kroužkem, který ho chrání před útoky pomocí vytahováku. Cena takového řešení je 2900 korun.
Zámek řízení
Zámek řízení nabízí například firma ZederLock. Jedná se o trezorový zámek, který se montuje přímo na sloupku řízení, což je pro zloděje nejhůře přístupné místo a blokuje tak řídící mechanismus a znemožňuje manipulaci s vozidlem. U takového vozidla není možné otočit volantem ani natočit kola, což zcela vylučuje možnost krádeže auta odtlačením nebo odtažením. Systém je vyrobený z materiálu, který je odolný proti vysokým teplotám a chemickému i mechanickému poškození, a nelze jej tedy překonat tekutým dusíkem. Po jeho uzamknutí nelze otočit volantem, přičemž odolnost zařízení vůči tlaku je udána až 6 tun, takže eliminuje i případné použití pneumatických kleští. Cena takového řešení je 7900 korun.
Zámek zpátečky
Někdo věří v zamčené pedály, někdo v zamčené řízení a jíný zase v uzamčenou převodovku. Tyto systémy nabízí firmy Construct a Medvěd blok. Celý systém spočívá v uzamčení převodovky ve zpětné poloze (zpátečce), čímž znemožňuje s vozidlem odjet. Zařízení je i v tomto případě odolné proti tepelným a chemickým vlivům, nemění své vlastnosti ani po podchlazení tekutým dusíkem. Navíc, pokud by vás otravovalo neustále zamykání před každým vystoupením z vozu, je možné zvolit variantu Safetronic, která je poloautomatická a uzamyká řadící páku vždy po vytažení klíčku ze zapalování. Pro odblokování řidič používá bezkontaktní čip, který přiloží na určité místo v interiéru. Aktuální cena této komfortnější varianty je 13 431 korun.
GSM/GPS autoalarmy
Takové řešení nabízí například firma Jablotron. Ta kombinuje pokročilý autoalarm (náklonová čidla, detektory pohybu, rozbití skel, otevření kapoty, atp.) s možnostmi GPS, tedy sledování aktuálního stavu a polohy auta na mapě. Zatímco jednorázová cena za autoalarm je 12 075 korun, připojení na pult ochrany stojí 11 korun na den. Zcela jistě se jedná o zajímavé řešení, neboť vozidlo je 24 hodin denně střeženo, a v případě zaznamenání pokusu o vloupání je k vozidlu okamžitě vyslána zásahová jednotka.
Další řešení v tomto směru nabízí firma SHERLOG, která nabízí systém pokrádežového rádiového vyhledávání odcizených vozidel. Řidič používá pro oprávněnou jízdu bezkontaktní autorizační čip. Pokud nastane pohyb vozidla bez použití autorizačního čipu, aktivní jednotka ukrytá uvnitř vozu začne ihned vysílat poplachový signál. Operační centrum okamžitě vysílá dohledávací vozidla, přičemž celá akce probíhá ve spolupráci s policí. Dohledání vozidel probíhá průměrně do 2 hodin. Jelikož ale využívá systém Sherlog vlastní rádiové sítě, je použitelný „pouze“ po celé ČR. Souhrnná cena za nejlevnější řešení „Sherlog R Plus“ včetně ročního provozního poplatku činní 24 000 korun.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.