Převratná platforma TNGA: Co skrývá největší revoluce výrobního systému Toyoty?

mao / AutoRoad.cz, 12. února 2019, 15:52 Google+

TNGA je vysoce pružná a odvážná architektura, na níž Toyota staví všechny své poslední modely. Jako první se objevila u po všech stránkách revolučního Priusu. Málokdo však ví, že tato platforma má pět různých druhů, které velmi zásadně ovlivnily celý proces výroby.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová Toyota RAV4

Nová Toyota RAV4 | foto: Toyota

Sdílejte článek

Architekturu TNGA tvoří pět různě velkých platforem. Nejmenší je GA-B, která ještě nevstoupila na trh, na největší GA-L vznikly vlajkové modely Lexusu. Každá z nich má v Toyotě vlastní oddělení zaměřené na vývoj automobilů podobné velikosti, postavených na stejné platformě.

První model postavený v architektuře TNGA byl Prius čtvrté generace, s nímž se trhu představila platforma GA-C. Na stejném základě vznikl crossover Toyota C-HR a nová Corolla se třemi verzemi karoserie. Platforma GA-B bude základem pro Yaris nové generace a další městské modely Toyoty určené pro japonské zákazníky.

GA-K mají středně velké sedany, dodávky a SUV, včetně nové RAV4. Premiéra dalších se po celém světě teprve chystá. Jedná se například o Highlander, Siennu a pro japonský trh určený model Harrier i sedany Camry, Avalon a Lexus ES. Platforma GA-L byla použita pro největší limuzínu Lexus LS a vlajkové kupé LC. Samostatnou platformu TNGA dostanou terénní auta postavená na rámu, tedy Land Cruiser, 4Runner nebo Sequoia.

Co mají společného?

Prezident Toyoty Akio Toyoda představil novou globální modulární architekturu TNGA v roce 2015 a od té doby se postupně zavádí u jednotlivých modelů. Jak zdůrazňuje redakce Wards Auto, v současné době jsou již na trhu automobily zastupující čtyři z pěti platforem, takže je dobře patrná složitost a technická vyspělost strategie Toyota New Global Architecture.

Společným jmenovatelem všech platforem TNGA je nízko uložené těžiště, atraktivní design se sníženými liniemi karoserie, bezprostřední reakce vozu na jednání řidiče, velmi pozitivní pocit z řízení a vyspělé systémy aktivní bezpečnosti předcházející kolizím. Společná je rovněž konstrukce snižující výrobní náklady a usnadňující modifikaci modelů, kterou lze použít ve variantě s náhonem na předek, zadek nebo na všechna čtyři kola.

Proč je TNGA pro Toyotu revoluční?

TNGA však není jen platforma. Zahrnuje také jednotlivé části včetně motorů, pohonných systémů a převodovek, ale i zásady projektování aut, výrobní linky, v nich používaná zařízení, a také pravidla organizace práce a logistiky. Jedná se proto o největší revoluci v dosavadní historii výrobního systému Toyoty, který přinesl globální úspěch nejen značce, ale i celé japonské ekonomice.

Důsledkem změny, kterou TNGA do procesu výroby přinesla, je především standardizace rozměrů a umístění dílčích systémů v rámci jednotlivých platforem a omezení počtu druhů součástí využívaných v jednotlivých modelech. Díky tomu lze konstruovat menší výrobní linky, jež se mohou snadněji přizpůsobit měnícím se potřebám, zjednodušila se i logistika dodávání součástek. K rozvoji produktů přispívá sdílení pohonných komponentů a součástek mezi nejdůležitějšími skupinami vozidel. Díky těmto změnám zásadně roste konkurenceschopnost samotných továren.

Vyšší kvalita a zásadní úspory
Akio Toyoda vysvětlil, že cílem této obří reformy je redukce nákladů na projektování nových modelů až o 50 procent oproti roku 2008. Současně se vozy TNGA vyznačují mnohem vyšší kvalitou, což je nemalý úspěch pro značky, která byla synonymem kvality a spolehlivosti produktů ještě dávno před touto revolucí. Toyota si tak hodlá udržet pozici na špici výrobců vozů i v příštích dekádách, ať už jde o zisky, nebo počty prodaných aut.

img-responsive

Toyota Camry | foto: Toyota

Modulární konstrukce na druhou stranu umožňuje zavedení zásadních změn, jako je tomu v případě zadního zavěšení Camry a RAV4. V Camry byla použita dvojitá vahadla, zatímco SUV určené k jízdě v lehkém terénu dostalo složitější, víceprvkové zavěšení. Další příklad modifikace představují rozdíly v rozvoru náprav. Vzdálenost mezi nápravami Camry činí 2825 mm, zatímco u RAV4 byla snížena o 135 mm na 2690 mm.

Rozvor náprav Highlanderu je naopak větší než u Camry. RAV4 a Highlander v podstatě představují krajní možnosti rozvoru náprav platformy GA-K. “Nacházíme se uprostřed přechodu firmy na architekturu TNGA. Nový Highlander bude vlastně větší, rozvinutější verzí RAV4, což přinese značné úspory,” říká Yoshikazu Saeki, hlavní inženýr nové Toyoty RAV4.

Na motorech a pohonných soustavách je velmi dobře patrné, že TNGA díky lepší organizaci a plánování přináší úspory, aniž by bylo nutné sáhnout ke kompromisům, pokud jde o kvalitu a atraktivitu auta. V nabídce zůstanou velké silné motory, jako je tomu v případě Highlanderu, který se bude i nadále vyrábět s motorem V6 či hybridním pohonem. Nová RAV4 Hybrid je dokonce o něco silnější než předchozí generace. Dokládá to i Corolla, kterou lze pořídit nejen s hybridní jednotkou 1,8 z Priusu o výkonu 122 koní, ale i se zcela novým hybridním motorem 2,0 l produkujícím výkon dokonce 180 koní.

img-responsive

Nová Toyota RAV4 | foto: Toyota

Větší bezpečnost
Společná platforma usnadňuje projektování vozidel i v oblasti bezpečnosti. Crash testy nových modelů jsou obvykle velmi nákladné, proto Toyota použila Camry jako výchozí bod ke sběru údajů, které usnadní projektování dalších modelů založených na TNGA-K, pokud jde o bezpečnost při srážce. “Nárazové testy zaberou nejvíce času. Při projektování Camry jsme museli stavět další a další prototypy a postupně je srážet. Na tomto základě jsme ovšem mohli vypracovat simulace, které posloužily při předvídání výsledků crash testů ostatních modelů GA-K,“ popisuje Saeki.

Architekturu TNGA budou mít v budoucnu téměř všechny modely Toyoty, se dvěma výjimkami u sportovních vozů: Toyota GT86 vznikla ve spolupráci se Subaru, které dodalo motor typu boxer snižující těžiště. Tato spolupráce pokračuje i při práci na nové generaci modelu. Nová Supra je zase výsledkem spolupráce s BMW. Konstruování sportovních vozů ve spolupráci s jinými firmami přesto není pro koncern Toyota pravidlem. Nové vlajkové kupé Lexusu – grand tourer LC – vzniklo na platformě Toyoty GA-L.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Převratná platforma TNGA: Co skrývá největší revoluce výrobního systému Toyoty?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Zloději katalyzátorů se neštítili krádeže ani za bílého dne, katalyzátor z Priusu získali za necelou minutu (Twitter/@KeithPrinceAM)

Zloději mají nový cíl. Drahou součást vozu, bez které se neobejdete, odvezou za okamžik

Ilustrační foto

Tragické velikonoce na silnicích: 937 nehod, 250 zraněných a 6 mrtvých

Audi A7 Sportback

Světovým luxusním vozem roku 2019 se stala Audi A7

Škoda Scala

Scala přichází k prodejcům. Škoda nabízí testovací jízdy

Bezpečnostní kamery zachytily záhadné vznícení Tesly Model S

Tesla řeší záhadný požár Modelu S, jeho samovznícení zaznamenaly bezpečnostní kamery

Aurus Senat v provedení kabriolet (YouTube/Новости на Первом Канале)

Svět je překvapený z nového ruského Aurusu. Tenhle model nikdo nečekal

reklama
reklama

Doporučujeme

Hyundai i20

Hyundai unikají informace o ostrých modelech, v roce 2020 prý dorazí i ostrá…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

  2. Pick-up GAZon Next je ruskou odpovědí na extrémně populární modely v USA

  3. Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

  4. Jak jezdí do terénu Japonci? S minidodávkou na podvozku Suzuki Jimny

  5. Dodávka EZ-FLEX bude výhrou pro živnostníky? Renault má ambiciózní plán

  6. V moskevské garáži postavil vlastní Jeep Cherokee. Oleko se povedlo a jezdí dodnes

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud