Převratná platforma TNGA: Co skrývá největší revoluce výrobního systému Toyoty?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 12. února 2019, 15:52 Google+

TNGA je vysoce pružná a odvážná architektura, na níž Toyota staví všechny své poslední modely. Jako první se objevila u po všech stránkách revolučního Priusu. Málokdo však ví, že tato platforma má pět různých druhů, které velmi zásadně ovlivnily celý proces výroby.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová Toyota RAV4

Nová Toyota RAV4 | foto: Toyota

Sdílejte článek

Architekturu TNGA tvoří pět různě velkých platforem. Nejmenší je GA-B, která ještě nevstoupila na trh, na největší GA-L vznikly vlajkové modely Lexusu. Každá z nich má v Toyotě vlastní oddělení zaměřené na vývoj automobilů podobné velikosti, postavených na stejné platformě.

První model postavený v architektuře TNGA byl Prius čtvrté generace, s nímž se trhu představila platforma GA-C. Na stejném základě vznikl crossover Toyota C-HR a nová Corolla se třemi verzemi karoserie. Platforma GA-B bude základem pro Yaris nové generace a další městské modely Toyoty určené pro japonské zákazníky.

GA-K mají středně velké sedany, dodávky a SUV, včetně nové RAV4. Premiéra dalších se po celém světě teprve chystá. Jedná se například o Highlander, Siennu a pro japonský trh určený model Harrier i sedany Camry, Avalon a Lexus ES. Platforma GA-L byla použita pro největší limuzínu Lexus LS a vlajkové kupé LC. Samostatnou platformu TNGA dostanou terénní auta postavená na rámu, tedy Land Cruiser, 4Runner nebo Sequoia.

Co mají společného?

Prezident Toyoty Akio Toyoda představil novou globální modulární architekturu TNGA v roce 2015 a od té doby se postupně zavádí u jednotlivých modelů. Jak zdůrazňuje redakce Wards Auto, v současné době jsou již na trhu automobily zastupující čtyři z pěti platforem, takže je dobře patrná složitost a technická vyspělost strategie Toyota New Global Architecture.

Společným jmenovatelem všech platforem TNGA je nízko uložené těžiště, atraktivní design se sníženými liniemi karoserie, bezprostřední reakce vozu na jednání řidiče, velmi pozitivní pocit z řízení a vyspělé systémy aktivní bezpečnosti předcházející kolizím. Společná je rovněž konstrukce snižující výrobní náklady a usnadňující modifikaci modelů, kterou lze použít ve variantě s náhonem na předek, zadek nebo na všechna čtyři kola.

Proč je TNGA pro Toyotu revoluční?

TNGA však není jen platforma. Zahrnuje také jednotlivé části včetně motorů, pohonných systémů a převodovek, ale i zásady projektování aut, výrobní linky, v nich používaná zařízení, a také pravidla organizace práce a logistiky. Jedná se proto o největší revoluci v dosavadní historii výrobního systému Toyoty, který přinesl globální úspěch nejen značce, ale i celé japonské ekonomice.

Důsledkem změny, kterou TNGA do procesu výroby přinesla, je především standardizace rozměrů a umístění dílčích systémů v rámci jednotlivých platforem a omezení počtu druhů součástí využívaných v jednotlivých modelech. Díky tomu lze konstruovat menší výrobní linky, jež se mohou snadněji přizpůsobit měnícím se potřebám, zjednodušila se i logistika dodávání součástek. K rozvoji produktů přispívá sdílení pohonných komponentů a součástek mezi nejdůležitějšími skupinami vozidel. Díky těmto změnám zásadně roste konkurenceschopnost samotných továren.

Vyšší kvalita a zásadní úspory
Akio Toyoda vysvětlil, že cílem této obří reformy je redukce nákladů na projektování nových modelů až o 50 procent oproti roku 2008. Současně se vozy TNGA vyznačují mnohem vyšší kvalitou, což je nemalý úspěch pro značky, která byla synonymem kvality a spolehlivosti produktů ještě dávno před touto revolucí. Toyota si tak hodlá udržet pozici na špici výrobců vozů i v příštích dekádách, ať už jde o zisky, nebo počty prodaných aut.

img-responsive

Toyota Camry | foto: Toyota

Modulární konstrukce na druhou stranu umožňuje zavedení zásadních změn, jako je tomu v případě zadního zavěšení Camry a RAV4. V Camry byla použita dvojitá vahadla, zatímco SUV určené k jízdě v lehkém terénu dostalo složitější, víceprvkové zavěšení. Další příklad modifikace představují rozdíly v rozvoru náprav. Vzdálenost mezi nápravami Camry činí 2825 mm, zatímco u RAV4 byla snížena o 135 mm na 2690 mm.

Rozvor náprav Highlanderu je naopak větší než u Camry. RAV4 a Highlander v podstatě představují krajní možnosti rozvoru náprav platformy GA-K. “Nacházíme se uprostřed přechodu firmy na architekturu TNGA. Nový Highlander bude vlastně větší, rozvinutější verzí RAV4, což přinese značné úspory,” říká Yoshikazu Saeki, hlavní inženýr nové Toyoty RAV4.

Na motorech a pohonných soustavách je velmi dobře patrné, že TNGA díky lepší organizaci a plánování přináší úspory, aniž by bylo nutné sáhnout ke kompromisům, pokud jde o kvalitu a atraktivitu auta. V nabídce zůstanou velké silné motory, jako je tomu v případě Highlanderu, který se bude i nadále vyrábět s motorem V6 či hybridním pohonem. Nová RAV4 Hybrid je dokonce o něco silnější než předchozí generace. Dokládá to i Corolla, kterou lze pořídit nejen s hybridní jednotkou 1,8 z Priusu o výkonu 122 koní, ale i se zcela novým hybridním motorem 2,0 l produkujícím výkon dokonce 180 koní.

img-responsive

Nová Toyota RAV4 | foto: Toyota

Větší bezpečnost
Společná platforma usnadňuje projektování vozidel i v oblasti bezpečnosti. Crash testy nových modelů jsou obvykle velmi nákladné, proto Toyota použila Camry jako výchozí bod ke sběru údajů, které usnadní projektování dalších modelů založených na TNGA-K, pokud jde o bezpečnost při srážce. “Nárazové testy zaberou nejvíce času. Při projektování Camry jsme museli stavět další a další prototypy a postupně je srážet. Na tomto základě jsme ovšem mohli vypracovat simulace, které posloužily při předvídání výsledků crash testů ostatních modelů GA-K,“ popisuje Saeki.

Architekturu TNGA budou mít v budoucnu téměř všechny modely Toyoty, se dvěma výjimkami u sportovních vozů: Toyota GT86 vznikla ve spolupráci se Subaru, které dodalo motor typu boxer snižující těžiště. Tato spolupráce pokračuje i při práci na nové generaci modelu. Nová Supra je zase výsledkem spolupráce s BMW. Konstruování sportovních vozů ve spolupráci s jinými firmami přesto není pro koncern Toyota pravidlem. Nové vlajkové kupé Lexusu – grand tourer LC – vzniklo na platformě Toyoty GA-L.

Vytisknout

Diskuze: Převratná platforma TNGA: Co skrývá největší revoluce výrobního systému Toyoty?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Hyundai i20

Hyundai unikají informace o ostrých modelech, v roce 2020 prý dorazí i ostrá…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud