TNGA je vysoce pružná a odvážná architektura, na níž Toyota staví všechny své poslední modely. Jako první se objevila u po všech stránkách revolučního Priusu. Málokdo však ví, že tato platforma má pět různých druhů, které velmi zásadně ovlivnily celý proces výroby.
Architekturu TNGA tvoří pět různě velkých platforem. Nejmenší je GA-B, která ještě nevstoupila na trh, na největší GA-L vznikly vlajkové modely Lexusu. Každá z nich má v Toyotě vlastní oddělení zaměřené na vývoj automobilů podobné velikosti, postavených na stejné platformě.
První model postavený v architektuře TNGA byl Prius čtvrté generace, s nímž se trhu představila platforma GA-C. Na stejném základě vznikl crossover Toyota C-HR a nová Corolla se třemi verzemi karoserie. Platforma GA-B bude základem pro Yaris nové generace a další městské modely Toyoty určené pro japonské zákazníky.
GA-K mají středně velké sedany, dodávky a SUV, včetně nové RAV4. Premiéra dalších se po celém světě teprve chystá. Jedná se například o Highlander, Siennu a pro japonský trh určený model Harrier i sedany Camry, Avalon a Lexus ES. Platforma GA-L byla použita pro největší limuzínu Lexus LS a vlajkové kupé LC. Samostatnou platformu TNGA dostanou terénní auta postavená na rámu, tedy Land Cruiser, 4Runner nebo Sequoia.
Co mají společného?
Prezident Toyoty Akio Toyoda představil novou globální modulární architekturu TNGA v roce 2015 a od té doby se postupně zavádí u jednotlivých modelů. Jak zdůrazňuje redakce Wards Auto, v současné době jsou již na trhu automobily zastupující čtyři z pěti platforem, takže je dobře patrná složitost a technická vyspělost strategie Toyota New Global Architecture.
Společným jmenovatelem všech platforem TNGA je nízko uložené těžiště, atraktivní design se sníženými liniemi karoserie, bezprostřední reakce vozu na jednání řidiče, velmi pozitivní pocit z řízení a vyspělé systémy aktivní bezpečnosti předcházející kolizím. Společná je rovněž konstrukce snižující výrobní náklady a usnadňující modifikaci modelů, kterou lze použít ve variantě s náhonem na předek, zadek nebo na všechna čtyři kola.
Proč je TNGA pro Toyotu revoluční?
TNGA však není jen platforma. Zahrnuje také jednotlivé části včetně motorů, pohonných systémů a převodovek, ale i zásady projektování aut, výrobní linky, v nich používaná zařízení, a také pravidla organizace práce a logistiky. Jedná se proto o největší revoluci v dosavadní historii výrobního systému Toyoty, který přinesl globální úspěch nejen značce, ale i celé japonské ekonomice.
Důsledkem změny, kterou TNGA do procesu výroby přinesla, je především standardizace rozměrů a umístění dílčích systémů v rámci jednotlivých platforem a omezení počtu druhů součástí využívaných v jednotlivých modelech. Díky tomu lze konstruovat menší výrobní linky, jež se mohou snadněji přizpůsobit měnícím se potřebám, zjednodušila se i logistika dodávání součástek. K rozvoji produktů přispívá sdílení pohonných komponentů a součástek mezi nejdůležitějšími skupinami vozidel. Díky těmto změnám zásadně roste konkurenceschopnost samotných továren.
Vyšší kvalita a zásadní úsporyAkio Toyoda vysvětlil, že cílem této obří reformy je redukce nákladů na projektování nových modelů až o 50 procent oproti roku 2008. Současně se vozy TNGA vyznačují mnohem vyšší kvalitou, což je nemalý úspěch pro značky, která byla synonymem kvality a spolehlivosti produktů ještě dávno před touto revolucí. Toyota si tak hodlá udržet pozici na špici výrobců vozů i v příštích dekádách, ať už jde o zisky, nebo počty prodaných aut.
Modulární konstrukce na druhou stranu umožňuje zavedení zásadních změn, jako je tomu v případě zadního zavěšení Camry a RAV4. V Camry byla použita dvojitá vahadla, zatímco SUV určené k jízdě v lehkém terénu dostalo složitější, víceprvkové zavěšení. Další příklad modifikace představují rozdíly v rozvoru náprav. Vzdálenost mezi nápravami Camry činí 2825 mm, zatímco u RAV4 byla snížena o 135 mm na 2690 mm.
Rozvor náprav Highlanderu je naopak větší než u Camry. RAV4 a Highlander v podstatě představují krajní možnosti rozvoru náprav platformy GA-K. “Nacházíme se uprostřed přechodu firmy na architekturu TNGA. Nový Highlander bude vlastně větší, rozvinutější verzí RAV4, což přinese značné úspory,” říká Yoshikazu Saeki, hlavní inženýr nové Toyoty RAV4.
Na motorech a pohonných soustavách je velmi dobře patrné, že TNGA díky lepší organizaci a plánování přináší úspory, aniž by bylo nutné sáhnout ke kompromisům, pokud jde o kvalitu a atraktivitu auta. V nabídce zůstanou velké silné motory, jako je tomu v případě Highlanderu, který se bude i nadále vyrábět s motorem V6 či hybridním pohonem. Nová RAV4 Hybrid je dokonce o něco silnější než předchozí generace. Dokládá to i Corolla, kterou lze pořídit nejen s hybridní jednotkou 1,8 z Priusu o výkonu 122 koní, ale i se zcela novým hybridním motorem 2,0 l produkujícím výkon dokonce 180 koní.
Větší bezpečnostSpolečná platforma usnadňuje projektování vozidel i v oblasti bezpečnosti. Crash testy nových modelů jsou obvykle velmi nákladné, proto Toyota použila Camry jako výchozí bod ke sběru údajů, které usnadní projektování dalších modelů založených na TNGA-K, pokud jde o bezpečnost při srážce. “Nárazové testy zaberou nejvíce času. Při projektování Camry jsme museli stavět další a další prototypy a postupně je srážet. Na tomto základě jsme ovšem mohli vypracovat simulace, které posloužily při předvídání výsledků crash testů ostatních modelů GA-K,“ popisuje Saeki.
Architekturu TNGA budou mít v budoucnu téměř všechny modely Toyoty, se dvěma výjimkami u sportovních vozů: Toyota GT86 vznikla ve spolupráci se Subaru, které dodalo motor typu boxer snižující těžiště. Tato spolupráce pokračuje i při práci na nové generaci modelu. Nová Supra je zase výsledkem spolupráce s BMW. Konstruování sportovních vozů ve spolupráci s jinými firmami přesto není pro koncern Toyota pravidlem. Nové vlajkové kupé Lexusu – grand tourer LC – vzniklo na platformě Toyoty GA-L.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.