Vývoj nového crossoveru UX 250h s hybridním pohonem čtvrté generace a autonomním dobíjením trval bezmála pět let a zaměstnal stovky konstruktérů a techniků. Aby splnili náročné zadání a vytvořili jeden z nejvyspělejších vozů značky Lexus, museli ještě zdokonalit už tak průlomové výrobní procesy.
Hospodárný motor
Model UX 250h dostal jeden z nejhospodárnějších motorů, jaký kdy Lexus vyvinul. Jde o řadový benzínový čtyřválec o objemu 2,0 litru, který využívá řadu vyspělých technologií, jako jsou laserem opracovaná sedla sacích ventilů, vysoký kompresní poměr (14:1) nebo technologie vstřikování paliva D4-S kombinující přímé vstřikování do sacího kanálu. Zatímco technologie rekuperace tepla z výfukových plynů umožňuje rychlé zahřátí motoru, systém proměnného časování ventilů VVT-iE zlepšuje výkonové parametry a současně snižuje emise.
Hybridní převodovka na přední nápravě
UX 250h používá nově navrženou hybridní převodovku na přední nápravě, která propojuje vysoce účinný benzínový motor a dva motorgenerátory, čímž dosahuje v dané třídě nejlepší spotřeby paliva, nejtiššího chodu a nejlepších jízdních schopností. Ve snaze o zmenšení převodovky a zlepšení jízdních schopností se konstruktéři rozhodli pro pokrokové víceosé uspořádání místo konvenčního řešení, kde jsou elektromotory uspořádány souose. Délka této jednotky se ve srovnání s předchozí převodovkou kompaktního modelu Lexus zkrátila o 45 milimetrů.
Díky tomu zbylo více místa pro komponenty řízení, a tak se UX může pochlubit poloměrem otáčení na vrcholu třídy (stopový poloměr pouze 5,2 metru). Díky snížení celkových třecích ztrát převodovky o 25 procent se z jednoho motorgenerátoru stal rychloběžný motor s lepšími výkonovými parametry i účinností. Konstruktéři Lexus rovněž vyvinuli nový systém pro vedení vychlazeného oleje zpět do převodovky a k motorgenerátorům, což je důležitý aspekt pro hladký chod a dlouhodobou spolehlivost hybridního pohonu s autonomním dobíjením.
Jednotka řízení energie
Nová kompaktní jednotka řízení energie (PCU) pro UX 250h je o 20 procent výkonnější, a o 10 procent lehčí než předchozí řešení. V zájmu co nejlepší konstrukce i bezpečnosti se podařilo zmenšit rozměry i hmotnost PCU díky návrhu nové kompaktní obvodové desky, měniče DC-DC a vrstvené konfiguraci, což dohromady přineslo snížení výkonových ztrát až o pětinu a snížení spotřeby paliva. Konstruktéři Lexus rovněž představili výkonovou kartu 2v1, která je menší a umožňuje oboustranné chlazení. K dalšímu potlačení hlučnosti napomohla optimalizace výkonového filtru.
Nová jednotka PCU je upevněna přímo nad převodovkou přední nápravy, což přispívá ke kompaktním rozměrům a nižší hmotnosti celé soustavy, kdy současně zbývá více místa uvnitř motorového prostoru. To zase umožňuje použít nízkou aerodynamickou kapotu ve prospěch ochrany chodců v případě nehody.
Hybridní baterie
Nově vyvinutá baterie typu NiMH pro UX 250h znamená nejen nižší spotřebu a lepší schopnosti elektromobilu, ale i úsporu místa. Menší rozměry zajistil nový materiál elektrod, přepracovaná konstrukce a kompaktnější systém chlazení. Hybridní baterie UX 250h se 180 články po 1,2 V (celkem 216 V) disponuje výkonem 24 kW a je uložena pod zadním sedadlem, aby minimálně zasahovala do zavazadlového prostoru, a aby se zároveň dosáhlo co nejlepšího rozložení hmotnosti mezi nápravami, i nízkého těžiště.
Elektronicky řízený pohon všech kol
Nový pohon všech kol E-FOUR v modelu UX 250h používá svůj vlastní motorgenerátor zabudovaný do diferenciálu zadní nápravy. Zadní hybridní převodovka má oproti předchozím systémům Lexus E-FOUR menší rozměry i hmotnost, což se příznivě projevilo ve velikosti prostoru pro zavazadla i jízdních vlastnostech vozidla.
Informace získávané prostřednictvím různých senzorů, jako jsou snímače rychlosti otáčení kol, senzoru zrychlení, senzoru rychlosti stáčení nebo senzoru úhlu natočení volantu, se využívají k přesnému rozdělování hnacího momentu mezi nápravy (v poměru od 100:0 až po 20:80) při akceleraci, zatáčení nebo jízdě po povrchu s nízkou adhezí. Systém E-FOUR také zlepšuje stabilitu v prudkých stoupáních nebo zasněžených cestách, a to při nižší spotřebě paliva než konvenční a těžší systémy stálého pohonu všech kol.
Lehké materiály
Konstrukční tým UX 250h uplatnil nejrůznější způsoby, aby snížil hmotnost, a tím vylepšil hospodárnost i jízdní schopnosti. Benzínový motor UX 250h o hmotnosti 112 kilogramů je jedním z nejlehčích v dané třídě; konstruktéři navíc ušetřili podstatných 27 kilogramů tím, že nahradili ocel u dveří, blatníků a kapoty hliníkem.
Lexus vůbec poprvé použil vnitřní hliníkový rám výklopné zádě s vnějšími a vnitřními panely ze snadno recyklovatelného plastu TSOP. Díky uvedeným opatřením má UX také nejnižší těžiště (594 milimetrů) v rámci všech vozidel dané třídy a agilní jízdní vlastnosti, které si běžně spojujeme s dynamickými hatchbacky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?