Lexus UX250h: Pět let vývoje dalo vzniknout jednomu z nejvyspělejších vozů značky

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. února 2019, 16:09 Google+

Vývoj nového crossoveru UX 250h s hybridním pohonem čtvrté generace a autonomním dobíjením trval bezmála pět let a zaměstnal stovky konstruktérů a techniků. Aby splnili náročné zadání a vytvořili jeden z nejvyspělejších vozů značky Lexus, museli ještě zdokonalit už tak průlomové výrobní procesy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vzhled nového Lexusu UX ovlivnil kreslený seriálový robot Mazinger Z

Vzhled nového Lexusu UX ovlivnil kreslený seriálový robot Mazinger Z | foto: Lexus

Sdílejte článek

Hospodárný motor

Model UX 250h dostal jeden z nejhospodárnějších motorů, jaký kdy Lexus vyvinul. Jde o řadový benzínový čtyřválec o objemu 2,0 litru, který využívá řadu vyspělých technologií, jako jsou laserem opracovaná sedla sacích ventilů, vysoký kompresní poměr (14:1) nebo technologie vstřikování paliva D4-S kombinující přímé vstřikování do sacího kanálu. Zatímco technologie rekuperace tepla z výfukových plynů umožňuje rychlé zahřátí motoru, systém proměnného časování ventilů VVT-iE zlepšuje výkonové parametry a současně snižuje emise.

Hybridní převodovka na přední nápravě

UX 250h používá nově navrženou hybridní převodovku na přední nápravě, která propojuje vysoce účinný benzínový motor a dva motorgenerátory, čímž dosahuje v dané třídě nejlepší spotřeby paliva, nejtiššího chodu a nejlepších jízdních schopností. Ve snaze o zmenšení převodovky a zlepšení jízdních schopností se konstruktéři rozhodli pro pokrokové víceosé uspořádání místo konvenčního řešení, kde jsou elektromotory uspořádány souose. Délka této jednotky se ve srovnání s předchozí převodovkou kompaktního modelu Lexus zkrátila o 45 milimetrů.

Díky tomu zbylo více místa pro komponenty řízení, a tak se UX může pochlubit poloměrem otáčení na vrcholu třídy (stopový poloměr pouze 5,2 metru). Díky snížení celkových třecích ztrát převodovky o 25 procent se z jednoho motorgenerátoru stal rychloběžný motor s lepšími výkonovými parametry i účinností. Konstruktéři Lexus rovněž vyvinuli nový systém pro vedení vychlazeného oleje zpět do převodovky a k motorgenerátorům, což je důležitý aspekt pro hladký chod a dlouhodobou spolehlivost hybridního pohonu s autonomním dobíjením.

Jednotka řízení energie

Nová kompaktní jednotka řízení energie (PCU) pro UX 250h je o 20 procent výkonnější, a o 10 procent lehčí než předchozí řešení. V zájmu co nejlepší konstrukce i bezpečnosti se podařilo zmenšit rozměry i hmotnost PCU díky návrhu nové kompaktní obvodové desky, měniče DC-DC a vrstvené konfiguraci, což dohromady přineslo snížení výkonových ztrát až o pětinu a snížení spotřeby paliva. Konstruktéři Lexus rovněž představili výkonovou kartu 2v1, která je menší a umožňuje oboustranné chlazení. K dalšímu potlačení hlučnosti napomohla optimalizace výkonového filtru.

Nová jednotka PCU je upevněna přímo nad převodovkou přední nápravy, což přispívá ke kompaktním rozměrům a nižší hmotnosti celé soustavy, kdy současně zbývá více místa uvnitř motorového prostoru. To zase umožňuje použít nízkou aerodynamickou kapotu ve prospěch ochrany chodců v případě nehody.

img-responsive

Lexus UX 250h | foto: Lexus

Hybridní baterie

Nově vyvinutá baterie typu NiMH pro UX 250h znamená nejen nižší spotřebu a lepší schopnosti elektromobilu, ale i úsporu místa. Menší rozměry zajistil nový materiál elektrod, přepracovaná konstrukce a kompaktnější systém chlazení. Hybridní baterie UX 250h se 180 články po 1,2 V (celkem 216 V) disponuje výkonem 24 kW a je uložena pod zadním sedadlem, aby minimálně zasahovala do zavazadlového prostoru, a aby se zároveň dosáhlo co nejlepšího rozložení hmotnosti mezi nápravami, i nízkého těžiště.

Elektronicky řízený pohon všech kol

Nový pohon všech kol E-FOUR v modelu UX 250h používá svůj vlastní motorgenerátor zabudovaný do diferenciálu zadní nápravy. Zadní hybridní převodovka má oproti předchozím systémům Lexus E-FOUR menší rozměry i hmotnost, což se příznivě projevilo ve velikosti prostoru pro zavazadla i jízdních vlastnostech vozidla.

Informace získávané prostřednictvím různých senzorů, jako jsou snímače rychlosti otáčení kol, senzoru zrychlení, senzoru rychlosti stáčení nebo senzoru úhlu natočení volantu, se využívají k přesnému rozdělování hnacího momentu mezi nápravy (v poměru od 100:0 až po 20:80) při akceleraci, zatáčení nebo jízdě po povrchu s nízkou adhezí. Systém E-FOUR také zlepšuje stabilitu v prudkých stoupáních nebo zasněžených cestách, a to při nižší spotřebě paliva než konvenční a těžší systémy stálého pohonu všech kol.

img-responsive

Lexus UX 250h | foto: Lexus

Lehké materiály

Konstrukční tým UX 250h uplatnil nejrůznější způsoby, aby snížil hmotnost, a tím vylepšil hospodárnost i jízdní schopnosti. Benzínový motor UX 250h o hmotnosti 112 kilogramů je jedním z nejlehčích v dané třídě; konstruktéři navíc ušetřili podstatných 27 kilogramů tím, že nahradili ocel u dveří, blatníků a kapoty hliníkem.

Lexus vůbec poprvé použil vnitřní hliníkový rám výklopné zádě s vnějšími a vnitřními panely ze snadno recyklovatelného plastu TSOP. Díky uvedeným opatřením má UX také nejnižší těžiště (594 milimetrů) v rámci všech vozidel dané třídy a agilní jízdní vlastnosti, které si běžně spojujeme s dynamickými hatchbacky.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Lexus UX250h: Pět let vývoje dalo vzniknout jednomu z nejvyspělejších vozů značky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Ojeté vozy po Vánocích citelně zdraží

škoda rapid

Škoda představila novou generaci Rapida, má atmosférický čtyřválec a cenu pod 300 000

Ilustrační foto

STÁT V TOM NEJEDE. Proč platí majitelé elektromobilů nejnižší povinné ručení?

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Češi si opět poradili. Proč si bazary mnou ruce a výrobci trhají vlasy?

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

PŘEKVAPUJÍCÍ ZMĚNA pravidelných servisních prohlídek u Volkswagenu

Awz P70 coupe

Tohle krásné kupé Awz P70 předcházelo světoznámému Trabantu 601. A jeho osud?

Ford F-250

Ford Super Duty F-250 Baja 1000, obří pick-up z Ameriky

Honda HR-V

Test: Honda HR-V 1.5 VTEC TURBO CVT Sport, nad očekávání zábavný crossover

Star Wars

Fanoušek Star Wars si v garáži postavil repliku vznášedla Luka Skywalkera

Mercedes-Benz CLK GTR

Mercedes-Benz CLK GTR, speciál pro LeMans na značkách

reklama

Doporučujeme

Toyota Aygo s označením x-cite

Autosalon v Ženevě přinese novou edici Toyoty Aygo. Na co se můžeme těšit?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Češi si opět poradili. Proč si bazary mnou ruce a výrobci trhají vlasy?

  2. Test: Hyundai i30 N Performance fastback, Dr. Jekyll a pan Hyde

  3. Absurdní situace v EU rozčiluje europoslance Zdechovského. Prozradil, jak ji bude řešit

  4. Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

  5. Škoda představila novou generaci Rapida, má atmosférický čtyřválec a cenu pod 300 000

  6. PŘEKVAPUJÍCÍ ZMĚNA pravidelných servisních prohlídek u Volkswagenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud