Hyundai CRADLE, centrum společnosti Hyundai pro obchodování s otevřenými inovacemi, realizoval loni v září strategickou investici do společnosti WayRay, která je lídrem v oblasti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou, jež vykazuje velký potenciál pro budoucí růst. Před touto první investicí, na začátku roku 2017, uskutečnil Hyundai Motor Group vlastní předběžný výzkum možností využití holografické technologie v automobilech a později rozšířil své aktivity na výrobu kvalitních inovativních dílů se společností WayRay. Obě strany pokračují ve vývoji navigačních systémů využívajících holografická zobrazování s rozšířenou realitou pro velkosériově vyráběná vozidla. V současnosti probíhají dlouhodobé testy v silničním provozu v Jižní Koreji s cílem minimalizovat systémové chyby.
„Tento předváděcí vůz je prvním krokem pilotního projektu, ale také důležitým krokem směrem k technologickým inovacím. Čelní okna pro budoucí mobilitu budou víc než jen kusem skla. Sklo, umožňující holografické zobrazování s rozšířenou realitou, bude sloužit jako platforma pro poskytování nových služeb a zpřístupní nové zážitky během cestování automobilem,“ řekl Yunseong Hwang, ředitel divize Open Innovation Business Group společnosti Hyundai Motor Group.
Největší předností navigačního systému, který disponuje holografickým zobrazováním s rozšířenou realitou a je integrován do vozidla, je promítání stereoskopického obrazu na skutečnou silnici. Obraz je nepřetržitě přizpůsobován specifickému zornému úhlu řidiče, aby poskytoval precizní pokyny pro další jízdu. Řidič vidí živé a precizní holografické obrazy bez nutnosti používat speciální brýle. Směr pohybu je v reálném čase přizpůsobován rychlosti jízdy vozidla. Promítání navigačních pokynů přes čelní okno na silnici umožňuje řidičům bezpečné řízení bez rozptylování pozornosti a odvracení zraku od vozovky.
Zatímco konvenční průhledový displej promítá obraz nepřímo, prostřednictvím displeje LCD umístěného v přístrojové desce, holografické zobrazování s rozšířenou realitou promítá obraz přes sklo čelního okna.
Displej společnosti WayRay ukazuje nejen navigační funkce – například správný jízdní pruh, cíle a aktuální rychlost – v rozšířené realitě, ale také zahrnuje funkce asistenčních systémů ADAS, jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu. Virtuální obraz s rozměry 1310 x 3152 mm je promítán do vzdálenosti 15 m od očí řidiče. Hyundai Motor Group zmodernizoval svůj průhledový displej, aby mohl využívat systém WayRay a nabízet řidičům optimalizované řešení.
Oba partneři budou i nadále úzce spolupracovat na rozšiřování funkčnosti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou. Její další vývojový stupeň bude schopen zobrazovat osoby, objekty, vozidla, jízdní pruhy pro cyklisty a přechody pro pěší. Navíc bude podporovat také další vyspělé funkce asistenčních systémů ADAS, jako je systém upozorňování na překážky vzadu a po stranách nebo asistent pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist).
HMG a WayRay navíc počítají také s využitím technologie propojení vozidla s ostatními účastníky silničního provozu a dopravní infrastrukturou, V2X (Vehicle to Everything), a s využitím funkcí z oblasti konektivity. Díky tomu budou v reálném čase dostupná data například od semaforů či okolních vozidel nebo údaje o stavu vozovky a povětrnostních podmínkách.
„Automobilový trh prochází hlubokou transformací, urychlovanou technologiemi rozšířené reality. Nejvýznamnější výrobci automobilů proto rychle zavádějí řešení s rozšířenou realitou, aby si vytvořili další konkurenční výhodu. Jsem přesvědčen o tom, že silné partnerství se společností Hyundai nám pomůže rozšířit naše vyspělé technologické inovace a ve významném měřítku vyrábět řešení, zaměřená na požadavky zákazníků, a současně zvýšit komfort i bezpečnost pro všechny cestující,“ řekl Vitaly Ponomarev, generální ředitel společnosti WayRay.
Hyundai Motor a Kia Motors neustále soustřeďují své výzkumné a vývojové prostředky na získávání technologií pro navigaci s rozšířenou realitou a na další související technologie. Jejich cílem je zdokonalovat nové generace displejů a síťově propojených vozidel, stejně jako urychlovat jejich zavádění do výroby. Tyto revoluční technologie pomohou koncernu Hyundai Motor Group realizovat jeho vizi ještě lépe integrovaných a dokonale vzájemně propojených automobilových technologií, ale také podpoří vývoj dalších úzce souvisejících oblastí zájmu, jako jsou nositelní roboti, chytré budovy, chytrá města a mnoho dalších vzrušujících možností.
Kromě navigačního systému s holografickým zobrazováním, včetně rozšířené reality, vystavila společnost Hyundai Motor na veletrhu CES 2019 také koncept útulného interiéru, v němž mohli návštěvníci CES 2019 získat představu o svobodě budoucí mobility. Také společnost Kia Motors předvedla velmi zajímavé inovace, jakou je například nový systém R.E.A.D. (Real-time Emotion Adaptive Driving), který v reálném čase přizpůsobuje jízdu emocím řidiče.