Společnost Hyundai Motor Group, ve spolupráci se švýcarským technologickým startupem WayRay AG, představila na veletrhu CES 2019 první navigační systém na světě, disponující systémem holografického zobrazování s rozšířenou realitou, ve výbavě modelu Genesis G80.
Hyundai CRADLE, centrum společnosti Hyundai pro obchodování s otevřenými inovacemi, realizoval loni v září strategickou investici do společnosti WayRay, která je lídrem v oblasti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou, jež vykazuje velký potenciál pro budoucí růst. Před touto první investicí, na začátku roku 2017, uskutečnil Hyundai Motor Group vlastní předběžný výzkum možností využití holografické technologie v automobilech a později rozšířil své aktivity na výrobu kvalitních inovativních dílů se společností WayRay. Obě strany pokračují ve vývoji navigačních systémů využívajících holografická zobrazování s rozšířenou realitou pro velkosériově vyráběná vozidla. V současnosti probíhají dlouhodobé testy v silničním provozu v Jižní Koreji s cílem minimalizovat systémové chyby.
„Tento předváděcí vůz je prvním krokem pilotního projektu, ale také důležitým krokem směrem k technologickým inovacím. Čelní okna pro budoucí mobilitu budou víc než jen kusem skla. Sklo, umožňující holografické zobrazování s rozšířenou realitou, bude sloužit jako platforma pro poskytování nových služeb a zpřístupní nové zážitky během cestování automobilem,“ řekl Yunseong Hwang, ředitel divize Open Innovation Business Group společnosti Hyundai Motor Group.
Největší předností navigačního systému, který disponuje holografickým zobrazováním s rozšířenou realitou a je integrován do vozidla, je promítání stereoskopického obrazu na skutečnou silnici. Obraz je nepřetržitě přizpůsobován specifickému zornému úhlu řidiče, aby poskytoval precizní pokyny pro další jízdu. Řidič vidí živé a precizní holografické obrazy bez nutnosti používat speciální brýle. Směr pohybu je v reálném čase přizpůsobován rychlosti jízdy vozidla. Promítání navigačních pokynů přes čelní okno na silnici umožňuje řidičům bezpečné řízení bez rozptylování pozornosti a odvracení zraku od vozovky.
Zatímco konvenční průhledový displej promítá obraz nepřímo, prostřednictvím displeje LCD umístěného v přístrojové desce, holografické zobrazování s rozšířenou realitou promítá obraz přes sklo čelního okna.Displej společnosti WayRay ukazuje nejen navigační funkce – například správný jízdní pruh, cíle a aktuální rychlost – v rozšířené realitě, ale také zahrnuje funkce asistenčních systémů ADAS, jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu. Virtuální obraz s rozměry 1310 x 3152 mm je promítán do vzdálenosti 15 m od očí řidiče. Hyundai Motor Group zmodernizoval svůj průhledový displej, aby mohl využívat systém WayRay a nabízet řidičům optimalizované řešení.
Oba partneři budou i nadále úzce spolupracovat na rozšiřování funkčnosti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou. Její další vývojový stupeň bude schopen zobrazovat osoby, objekty, vozidla, jízdní pruhy pro cyklisty a přechody pro pěší. Navíc bude podporovat také další vyspělé funkce asistenčních systémů ADAS, jako je systém upozorňování na překážky vzadu a po stranách nebo asistent pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist).
HMG a WayRay navíc počítají také s využitím technologie propojení vozidla s ostatními účastníky silničního provozu a dopravní infrastrukturou, V2X (Vehicle to Everything), a s využitím funkcí z oblasti konektivity. Díky tomu budou v reálném čase dostupná data například od semaforů či okolních vozidel nebo údaje o stavu vozovky a povětrnostních podmínkách.
„Automobilový trh prochází hlubokou transformací, urychlovanou technologiemi rozšířené reality. Nejvýznamnější výrobci automobilů proto rychle zavádějí řešení s rozšířenou realitou, aby si vytvořili další konkurenční výhodu. Jsem přesvědčen o tom, že silné partnerství se společností Hyundai nám pomůže rozšířit naše vyspělé technologické inovace a ve významném měřítku vyrábět řešení, zaměřená na požadavky zákazníků, a současně zvýšit komfort i bezpečnost pro všechny cestující,“ řekl Vitaly Ponomarev, generální ředitel společnosti WayRay.
Hyundai Motor a Kia Motors neustále soustřeďují své výzkumné a vývojové prostředky na získávání technologií pro navigaci s rozšířenou realitou a na další související technologie. Jejich cílem je zdokonalovat nové generace displejů a síťově propojených vozidel, stejně jako urychlovat jejich zavádění do výroby. Tyto revoluční technologie pomohou koncernu Hyundai Motor Group realizovat jeho vizi ještě lépe integrovaných a dokonale vzájemně propojených automobilových technologií, ale také podpoří vývoj dalších úzce souvisejících oblastí zájmu, jako jsou nositelní roboti, chytré budovy, chytrá města a mnoho dalších vzrušujících možností.
Kromě navigačního systému s holografickým zobrazováním, včetně rozšířené reality, vystavila společnost Hyundai Motor na veletrhu CES 2019 také koncept útulného interiéru, v němž mohli návštěvníci CES 2019 získat představu o svobodě budoucí mobility. Také společnost Kia Motors předvedla velmi zajímavé inovace, jakou je například nový systém R.E.A.D. (Real-time Emotion Adaptive Driving), který v reálném čase přizpůsobuje jízdu emocím řidiče.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.