Vizionáře Elona Muska vám jistě nemusíme příliš představovat. Aktuálně výkonný ředitel automobilky Tesla a zakladatel vesmírného programu SpaceX je známý svými odvážnými projevy a ambiciozními plány, které je schopen oznámit klidně skrze svůj twitterový účet. Ten hraje důležitou roli i tentokrát, neboť na něm Elon zveřejnil zprávu, že se příští rok chystá změnit celou Evropu. Jak?
Elon Musk si totiž velmi dobře uvědomuje problém, který brzdí rozvoj elektromobility. Jelikož automobilky stále nejsou schopné zajistit dostačující dojezd na jedno nabití v elektromobilech za rozumnou cenu, rozvoj této technologie plně závisí na pokrytí infrastruktury příslušnými nabíječkami a rychlonabíječkami. Stejně, jako bylo zbytečné pořídit si automobil na CNG před deseti lety, protože se v České republice nenacházela téměř žádná stanice, která by umožňovala CNG doplnit, je zbytečné pořizovat si v tuto chvíli automobil například na vodíkový pohon.
Právě z tohoto důvod se chystá Elon zainvestovat do rozvoje infrastruktury rychlonabíječek v Evropě. Na svém twitterovém účtu doslova prohlásil: "Ano, pokrytí rychlonabíječkami bude v Evropě stoprocentní příští rok. Od Irska po Kyjev, od Norska po Turecko."
Rychlonabíječky Tesla, o kterých Elon mluví, umožňují doplnit baterii o 170 km dojezdu za přibližně 30 minut. Vybudování sítě rychlonabíječek bylo zahájeno v roce 2012 jako snaha o rozvoj elektromobility a samozřejmě také k umožnění cestování na delší vzdálenosti. Největší problém s vybudováním infrastruktury rychlonabíječek bude v zemích jako Estonsko, Lotyšsko, Litva, Rumunsko, Albánie apod., kde se aktuálně nenachází žádná.
Jak moc odvážné plány to jsou, to budeme moci s jistotou konstatovat až na konci příštího roku. Elonovi ale odvaha nechybí a v jednom z dalších prohlášení slíbil i vybudování infrastruktury rychlonabíječek v Africe, kde samozřejmě není jediná taková stanice.
Odvážné prohlášení Elona však nejsou ničím novým. Nebýt však jeho vizionářství a investic, nezažívali bychom takový rozmach elektromobility. Nemůžeme mu tak mít za zlé, že některé jeho prohlášení prostě nevycházejí podle plánu - Například v dubnu loňského roku Elon prohlásil, že Tesla do konce roku zdvojnásobí síť rychlonabíječek z 5400 na více než 10000. To se ale nepovedlo a síť těchto nabíjecích stanic čítala koncem loňského roku přibližně 8250. Počátkem letošního roku Musk plánoval, že ke konci roku bude těchto nabíjecích stanic přibližně 18000, místo toho jich má Tesla (celosvětově) 11583 (stav k 27.12.2018).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?