Elon Musk chce změnit celou Evropu. Již příští rok. Co plánuje?

Elon Musk (autor: JD Lasica)
Elon Musk (autor: JD Lasica), foto: wikimedia.org
-jka , AutoRoad.cz 29. prosince 2018 10:07
Sdílej:

Vizionáře Elona Muska vám jistě nemusíme příliš představovat. Aktuálně výkonný ředitel automobilky Tesla a zakladatel vesmírného programu SpaceX je známý svými odvážnými projevy a ambiciozními plány, které je schopen oznámit klidně skrze svůj twitterový účet. Ten hraje důležitou roli i tentokrát, neboť na něm Elon zveřejnil zprávu, že se příští rok chystá změnit celou Evropu. Jak?

Elon Musk si totiž velmi dobře uvědomuje problém, který brzdí rozvoj elektromobility. Jelikož automobilky stále nejsou schopné zajistit dostačující dojezd na jedno nabití v elektromobilech za rozumnou cenu, rozvoj této technologie plně závisí na pokrytí infrastruktury příslušnými nabíječkami a rychlonabíječkami. Stejně, jako bylo zbytečné pořídit si automobil na CNG před deseti lety, protože se v České republice nenacházela téměř žádná stanice, která by umožňovala CNG doplnit, je zbytečné pořizovat si v tuto chvíli automobil například na vodíkový pohon.  

Právě z tohoto důvod se chystá Elon zainvestovat do rozvoje infrastruktury rychlonabíječek v Evropě. Na svém twitterovém účtu doslova prohlásil: "Ano, pokrytí rychlonabíječkami bude v Evropě stoprocentní příští rok. Od Irska po Kyjev, od Norska po Turecko."

Rychlonabíječky Tesla, o kterých Elon mluví, umožňují doplnit baterii o 170 km dojezdu za přibližně 30 minut. Vybudování sítě rychlonabíječek bylo zahájeno v roce 2012 jako snaha o rozvoj elektromobility a samozřejmě také k umožnění cestování na delší vzdálenosti. Největší problém s vybudováním infrastruktury rychlonabíječek bude v zemích jako Estonsko, Lotyšsko, Litva, Rumunsko, Albánie apod., kde se aktuálně nenachází žádná. 

Jak moc odvážné plány to jsou, to budeme moci s jistotou konstatovat až na konci příštího roku. Elonovi ale odvaha nechybí a v jednom z dalších prohlášení slíbil i vybudování infrastruktury rychlonabíječek v Africe, kde samozřejmě není jediná taková stanice. 

Odvážné prohlášení Elona však nejsou ničím novým. Nebýt však jeho vizionářství a investic, nezažívali bychom takový rozmach elektromobility. Nemůžeme mu tak mít za zlé, že některé jeho prohlášení prostě nevycházejí podle plánu - Například v dubnu loňského roku Elon prohlásil, že Tesla do konce roku zdvojnásobí síť rychlonabíječek z 5400 na více než 10000. To se ale nepovedlo a síť těchto nabíjecích stanic čítala koncem loňského roku přibližně 8250. Počátkem letošního roku Musk plánoval, že ke konci roku bude těchto nabíjecích stanic přibližně 18000, místo toho jich má Tesla (celosvětově) 11583 (stav k 27.12.2018).

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.