Dnešní svět automobilového průmyslu se točí hlavně kolem hybridů a elektromobilů, vzkvétající ekonomika a velký hlad po hybridních hypersportech však motivoval několik automobilek ke stvoření silničních strojů, které bychom ještě před pár lety označili jako čistě závodní monstra okruhů. A jedním z těchto skvostů je i připravovaný Aston Martin Valkyrie, jehož motor automobilka včera odhalila.
Aston Martin Valkyrie, společně s Mercedes-Amg Project One, představují specifickou skupinu hybridních hypersportovních vozů, které de facto vznikly úpravou strojů závodních. Jejich interiér je tedy jednoduchý, přesto by měl být extrémně moderní a luxusní.
Jejich vzhled byl podřízen čistě aerodynamice a jejich motory vychází ze závodních strojů, které můžeme vidět ve Formuli 1 či extrémních vytrvalostních závodech jako se jezdí v Le Mans, kde by se čistě závodní varianty těchto modelů mohly časem objevit.
Dnes se ale nechceme věnovat Mercedesu, ale jeho britské konkurenci, jejíž motor byl před pár hodinami představen. Jak už jsme psali dříve, pod kapotou Valkyrie se má ukrývat hybridní pohonná jednotka, jejíž "staromilská" část bude tvořena představeným atmosferickým motorem V12, na jehož vývoji se podíleli odborníci z Cosworth.
Nádherný 6.5 litrový atmosferický motor je skutečným uměleckým dílem, jehož váhu je pouze 206 kilogramů. Nejpůsobivější čísla se však točí kolem jeho výkonu. Při 10 500 otáčkách za minutu totiž nabídne rovných 1 000 koňských sil a jeho maximální točivý moment dosahuje 740 Nm při 7 000 otáčkách za minutu. Motor by však měl být schopen točit až do 11 100 otáček za minutu a jeho výkon se pohybuje okolo 153.8 koně na litr, jak uvádí web Motor1.
Díky spalovacím komorám v úhlu 65 stupňů navíc motor nabídne naprosto fantastický zvuk, který připomíná zlaté časy Formule 1. Tento atmosferický skvost však bude pracovat ještě s hybridním bateriovým systémem, díky čemuž výkon poroste ještě výš. Specifikaci hybridní jednotky však automobilka zatím nezveřejnila.
Ostatně s Formulí 1 sdílí motor pár podobností. Lidé z Cosworth například použili stejné písty, jaké se používají ve vozech F1. Většina motoru pak byla vyřezána z bloku materiálu a například kliková hřídel motoru V12 ve Valkyrii je o 50 % lehčí, než u extrémního modelu One-77. Motor bude spojen s jednospojkovou převodovkou, kterou navrhl Adrian Newey, hlavní technický inženýr Red Bull, a její výrobu zajistí Ricardo.
Aston Martin tak zkrátka ukazuje, že pouhých 150 vozů Valkyrie si skutečně zaslouží svou extrémní cenu, která se má pohybovat okolo 3.2 milionu dolarů. Tedy cca 73 milionů korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?