Dnešní svět automobilového průmyslu se točí hlavně kolem hybridů a elektromobilů, vzkvétající ekonomika a velký hlad po hybridních hypersportech však motivoval několik automobilek ke stvoření silničních strojů, které bychom ještě před pár lety označili jako čistě závodní monstra okruhů. A jedním z těchto skvostů je i připravovaný Aston Martin Valkyrie, jehož motor automobilka včera odhalila.
Aston Martin Valkyrie, společně s Mercedes-Amg Project One, představují specifickou skupinu hybridních hypersportovních vozů, které de facto vznikly úpravou strojů závodních. Jejich interiér je tedy jednoduchý, přesto by měl být extrémně moderní a luxusní.
Jejich vzhled byl podřízen čistě aerodynamice a jejich motory vychází ze závodních strojů, které můžeme vidět ve Formuli 1 či extrémních vytrvalostních závodech jako se jezdí v Le Mans, kde by se čistě závodní varianty těchto modelů mohly časem objevit.
Dnes se ale nechceme věnovat Mercedesu, ale jeho britské konkurenci, jejíž motor byl před pár hodinami představen. Jak už jsme psali dříve, pod kapotou Valkyrie se má ukrývat hybridní pohonná jednotka, jejíž "staromilská" část bude tvořena představeným atmosferickým motorem V12, na jehož vývoji se podíleli odborníci z Cosworth.
Nádherný 6.5 litrový atmosferický motor je skutečným uměleckým dílem, jehož váhu je pouze 206 kilogramů. Nejpůsobivější čísla se však točí kolem jeho výkonu. Při 10 500 otáčkách za minutu totiž nabídne rovných 1 000 koňských sil a jeho maximální točivý moment dosahuje 740 Nm při 7 000 otáčkách za minutu. Motor by však měl být schopen točit až do 11 100 otáček za minutu a jeho výkon se pohybuje okolo 153.8 koně na litr, jak uvádí web Motor1.
Díky spalovacím komorám v úhlu 65 stupňů navíc motor nabídne naprosto fantastický zvuk, který připomíná zlaté časy Formule 1. Tento atmosferický skvost však bude pracovat ještě s hybridním bateriovým systémem, díky čemuž výkon poroste ještě výš. Specifikaci hybridní jednotky však automobilka zatím nezveřejnila.
Ostatně s Formulí 1 sdílí motor pár podobností. Lidé z Cosworth například použili stejné písty, jaké se používají ve vozech F1. Většina motoru pak byla vyřezána z bloku materiálu a například kliková hřídel motoru V12 ve Valkyrii je o 50 % lehčí, než u extrémního modelu One-77. Motor bude spojen s jednospojkovou převodovkou, kterou navrhl Adrian Newey, hlavní technický inženýr Red Bull, a její výrobu zajistí Ricardo.
Aston Martin tak zkrátka ukazuje, že pouhých 150 vozů Valkyrie si skutečně zaslouží svou extrémní cenu, která se má pohybovat okolo 3.2 milionu dolarů. Tedy cca 73 milionů korun.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?