Elektromobily se v posledních letech stávají stále populárnějšími, což vede jejich výrobce k neustálému vývoji nových technologií. I přes obrovský pokrok, kterého automobilky v posledních letech dosáhly, se však stále nedaří odbourat předsudky potencionálních vlastníků vůči dojezdu. A když už není problém dojezd, pak je problém čas potřebný k nabíjení
Řada automobilek nás v posledních letech přesvědčuje, že elektromobily nejsou jen představou několika idealistů, ale že mohou v běžném světě zcela normálně fungovat a navíc mohou nabídnout i řadu benefitů, jako je levnější a tišší provoz, nebo úctyhodná akcelerace. Mnoho potencionálních zájemců však stále odrazuje několik větších či menších háčků.
Tím největším bývá často cena, která je bez státních dotací mnohdy extrémně vysoká. Pokud se ale odpoutáme od financí, pak představují největší potíže dojezd a nabíjení. Moderní elektromobily sice často zvládají bez problému až 300 km na nabití, poté ale následuje proces nabíjení, který může zabrat až několik hodin. Pokud tedy nejste u výkonné nabíječky, vyžaduje cestování s elektromobilem trpělivost a pevné nervy.
Například Chevrolet Bolt, jeden z nejprodávanějších amerických elektromobilů, trvá nabít ze zásuvky (240 V) cca 9.3 hodiny. Nissan Leaf, zřejmě nejprodávanější elektromobil světa, pak doma z 220 voltové zásuvky nabijete za 7.5 hodin.
Ve městech, u obchodních domů a na některých parkovištích a čerpacích stanicích je možnost použít speciální rychlonabíječky, jejichž počet by měl v posledních letech růst. Ty sice dokáží nabít elektromobil výrazně rychleji, tankování paliva do spalovacích motorů se ale ani zdaleka nevyrovnají.
Nápravu se však snaží zjednat americký koncern General Motors, který se podle agentury Bloomberg spojil se společností Delta Americas a společnými silami vyvíjejí zcela nový rychonabíjecí systém. Zatím toho o něm příliš nevíme, podle dostupných informací by však měl být schopen již po 10 minutách dobíjení poskytnou elektromobilu dojezd 290 kilometrů. To by znamenalo obrovský pokrok v celém odvětví, neboť dosud nejrychlejší nabíjení poskytovala automobilka Porsche, jejíž elektrický Taycan je vybaven technologií, jež by měla umožňovat dojezd 100 km za každé 8 minuty dobíjení.
Detaily jsou zatím tajné, již teď je ale jisté, že podobná technologie by mohla výrazně zvýšit zájem o vozy s čistě elektrickým pohonem. Nyní je ale ještě potřeba zjistit, kolik vlastně bude celý systém stát, zda se kromě zámoří podívá i do Evropy a zda budou výrobci automobilů tuto novou technologii podporovat.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?