Elektromobily se v posledních letech stávají stále populárnějšími, což vede jejich výrobce k neustálému vývoji nových technologií. I přes obrovský pokrok, kterého automobilky v posledních letech dosáhly, se však stále nedaří odbourat předsudky potencionálních vlastníků vůči dojezdu. A když už není problém dojezd, pak je problém čas potřebný k nabíjení
Řada automobilek nás v posledních letech přesvědčuje, že elektromobily nejsou jen představou několika idealistů, ale že mohou v běžném světě zcela normálně fungovat a navíc mohou nabídnout i řadu benefitů, jako je levnější a tišší provoz, nebo úctyhodná akcelerace. Mnoho potencionálních zájemců však stále odrazuje několik větších či menších háčků.
Tím největším bývá často cena, která je bez státních dotací mnohdy extrémně vysoká. Pokud se ale odpoutáme od financí, pak představují největší potíže dojezd a nabíjení. Moderní elektromobily sice často zvládají bez problému až 300 km na nabití, poté ale následuje proces nabíjení, který může zabrat až několik hodin. Pokud tedy nejste u výkonné nabíječky, vyžaduje cestování s elektromobilem trpělivost a pevné nervy.
Například Chevrolet Bolt, jeden z nejprodávanějších amerických elektromobilů, trvá nabít ze zásuvky (240 V) cca 9.3 hodiny. Nissan Leaf, zřejmě nejprodávanější elektromobil světa, pak doma z 220 voltové zásuvky nabijete za 7.5 hodin.
Ve městech, u obchodních domů a na některých parkovištích a čerpacích stanicích je možnost použít speciální rychlonabíječky, jejichž počet by měl v posledních letech růst. Ty sice dokáží nabít elektromobil výrazně rychleji, tankování paliva do spalovacích motorů se ale ani zdaleka nevyrovnají.
Nápravu se však snaží zjednat americký koncern General Motors, který se podle agentury Bloomberg spojil se společností Delta Americas a společnými silami vyvíjejí zcela nový rychonabíjecí systém. Zatím toho o něm příliš nevíme, podle dostupných informací by však měl být schopen již po 10 minutách dobíjení poskytnou elektromobilu dojezd 290 kilometrů. To by znamenalo obrovský pokrok v celém odvětví, neboť dosud nejrychlejší nabíjení poskytovala automobilka Porsche, jejíž elektrický Taycan je vybaven technologií, jež by měla umožňovat dojezd 100 km za každé 8 minuty dobíjení.
Detaily jsou zatím tajné, již teď je ale jisté, že podobná technologie by mohla výrazně zvýšit zájem o vozy s čistě elektrickým pohonem. Nyní je ale ještě potřeba zjistit, kolik vlastně bude celý systém stát, zda se kromě zámoří podívá i do Evropy a zda budou výrobci automobilů tuto novou technologii podporovat.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.