Elektromobily se v posledních letech stávají stále populárnějšími, což vede jejich výrobce k neustálému vývoji nových technologií. I přes obrovský pokrok, kterého automobilky v posledních letech dosáhly, se však stále nedaří odbourat předsudky potencionálních vlastníků vůči dojezdu. A když už není problém dojezd, pak je problém čas potřebný k nabíjení
Řada automobilek nás v posledních letech přesvědčuje, že elektromobily nejsou jen představou několika idealistů, ale že mohou v běžném světě zcela normálně fungovat a navíc mohou nabídnout i řadu benefitů, jako je levnější a tišší provoz, nebo úctyhodná akcelerace. Mnoho potencionálních zájemců však stále odrazuje několik větších či menších háčků.
Tím největším bývá často cena, která je bez státních dotací mnohdy extrémně vysoká. Pokud se ale odpoutáme od financí, pak představují největší potíže dojezd a nabíjení. Moderní elektromobily sice často zvládají bez problému až 300 km na nabití, poté ale následuje proces nabíjení, který může zabrat až několik hodin. Pokud tedy nejste u výkonné nabíječky, vyžaduje cestování s elektromobilem trpělivost a pevné nervy.
Například Chevrolet Bolt, jeden z nejprodávanějších amerických elektromobilů, trvá nabít ze zásuvky (240 V) cca 9.3 hodiny. Nissan Leaf, zřejmě nejprodávanější elektromobil světa, pak doma z 220 voltové zásuvky nabijete za 7.5 hodin.
Ve městech, u obchodních domů a na některých parkovištích a čerpacích stanicích je možnost použít speciální rychlonabíječky, jejichž počet by měl v posledních letech růst. Ty sice dokáží nabít elektromobil výrazně rychleji, tankování paliva do spalovacích motorů se ale ani zdaleka nevyrovnají.
Nápravu se však snaží zjednat americký koncern General Motors, který se podle agentury Bloomberg spojil se společností Delta Americas a společnými silami vyvíjejí zcela nový rychonabíjecí systém. Zatím toho o něm příliš nevíme, podle dostupných informací by však měl být schopen již po 10 minutách dobíjení poskytnou elektromobilu dojezd 290 kilometrů. To by znamenalo obrovský pokrok v celém odvětví, neboť dosud nejrychlejší nabíjení poskytovala automobilka Porsche, jejíž elektrický Taycan je vybaven technologií, jež by měla umožňovat dojezd 100 km za každé 8 minuty dobíjení.
Detaily jsou zatím tajné, již teď je ale jisté, že podobná technologie by mohla výrazně zvýšit zájem o vozy s čistě elektrickým pohonem. Nyní je ale ještě potřeba zjistit, kolik vlastně bude celý systém stát, zda se kromě zámoří podívá i do Evropy a zda budou výrobci automobilů tuto novou technologii podporovat.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?