Přišli jste ráno k vozu a nelezli jste pod přední částí zvláštní barevnou louži, kterou netvoří olej? Pak máte nejspíš problém s únikem chladící kapaliny, která je pro správnou funkci motoru naprosto nezbytnou. Každý takový problém proto vyžaduje náležitou a hlavně neodkladnou pozornost, která vás ušetří podstatně větších starostí i nákladů.
O problémech spojených s nefunkčním chlazením jsme psali již mnohokrát, přesto se vyplatí si připomenout, že v případě problémů s chlazením dochází k přehřívání motoru, což může mít pro motor fatální následky. Pokud si tedy všimnete jakýchkoliv problémů s únikem chladící kapaliny, začněte je řešit co nejrychleji. Ušetříte si totiž větší a hlavně nákladnější starosti.
K větším únikům chladící kapaliny vedou nejčastěji tři hlavní příčiny, přičemž tou první bývají poškozené hadice. U všech chladících okruhů nalezneme několik hadic, které přivádí vodu z motoru do chladiče a následně ji vrací. Vlivem času a vysokých teplot však materiály hadic ztrácí své vlastnosti a postupem dochází k jejich praskání. Nejprve se objevují jen drobné prasklinky, ty se však mohou postupem času zvětšovat, až nakonec dojde k pořádnému maléru.
Pokud tedy pod autem vidíte loužičky chladící kapaliny, pravděpodobně bude na vině některá z hadic. Jejich výměny nebývají ničím náročným, přesto raději doporučujeme navštívit servis, kde mohou kromě výměny hadice i celý systém propláchnout a po dolití nové kapaliny ho i odvzdušní.
Častý problém představuje také špatné víčko chladiče. Chladící systémy totiž pracují s tlakem, s jehož udržením víčko pomáhá. Pokud ale není správně dotažené, nebo je poškozené, začne kapalina v místech poškození unikat.
Zřejmě tou nejhorší variantou může být poškozené těsnění pod hlavou motoru. To má totiž mimo jiné i zabraňovat úniku chladící směsi, ovšem vlivem velké plochy a extrémního střídání teplot dochází k tvorbě malých prasklin.a úniků. Chladící směs pak může začít unikat například i přes sání nebo výfuk.
Pokud začne chladivo unikat díky poškozenému těsnění, je potřeba začít jednat rychle. Praskliny se totiž budou už jen zvětšovat. Pokud máte podezření na únik přes těsnění, vyplatí se sledovat ukazatel teploty chladící směsi a barvu kouře vycházejícího z výfuku. Bílá totiž vždy naznačuje úniky chladiva a s tím spojené problémy.
Ať už ale bývají příznaky jakékoliv, v případě mizející chladící kapaliny se rozhodně co nejdříve objednejte do servisu a dopřejte vozu pořádnou prohlídku. Zanedbání kontroly chladiva je přesně ten problém, který povede jen k dalším potížím. A ty mohou být pro váš motor i fatální.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.