Kdykoliv přijde řeč na souboj manuální a automatické převodovky, postaví se proti sobě zástupci dvou nesmiřitelných táborů.A zatímco příznivci automatů budou mluvit zejména o komfortu a uživatelské přívětivosti, zastánci manuálního řazení budou zdůrazňovat větší radost z jízdy, lepší souznění s vozem, nižší cenu a mnohdy i lepší spotřebu. Právě argument týkající se spotřeby však již poslední dobou nemusí tak úplně platit.
Řada lidí dodnes považuje manuální převodovky za úspornější ve srovnání s automaty, ovšem skutečnost je mnohem komplikovanější. Velký podíl na tom mají zejména nové technologie, které se v posledních letech dostávají i do běžných a hlavně dostupných automobilů.
Jedním z mnoha argumentů, proč má být manuální převodovka úpornější, je například mechanismus brzdění. Řidič totiž během něj vyřadí na neutrál, čímž vlastně odpojí motor od kol. To ale automatická převodovka udělat nemůže a tak i během brzdění zůstává rychlost zařazena. To je vítaným pomocníkem například během jízdy ve městech a v zácpě, ovšem k nízké spotřebě to rozhodně nepomáhá. Ba naopak. A zvláště při jízdě v nižších rychlostech.
To ale rozhodně neznamená, že současné automobily s manuálními převodovkami jsou celkově vzato úspornější. Moderní automatické převodovky totiž dohání ztráty z městě ve vyšších rychlostech, kde mohou nabídnout více rychlostí, než převodovky manuální. Motor je tak schopen přenést na kola stejnou sílu při nižších otáčkách, což znamená méně spáleného paliva.
Za bezesporu nejekonomičtější volbu se však v poslední době dají označit převodovky CVT (continuously variable transmission), které mají schopnost plynulé změny převodu. Ty v sobě dokáží kombinovat některé funkce manuální převodovky ale současně fungují jako automat, díky čemuž nabízí nejlepší ekonomiku provozu. Tyto převodovky vlastně dokáží nabídnout nespočet rychlostí, díky čemuž posílají dostatečný výkon na kola i v nižších rychlostech.
Rozhodně to ale neberte tak, že koupí auta s manuální převodovkou jste si rovnou vybrali tu méně-ekonomickou variantu. Zvláště u starších vozidel nabídnou manuální převodovky vždy lepší spotřebu a tím i vyšší dojezd, jak dodává CarFromJapan. Ovšem argument, že manuální převodovky jsou všeobecně těmi nejúspornějšími, již dávno není pravdou.
Rozhodnutí, jakou převodovku si do svého nového vozu zvolit, tak vždy podřiďte svému vkusu a svým potřebám. Pokud vám ale jde jen o co nejúspornější jízdu, podívejte se do výrobcem udávaných technických specifik, kde jsou uváděny spotřeby jak pro automatické, tak manuální převodovky. Pokud se ale chystáte koupit si vůz staršího data výroby, pravděpodobně uděláte lépe s manuálem.
Manuální převodovky navíc zkušeným řidičům dopřávají lepší kontrolu nad vozem, většinou vás vyjdou levněji a pokud se budete chtít svézt trochu rychleji, nabídnou vám často intenzivnější zážitky. Život s automatickou převodovkou jen a druhou stranu podstatně snazší, stejně jako cestování na dlouhé vzdálenosti a začátky za volantem. Volba je tedy na vás.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.