Manuál vs. automat: Která převodovka nabídne úspornější jízdu?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. srpna 2018, 12:40 Google+

Kdykoliv přijde řeč na souboj manuální a automatické převodovky, postaví se proti sobě zástupci dvou nesmiřitelných táborů.A zatímco příznivci automatů budou mluvit zejména o komfortu a uživatelské přívětivosti, zastánci manuálního řazení budou zdůrazňovat větší radost z jízdy, lepší souznění s vozem, nižší cenu a mnohdy i lepší spotřebu. Právě argument týkající se spotřeby však již poslední dobou nemusí tak úplně platit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Řada lidí dodnes považuje manuální převodovky za úspornější ve srovnání s automaty, ovšem skutečnost je mnohem komplikovanější. Velký podíl na tom mají zejména nové technologie, které se v posledních letech dostávají i do běžných a hlavně dostupných automobilů.

Jedním z mnoha argumentů, proč má být manuální převodovka úpornější, je například mechanismus brzdění. Řidič totiž během něj vyřadí na neutrál, čímž vlastně odpojí motor od kol. To ale automatická převodovka udělat nemůže a tak i během brzdění zůstává rychlost zařazena. To je vítaným pomocníkem například během jízdy ve městech a v zácpě, ovšem k nízké spotřebě to rozhodně nepomáhá. Ba naopak. A zvláště při jízdě v nižších rychlostech.

To ale rozhodně neznamená, že současné automobily s manuálními převodovkami jsou celkově vzato úspornější. Moderní automatické převodovky totiž dohání ztráty z městě ve vyšších rychlostech, kde mohou nabídnout více rychlostí, než převodovky manuální. Motor je tak schopen přenést na kola stejnou sílu při nižších otáčkách, což znamená méně spáleného paliva.

Za bezesporu nejekonomičtější volbu se však v poslední době dají označit převodovky CVT (continuously variable transmission), které mají schopnost plynulé změny převodu. Ty v sobě dokáží kombinovat některé funkce manuální převodovky ale současně fungují jako automat, díky čemuž nabízí nejlepší ekonomiku provozu. Tyto převodovky vlastně dokáží nabídnout nespočet rychlostí, díky čemuž posílají dostatečný výkon na kola i v nižších rychlostech.

Rozhodně to ale neberte tak, že koupí auta s manuální převodovkou jste si rovnou vybrali tu méně-ekonomickou variantu. Zvláště u starších vozidel nabídnou manuální převodovky vždy lepší spotřebu a tím i vyšší dojezd, jak dodává CarFromJapan. Ovšem argument, že manuální převodovky jsou všeobecně těmi nejúspornějšími, již dávno není pravdou.

img-responsive

Ovládání převodovky ve voze Aston Martin Vanquish Zagato Volante | foto: Aston Martin

Rozhodnutí, jakou převodovku si do svého nového vozu zvolit, tak vždy podřiďte svému vkusu a svým potřebám. Pokud vám ale jde jen o co nejúspornější jízdu, podívejte se do výrobcem udávaných technických specifik, kde jsou uváděny spotřeby jak pro automatické, tak manuální převodovky. Pokud se ale chystáte koupit si vůz staršího data výroby, pravděpodobně uděláte lépe s manuálem.

Manuální převodovky navíc zkušeným řidičům dopřávají lepší kontrolu nad vozem, většinou vás vyjdou levněji a pokud se budete chtít svézt trochu rychleji, nabídnou vám často intenzivnější zážitky. Život s automatickou převodovkou jen a druhou stranu podstatně snazší, stejně jako cestování na dlouhé vzdálenosti a začátky za volantem. Volba je tedy na vás.

Vytisknout

Diskuze: Manuál vs. automat: Která převodovka nabídne úspornější jízdu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Piasecki PA-890

První vrtulník na vodík se pomalu ale jistě začíná rýsovat, vypadá opravdu zajímavě

ford fiesta

Ford představuje modernizovanou Fiestu, která je připravená na budoucnost

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

reklama

Doporučujeme

Jon Olsson prodává svůj zmrzačený Mercedes-Benz G500 4x4²

Po velké slávě, teď tichý prodej? Slavný YouTuber prodává zmrzačený Mercedes za…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford představuje modernizovanou Fiestu, která je připravená na budoucnost

  2. V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

  3. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  4. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  5. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  6. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud