Řidič a cestující prožívají své okolí v prototypu Audi e-tron v nové dimenzi. Kromě velkorysé nabídky prostoru a elegantně minimalistického designu nabízí první elektromobil Audi oázu klidu, která je dokonalým pódiem pro prostorový zvuk prémiového audiosystému Bang & Olufsen. SUV vyšší třídy kromě toho nabízí nové zážitky díky digitálnímu ovládání a zobrazování. Je prvním sériově vyráběným vozem s virtuálními vnějšími zpětnými zrcátky.
Scénář: prototyp Audi e-tron na „velké scéně“
Značka se čtyřmi kruhy představuje v Dánském královském divadle v Kodani poprvé interiér prototypu Audi e-tron. Na místě, kde jinak vystupují herci a umělci před publikem čítajícím až 650 diváků, zaplavuje nyní ostré světlo z reflektorů čistě elektricky poháněné SUV vyšší třídy. Prototyp Audi e-tron, zahalený stále ještě do specifického vnějšího maskování e-tron, zde ukazuje veřejnosti svůj mnohostranný vnitřní design, který se vyznačuje lehkostí baletní tanečnice, inteligencí představitele role s vyhraněným charakterem a výkonem operního zpěváka. Stejně jako koncertní sál nabízí i elektrické SUV ryzí zážitky z poslechu. Na přání totiž rozmazluje řidiče i ostatní cestující prostorovým zvukem prémiového audiosystému Bang & Olufsen, který hudbu reprodukuje přesně tak, jak byla zaznamenána – bez jakýchkoli umělých efektů. To má na starosti celkem 16 reproduktorů a zesilovač o výkonu 705 W.
Kubistický styl a virtuální vnější zpětná zrcátka: vnitřní design
Jeviště v interiéru prototypu Audi e-tron tvoří velký oblouk, který obklopuje prostor pro cestující vpředu a po stranách, protože z široké přístrojové desky s výraznými horizontálními liniemi plynule přechází do prostorově tvarovaných výplní dveří. Do oblouku je přitom harmonicky začleněno stínítko nad sériově dodávaným panelem přístrojů Audi virtual cockpit, jehož štíhlý displej vizuálně vyčnívá volně do prostoru, jakož i displeje na přání dodávaných virtuálních vnějších zpětných zrcátek. Ta oslaví v sériové verzi prototypu Audi e-tron světovou premiéru. Digitalizace automobilu tím dosáhne nové úrovně.
Virtuální vnější zpětná zrcátka nabízejí nejen nové technické zážitky, ale také mnoho praktických předností v oblasti komfortu a bezpečnosti. Do jejich plochých konzol jsou integrovány malé kamery, jejichž záběry jsou po digitálním zpracování zobrazovány na vysoce kontrastních 7“ displejích OLED v interiéru. Řidič může dotykem měnit různá nastavení. Například výřez obrazu lze posunout, a tím přizpůsobit požadovanému zornému poli, nebo lze zobrazení zvětšovat či zmenšovat. V systému MMI má řidič na výběr tři náhledy pro různé situace: pro jízdu na dálnici, odbočování a parkování.
Další dominantou interiéru je konzola středového tunelu, která spočívá na otevřených bočních stěnách. Nad ní jako by se vznášela opěrka pro ruku s integrovaným voličem provozního režimu poháněcího ústrojí. V jednom celku se zde snoubí lehkost a sportovní charakter zaměřený na vysoké výkony. Celá přístrojová deska je výrazně orientována na řidiče.
Zosobnění elektrifikace: materiály a zpracování
Prototyp Audi e-tron nabízí v každé výbavové linii pečlivě vzájemně sladěné materiály čalounění, barvy a ozdobná obložení. Co se týče zpracování a výběru materiálů, splňuje elektricky poháněné SUV nejvyšší nároky na kvalitu, ať se jedná o ušlechtilou kůži Valcona, nebo kartáčovaný tmavý hliník ve sportovním stylu. Vzor prošívání na sedadlech čerpá inspiraci z motivu elektrických plošných spojů. Na přání může kontrastní prošívání a lemování zářit oranžovou barvou – po vzoru vysokonapěťové elektrické sítě vozidla. Na přání dodávaný paket osvětlení kontur a dekoračního osvětlení zvýrazňuje plochy měkkým světlem a precizně kopíruje hlavní linie interiéru. V tomto případě je zespodu osvětleno také logo e-tron na přístrojové desce.
Velkorysý vnitřní prostor pro pět osob
Prototyp Audi e-tron nabízí díky dlouhému rozvoru 2928 milimetrů dostatek vnitřního prostoru pro pět osob a jejich zavazadla. Délka interiéru, výška stropu nad sedáky sedadel vpředu a vzadu i prostor pro nohy ve druhé řadě sedadel dosahují vrcholné úrovně v segmentu SUV vyšší třídy. Podlaha před zadními sedadly je rovná, což ponechává pro nohy ještě více prostoru v porovnání s konvenčně poháněnými modely, které jsou limitovány středovým tunelem.
Téměř dokonalý: klid v interiéru
Prototyp Audi e-tron umožňuje kombinací elektrického pohonu a komfortního, velmi kvalitního interiéru nové vnímání mobility. Zejména při jízdě ve městě je klid v interiéru téměř dokonalý. Cestující slyší jen odvalování pneumatik a tiché bzučení elektromotorů. Akustický komfort je velmi silnou stránkou všech modelů Audi. Prototyp Audi e-tron tuto úroveň posouvá ještě výš, a nabízí tak vynikající komfort pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Karoserie je na všech místech, jimiž by mohly být přenášeny rušivé zvuky, speciálně izolovaná a utěsněná. Také aerodynamický hluk, který v každém automobilu dominuje akustickému vnímání od rychlosti jízdy cca 85 km/h, se k cestujícím téměř vůbec nedostane. Cestující se tak mohou vzájemně nerušeně bavit dokonce i ve vysokých rychlostech.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.