Řidič a cestující prožívají své okolí v prototypu Audi e-tron v nové dimenzi. Kromě velkorysé nabídky prostoru a elegantně minimalistického designu nabízí první elektromobil Audi oázu klidu, která je dokonalým pódiem pro prostorový zvuk prémiového audiosystému Bang & Olufsen. SUV vyšší třídy kromě toho nabízí nové zážitky díky digitálnímu ovládání a zobrazování. Je prvním sériově vyráběným vozem s virtuálními vnějšími zpětnými zrcátky.
Scénář: prototyp Audi e-tron na „velké scéně“
Značka se čtyřmi kruhy představuje v Dánském královském divadle v Kodani poprvé interiér prototypu Audi e-tron. Na místě, kde jinak vystupují herci a umělci před publikem čítajícím až 650 diváků, zaplavuje nyní ostré světlo z reflektorů čistě elektricky poháněné SUV vyšší třídy. Prototyp Audi e-tron, zahalený stále ještě do specifického vnějšího maskování e-tron, zde ukazuje veřejnosti svůj mnohostranný vnitřní design, který se vyznačuje lehkostí baletní tanečnice, inteligencí představitele role s vyhraněným charakterem a výkonem operního zpěváka. Stejně jako koncertní sál nabízí i elektrické SUV ryzí zážitky z poslechu. Na přání totiž rozmazluje řidiče i ostatní cestující prostorovým zvukem prémiového audiosystému Bang & Olufsen, který hudbu reprodukuje přesně tak, jak byla zaznamenána – bez jakýchkoli umělých efektů. To má na starosti celkem 16 reproduktorů a zesilovač o výkonu 705 W.
Kubistický styl a virtuální vnější zpětná zrcátka: vnitřní design
Jeviště v interiéru prototypu Audi e-tron tvoří velký oblouk, který obklopuje prostor pro cestující vpředu a po stranách, protože z široké přístrojové desky s výraznými horizontálními liniemi plynule přechází do prostorově tvarovaných výplní dveří. Do oblouku je přitom harmonicky začleněno stínítko nad sériově dodávaným panelem přístrojů Audi virtual cockpit, jehož štíhlý displej vizuálně vyčnívá volně do prostoru, jakož i displeje na přání dodávaných virtuálních vnějších zpětných zrcátek. Ta oslaví v sériové verzi prototypu Audi e-tron světovou premiéru. Digitalizace automobilu tím dosáhne nové úrovně.
Virtuální vnější zpětná zrcátka nabízejí nejen nové technické zážitky, ale také mnoho praktických předností v oblasti komfortu a bezpečnosti. Do jejich plochých konzol jsou integrovány malé kamery, jejichž záběry jsou po digitálním zpracování zobrazovány na vysoce kontrastních 7“ displejích OLED v interiéru. Řidič může dotykem měnit různá nastavení. Například výřez obrazu lze posunout, a tím přizpůsobit požadovanému zornému poli, nebo lze zobrazení zvětšovat či zmenšovat. V systému MMI má řidič na výběr tři náhledy pro různé situace: pro jízdu na dálnici, odbočování a parkování.
Další dominantou interiéru je konzola středového tunelu, která spočívá na otevřených bočních stěnách. Nad ní jako by se vznášela opěrka pro ruku s integrovaným voličem provozního režimu poháněcího ústrojí. V jednom celku se zde snoubí lehkost a sportovní charakter zaměřený na vysoké výkony. Celá přístrojová deska je výrazně orientována na řidiče.
Zosobnění elektrifikace: materiály a zpracování
Prototyp Audi e-tron nabízí v každé výbavové linii pečlivě vzájemně sladěné materiály čalounění, barvy a ozdobná obložení. Co se týče zpracování a výběru materiálů, splňuje elektricky poháněné SUV nejvyšší nároky na kvalitu, ať se jedná o ušlechtilou kůži Valcona, nebo kartáčovaný tmavý hliník ve sportovním stylu. Vzor prošívání na sedadlech čerpá inspiraci z motivu elektrických plošných spojů. Na přání může kontrastní prošívání a lemování zářit oranžovou barvou – po vzoru vysokonapěťové elektrické sítě vozidla. Na přání dodávaný paket osvětlení kontur a dekoračního osvětlení zvýrazňuje plochy měkkým světlem a precizně kopíruje hlavní linie interiéru. V tomto případě je zespodu osvětleno také logo e-tron na přístrojové desce.
Velkorysý vnitřní prostor pro pět osob
Prototyp Audi e-tron nabízí díky dlouhému rozvoru 2928 milimetrů dostatek vnitřního prostoru pro pět osob a jejich zavazadla. Délka interiéru, výška stropu nad sedáky sedadel vpředu a vzadu i prostor pro nohy ve druhé řadě sedadel dosahují vrcholné úrovně v segmentu SUV vyšší třídy. Podlaha před zadními sedadly je rovná, což ponechává pro nohy ještě více prostoru v porovnání s konvenčně poháněnými modely, které jsou limitovány středovým tunelem.
Téměř dokonalý: klid v interiéru
Prototyp Audi e-tron umožňuje kombinací elektrického pohonu a komfortního, velmi kvalitního interiéru nové vnímání mobility. Zejména při jízdě ve městě je klid v interiéru téměř dokonalý. Cestující slyší jen odvalování pneumatik a tiché bzučení elektromotorů. Akustický komfort je velmi silnou stránkou všech modelů Audi. Prototyp Audi e-tron tuto úroveň posouvá ještě výš, a nabízí tak vynikající komfort pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Karoserie je na všech místech, jimiž by mohly být přenášeny rušivé zvuky, speciálně izolovaná a utěsněná. Také aerodynamický hluk, který v každém automobilu dominuje akustickému vnímání od rychlosti jízdy cca 85 km/h, se k cestujícím téměř vůbec nedostane. Cestující se tak mohou vzájemně nerušeně bavit dokonce i ve vysokých rychlostech.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.