Řidič a cestující prožívají své okolí v prototypu Audi e-tron v nové dimenzi. Kromě velkorysé nabídky prostoru a elegantně minimalistického designu nabízí první elektromobil Audi oázu klidu, která je dokonalým pódiem pro prostorový zvuk prémiového audiosystému Bang & Olufsen. SUV vyšší třídy kromě toho nabízí nové zážitky díky digitálnímu ovládání a zobrazování. Je prvním sériově vyráběným vozem s virtuálními vnějšími zpětnými zrcátky.
Scénář: prototyp Audi e-tron na „velké scéně“
Značka se čtyřmi kruhy představuje v Dánském královském divadle v Kodani poprvé interiér prototypu Audi e-tron. Na místě, kde jinak vystupují herci a umělci před publikem čítajícím až 650 diváků, zaplavuje nyní ostré světlo z reflektorů čistě elektricky poháněné SUV vyšší třídy. Prototyp Audi e-tron, zahalený stále ještě do specifického vnějšího maskování e-tron, zde ukazuje veřejnosti svůj mnohostranný vnitřní design, který se vyznačuje lehkostí baletní tanečnice, inteligencí představitele role s vyhraněným charakterem a výkonem operního zpěváka. Stejně jako koncertní sál nabízí i elektrické SUV ryzí zážitky z poslechu. Na přání totiž rozmazluje řidiče i ostatní cestující prostorovým zvukem prémiového audiosystému Bang & Olufsen, který hudbu reprodukuje přesně tak, jak byla zaznamenána – bez jakýchkoli umělých efektů. To má na starosti celkem 16 reproduktorů a zesilovač o výkonu 705 W.
Kubistický styl a virtuální vnější zpětná zrcátka: vnitřní design
Jeviště v interiéru prototypu Audi e-tron tvoří velký oblouk, který obklopuje prostor pro cestující vpředu a po stranách, protože z široké přístrojové desky s výraznými horizontálními liniemi plynule přechází do prostorově tvarovaných výplní dveří. Do oblouku je přitom harmonicky začleněno stínítko nad sériově dodávaným panelem přístrojů Audi virtual cockpit, jehož štíhlý displej vizuálně vyčnívá volně do prostoru, jakož i displeje na přání dodávaných virtuálních vnějších zpětných zrcátek. Ta oslaví v sériové verzi prototypu Audi e-tron světovou premiéru. Digitalizace automobilu tím dosáhne nové úrovně.
Virtuální vnější zpětná zrcátka nabízejí nejen nové technické zážitky, ale také mnoho praktických předností v oblasti komfortu a bezpečnosti. Do jejich plochých konzol jsou integrovány malé kamery, jejichž záběry jsou po digitálním zpracování zobrazovány na vysoce kontrastních 7“ displejích OLED v interiéru. Řidič může dotykem měnit různá nastavení. Například výřez obrazu lze posunout, a tím přizpůsobit požadovanému zornému poli, nebo lze zobrazení zvětšovat či zmenšovat. V systému MMI má řidič na výběr tři náhledy pro různé situace: pro jízdu na dálnici, odbočování a parkování.
Další dominantou interiéru je konzola středového tunelu, která spočívá na otevřených bočních stěnách. Nad ní jako by se vznášela opěrka pro ruku s integrovaným voličem provozního režimu poháněcího ústrojí. V jednom celku se zde snoubí lehkost a sportovní charakter zaměřený na vysoké výkony. Celá přístrojová deska je výrazně orientována na řidiče.
Zosobnění elektrifikace: materiály a zpracování
Prototyp Audi e-tron nabízí v každé výbavové linii pečlivě vzájemně sladěné materiály čalounění, barvy a ozdobná obložení. Co se týče zpracování a výběru materiálů, splňuje elektricky poháněné SUV nejvyšší nároky na kvalitu, ať se jedná o ušlechtilou kůži Valcona, nebo kartáčovaný tmavý hliník ve sportovním stylu. Vzor prošívání na sedadlech čerpá inspiraci z motivu elektrických plošných spojů. Na přání může kontrastní prošívání a lemování zářit oranžovou barvou – po vzoru vysokonapěťové elektrické sítě vozidla. Na přání dodávaný paket osvětlení kontur a dekoračního osvětlení zvýrazňuje plochy měkkým světlem a precizně kopíruje hlavní linie interiéru. V tomto případě je zespodu osvětleno také logo e-tron na přístrojové desce.
Velkorysý vnitřní prostor pro pět osob
Prototyp Audi e-tron nabízí díky dlouhému rozvoru 2928 milimetrů dostatek vnitřního prostoru pro pět osob a jejich zavazadla. Délka interiéru, výška stropu nad sedáky sedadel vpředu a vzadu i prostor pro nohy ve druhé řadě sedadel dosahují vrcholné úrovně v segmentu SUV vyšší třídy. Podlaha před zadními sedadly je rovná, což ponechává pro nohy ještě více prostoru v porovnání s konvenčně poháněnými modely, které jsou limitovány středovým tunelem.
Téměř dokonalý: klid v interiéru
Prototyp Audi e-tron umožňuje kombinací elektrického pohonu a komfortního, velmi kvalitního interiéru nové vnímání mobility. Zejména při jízdě ve městě je klid v interiéru téměř dokonalý. Cestující slyší jen odvalování pneumatik a tiché bzučení elektromotorů. Akustický komfort je velmi silnou stránkou všech modelů Audi. Prototyp Audi e-tron tuto úroveň posouvá ještě výš, a nabízí tak vynikající komfort pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Karoserie je na všech místech, jimiž by mohly být přenášeny rušivé zvuky, speciálně izolovaná a utěsněná. Také aerodynamický hluk, který v každém automobilu dominuje akustickému vnímání od rychlosti jízdy cca 85 km/h, se k cestujícím téměř vůbec nedostane. Cestující se tak mohou vzájemně nerušeně bavit dokonce i ve vysokých rychlostech.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?