Stav českých silnic je dlouhodobě tristní, což už všichni víme. Méně už se ale mluví o tom, že kvalita silnic pozvolna klesá i v ostatních státech. Automobilka Ford proto přišla s novým systémem podvozku, který nám řidičům alespoň částečně zpříjemní život.
Letošní zima patřila co se sněhu týče opět k těm podprůměrným. Silničáře však potrápily období silných mrazů, které na silnicích vytvořily řadu nových děr, na jejichž opravu mnohdy není čas, lidé ani peníze. A taková situace neplatí jen pro Česko, ale také pro zahraniční státy. O svém by mohli vyprávět například Britové, jejichž silnice jsou na tom zhruba podobně jako ty naše.
Průjezd dírou na silnici přitom není jen nepříjemný. Mnohem větší riziko totiž představuje pro kola, pneumatiky a podvozek, který s každým nárazem trpí a jeho životnost se zkracuje. Ford proto přišel s novým systémem schopným detekovat díry na silnici, který během chvilky upraví nastavení podvozku a zmírní tak následky pro řidiče i techniku.
Pokud totiž systém zaznamená díru pod kolem, automaticky omezí funkci tlumičů, které nedovolí kolu prudký propad směrem dolů. Pokud se tedy kolo tak dramaticky nepropadne, automaticky nemůže prudce vystřelit nahoru, když díru opouští. V mezidobí navíc putují informace k zadním kolům, která se tak mohou připravit. Celý systém přitom funguje neuvěřitelnou rychlostí.
„Naši technici vždycky hledali ty nejhorší testy, aby mohli otestovat podvozek našich automobilů na úplném limitu. V poslední době si však stále více všímáme, že špatné cesty si hledají nás," uvedl Guy Mathort, který dohlíží na vývoj Fordu Focus. „Výmoly jsou problémem, který v nejbližší době rozhodně sám nezmizí. S naším novým systémem podvozku pro nový Focus však budeme připraveni alespoň minimalizovat jejich následky."
Nová detekce výmolů bude součástí systému Continuously Controlled Damping (v překladu trvale řiditelné odpružení), který bude upravovat nastavení podvozku v reakci na aktuální dění. Karoserie i podvozek bude monitorován každé dvě milisekundy, díky čemuž je systém schopen reagovat i na brzdění nebo prudké zatáčení.
Tento pokročilý systém ovládání podvozku bude součástí nového Fordu Focus, který dorazí minimálně do britských dealerství již v létě tohoto roku.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.