Stav českých silnic je dlouhodobě tristní, což už všichni víme. Méně už se ale mluví o tom, že kvalita silnic pozvolna klesá i v ostatních státech. Automobilka Ford proto přišla s novým systémem podvozku, který nám řidičům alespoň částečně zpříjemní život.
Letošní zima patřila co se sněhu týče opět k těm podprůměrným. Silničáře však potrápily období silných mrazů, které na silnicích vytvořily řadu nových děr, na jejichž opravu mnohdy není čas, lidé ani peníze. A taková situace neplatí jen pro Česko, ale také pro zahraniční státy. O svém by mohli vyprávět například Britové, jejichž silnice jsou na tom zhruba podobně jako ty naše.
Průjezd dírou na silnici přitom není jen nepříjemný. Mnohem větší riziko totiž představuje pro kola, pneumatiky a podvozek, který s každým nárazem trpí a jeho životnost se zkracuje. Ford proto přišel s novým systémem schopným detekovat díry na silnici, který během chvilky upraví nastavení podvozku a zmírní tak následky pro řidiče i techniku.
Pokud totiž systém zaznamená díru pod kolem, automaticky omezí funkci tlumičů, které nedovolí kolu prudký propad směrem dolů. Pokud se tedy kolo tak dramaticky nepropadne, automaticky nemůže prudce vystřelit nahoru, když díru opouští. V mezidobí navíc putují informace k zadním kolům, která se tak mohou připravit. Celý systém přitom funguje neuvěřitelnou rychlostí.
„Naši technici vždycky hledali ty nejhorší testy, aby mohli otestovat podvozek našich automobilů na úplném limitu. V poslední době si však stále více všímáme, že špatné cesty si hledají nás," uvedl Guy Mathort, který dohlíží na vývoj Fordu Focus. „Výmoly jsou problémem, který v nejbližší době rozhodně sám nezmizí. S naším novým systémem podvozku pro nový Focus však budeme připraveni alespoň minimalizovat jejich následky."
Nová detekce výmolů bude součástí systému Continuously Controlled Damping (v překladu trvale řiditelné odpružení), který bude upravovat nastavení podvozku v reakci na aktuální dění. Karoserie i podvozek bude monitorován každé dvě milisekundy, díky čemuž je systém schopen reagovat i na brzdění nebo prudké zatáčení.
Tento pokročilý systém ovládání podvozku bude součástí nového Fordu Focus, který dorazí minimálně do britských dealerství již v létě tohoto roku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.