Volkswagen rozšíří svou produktovou nabídku o zcela nové systémy pohonu s inovativní technikou. Mezi ně patří cenově dostupné částečně hybridní pohony s 48V elektrickou sítí, nové technicky vyspělé vznětové motory, nabízené rovněž v hybridní variantě, a v globálním měřítku aktuálně nejmodernější motor na zemní plyn.
Volkswagen zveřejnil první fakta v rámci Vídeňského sympozia o motorech (26. až 27. dubna). Technika, představená ve Vídni ve světové premiéře, je důležitou součástí progresivní strategie značky Volkswagen v oblasti pohonu, která zahrnuje kombinaci nejmodernějších motorů na benzin, naftu a zemní plyn, nových hybridních systémů i čistě elektrických pohonů. Volkswagen díky této alianci mimo jiné dosáhne limitu EU pro flotilové emise CO2 95 g/km, který je stanoven pro rok 2020.
Světová premiéra I: 48V částečně hybridní systém.
Jedním z nejdůležitějších nových systémů pohonu je částečně hybridní systém, pracující s napětím 48 V. Volkswagen jej uvede na trh poprvé v příští generaci modelové řady Golf. Volkswagen hodlá pomocí nové techniky s napětím 48 V cenově zpřístupnit hybridní pohon velmi širokému okruhu zákazníků. Jedná se o systémy pohonu, které výrazně snižují spotřebu paliva a emise, zároveň však nabízejí také vyšší úroveň dynamiky a komfortu díky funkci podpory akcelerace elektromotorem a lepší dynamice při rozjezdu. Volkswagen postupně rozšíří elektrifikaci konvenčních systémů pohonu do celé produktové řady. Celosvětová elektrická ofenziva bude zahájena v modelové řadě Golf.
Světová premiéra II: Motor 1.5 TGI evo na zemní plyn (EA211 evo).
Dalším technickým skvostem ve Vídni byl nový motor 1.5 TGI evo na zemní plyn. Jednotka se zdvihovým objemem 1,5 litru, přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem VTG (nejnovější generace turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek) vychází ze zážehového motoru 1.5 TSI ACT BlueMotion. Také verze na zemní plyn, vyladěná na identický nejvyšší výkon 96 kW/130 k, používá hospodárný Millerův spalovací proces, optimalizovaný pro motory TSI/TGI. Pro Volkswagen je nová jednotka 1.5 TGI evo důležitým krokem v rámci ofenzivy v oblasti pohonu na zemní plyn. Jejím cílem je zvýšit objem prodeje vozidel, poháněných motory na zemní plyn, jejichž předností jsou kromě hospodárnosti také mimořádně nízké emise prosté pevných částic. Na německém trhu jsou motory na zemní plyn již dnes druhem pohonu s nejvyšším růstem. Zážehové motory TGI lze navíc provozovat na e-gas, stlačený zemní plyn z metanu, vyráběného pomocí energie z obnovitelných zdrojů, ať se jedná o větrné, solární či vodní elektrárny nebo biomasu.
Výroba motoru 1.5 TGI evo bude zahájena již v letošním roce. Temperamentní přeplňovaný motor bude hospodárný, což dokládá předpokládaná průměrná spotřeba paliva 3,5 kg/100 km (CNG) v budoucím modelu Golf5/6 s dvouspojkovou převodovkou. Z toho vyplývá dojezd 490 km při pohonu na zemní plyn. Automatickým přechodem na spalování benzinu se dojezd prodlouží o dalších 190 km (všechny údaje platí pro kombinovaný cyklus EU). Navzdory mimořádné hospodárnosti nabízí tento motor dynamickou výkonovou charakteristiku s nejvyšším točivým momentem 200 N.m již od 1400 min-1 (do 4500 min-1).
větová premiéra III: Vznětový motor 2.0 TDI (EA288 evo).
Volkswagen představil ve Vídni také vznětový motor budoucnosti. Mimořádný potenciál tohoto druhu pohonu dokládají zcela nově vyvinuté motory 2.0 TDI řady EA288 evo. Volkswagen bude tyto čtyřválce TDI poprvé nabízet také v kombinaci s hybridními systémy. Již v první aplikaci bude motor EA288 evo součástí částečně hybridní soustavy s řemenem poháněným 12V generátorem s funkcí spouštěče. Částečně hybridní systém s lithium-iontovým akumulátorem snižuje spotřebu paliva a zvyšuje komfort.
Nové motory TDI se vyznačují velmi nízkými emisemi ve všech provozních režimech a samozřejmě splňují aktuální i budoucí emisní normy v rámci zkušebních metodik WLTP/RDE. Nabídka bude zahrnovat varianty s výkonem od 100 kW/136 k do 150 kW/204 k. Značkou Volkswagen vyvinuté motory TDI naleznou poprvé uplatnění ve vozech Audi s motorem uloženým vpředu podélně. V budoucnosti budou nové jednotky TDI pohánět také vozy Volkswagen a dalších koncernových značek, používající modulární platformu MQB s motorem uloženým napříč.
Volkswagen zaujímá s řadou vznětových motorů EA288 evo vedoucí postavení v oblasti konstrukce tohoto druhu pohonu. Spalovací proces motorů na naftu byl nově koncipován, čímž bylo dosaženo zlepšení z hledisek hospodárnosti i tvorby emisí při spalování. Navíc došlo k výraznému zvýšení účinnosti motoru a zrychlení reakcí výfukového turbodmychadla.
Komponenty systému dodatečného čištění výfukových plynů s filtrem pevných částic (DPF) a katalyzátorem SCR (přeměna oxidů dusíku procesem selektivní katalytické redukce) byly nově dimenzovány. Kromě toho se zvýšila jejich účinnost po celou dobu optimalizované životnosti. Motory pracují s nižšími třecími a tepelnými ztrátami. Snížena byla také jejich hmotnost. Volkswagen kromě toho snížil emise CO2 motorů EA288 evo v porovnání s předchozí generací až o 10 g/km. Díky těmto opatřením splňují nové jednotky TDI limity aktuálních emisních norem. Navzdory tomu se hodnoty výkonu a točivého momentu zvýšily až o 9 procent.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.