Využití vodíku v nákladní dopravě se zase o trochu přiblížilo realitě. Kalifornská energetická komise (CEC) přislíbila grant v hodnotě osm milionů dolarů světově první čerpací stanici, u které budou moci tankovat auta poháněná vodíkem. Ta by mohla stát v kalifornském přístavu Long Beach.
Společně ji plánuje automobilka Toyota a společnost Equilon Enterprises LLC podnikající pod křídly Shell Oil Products US. Realizace jejich velkolepých plánů se teď zase o něco přiblížila, když se jim podařilo získat příslib od CEC o udělení grantu. Ten by s výstavbou dost zásadně pomohl.
Finanční dotace projektu, kterou ještě musí schválit nadcházející shromáždění CEC, je součástí Programu alternativních a obnovitelných paliv a automobilových technologií Kalifornské energetické komise. Tento Program se zaměřuje právě na rozvoj vodíkové a elektrické infrastruktury v přístavech, skladech a distribučních centrech v rámci Kalifornie. Společnosti Shell a Toyota očekávají, že nové zařízení podpoří využívání bezemisních nákladních elektromobilů na vodíkové palivové články v oblasti přístavu Long Beach, který je jedním z největších světových center nákladní dopravy.
“Tato stanice přispěje k rozkvětu vodíkové nákladní dopravy v Kalifornii,” říká Oliver Bishop, ředitel sektoru vodíku ze společnosti Shell. “Vodík nabízí slibnou cestu k dekarbonizaci odvětví dopravy, zejména v případě těžké nákladní dopravy, kde má tradiční palivo jen velmi málo alternativ. Společnosti Shell a Toyota spojí své odborné znalosti s cílem poskytnout nákladní dopravě v Kalifornii účinné alternativní palivo.”
V případě schválení projektu Shell vybuduje a bude provozovat vlastní vodíkovou čerpací stanici v lokalitě dopravní společnosti Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach, přičemž bude sloužit k tankování těžkých nákladních automobilů Project Portal od Toyoty i aut veřejnosti.
“Oceňujeme, že si CEC uvědomuje důležitost tohoto průkopnického projektu v přístavech Long Beach a Los Angeles,” uvádí Craig Scott, ředitel pro vyspělé automobilové technologie ze společnosti Toyota Motor North America. “Toyota i nadále prokazuje, že palivové články jsou jednou z nejprogresivnějších a nejudržitelnějších technologií pro elektrifikaci lehkých i těžkých nákladních vozidel. Tato iniciativa, realizovaná společně s firmou Shell, opět potvrzuje naši společnou snahu o vodík coby životaschopné palivo pro potřeby dopravy a zároveň doplňuje náš retailový projekt čerpacích stanic v severní Kalifornii.”
Dodávky vodíku bude Shell získávat z nedalekého závodu Tri-Gen automobilky Toyota, produkujícího vodík ze stoprocentně obnovitelného bioplynu.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.