Využití vodíku v nákladní dopravě se zase o trochu přiblížilo realitě. Kalifornská energetická komise (CEC) přislíbila grant v hodnotě osm milionů dolarů světově první čerpací stanici, u které budou moci tankovat auta poháněná vodíkem. Ta by mohla stát v kalifornském přístavu Long Beach.
Společně ji plánuje automobilka Toyota a společnost Equilon Enterprises LLC podnikající pod křídly Shell Oil Products US. Realizace jejich velkolepých plánů se teď zase o něco přiblížila, když se jim podařilo získat příslib od CEC o udělení grantu. Ten by s výstavbou dost zásadně pomohl.
Finanční dotace projektu, kterou ještě musí schválit nadcházející shromáždění CEC, je součástí Programu alternativních a obnovitelných paliv a automobilových technologií Kalifornské energetické komise. Tento Program se zaměřuje právě na rozvoj vodíkové a elektrické infrastruktury v přístavech, skladech a distribučních centrech v rámci Kalifornie. Společnosti Shell a Toyota očekávají, že nové zařízení podpoří využívání bezemisních nákladních elektromobilů na vodíkové palivové články v oblasti přístavu Long Beach, který je jedním z největších světových center nákladní dopravy.
“Tato stanice přispěje k rozkvětu vodíkové nákladní dopravy v Kalifornii,” říká Oliver Bishop, ředitel sektoru vodíku ze společnosti Shell. “Vodík nabízí slibnou cestu k dekarbonizaci odvětví dopravy, zejména v případě těžké nákladní dopravy, kde má tradiční palivo jen velmi málo alternativ. Společnosti Shell a Toyota spojí své odborné znalosti s cílem poskytnout nákladní dopravě v Kalifornii účinné alternativní palivo.”
V případě schválení projektu Shell vybuduje a bude provozovat vlastní vodíkovou čerpací stanici v lokalitě dopravní společnosti Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach, přičemž bude sloužit k tankování těžkých nákladních automobilů Project Portal od Toyoty i aut veřejnosti.
“Oceňujeme, že si CEC uvědomuje důležitost tohoto průkopnického projektu v přístavech Long Beach a Los Angeles,” uvádí Craig Scott, ředitel pro vyspělé automobilové technologie ze společnosti Toyota Motor North America. “Toyota i nadále prokazuje, že palivové články jsou jednou z nejprogresivnějších a nejudržitelnějších technologií pro elektrifikaci lehkých i těžkých nákladních vozidel. Tato iniciativa, realizovaná společně s firmou Shell, opět potvrzuje naši společnou snahu o vodík coby životaschopné palivo pro potřeby dopravy a zároveň doplňuje náš retailový projekt čerpacích stanic v severní Kalifornii.”
Dodávky vodíku bude Shell získávat z nedalekého závodu Tri-Gen automobilky Toyota, produkujícího vodík ze stoprocentně obnovitelného bioplynu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?