Jak správně jezdit s hybridy? Chcete-li excelentní spotřebu, tohle pomůže

Pohonný systém Toyoty Prius z roku 1997
Pohonný systém Toyoty Prius z roku 1997, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 24. února 2018 12:33
Sdílej:

Jednou z nejvýznamnějších výhod automobilů na hybridní pohon je nízká spotřeba pohonných hmot, ovšem abyste ji dosáhli, budete se muset trochu snažit. My vám ale přinášíme několik jednoduchých rad od automobilky Lexus, jak toho jednoduše docílit.

Hybridi se na našich silnicích objevují stále častěji, ovšem řada lidí stále nevěří údajům o jejich mnohdy neuvěřitelně nízké spotřebě.Ostatně i my jsme během testovacích jízd měli nejprve problém se k ní byť jen přiblížit. Jakmile ovšem člověk přizpůsobí svůj jízdní styl a začne se více snažit, odměna v podobě zvyšujícího se dojezdu ho nemine.

Automobilky Toyota a Lexus, které mají s prodejem hybridních automobilů bohaté zkušenosti a těší se rekordním prodejům, se proto rozhodly připravit několika bodů, které vám na cestě za slibovanou spotřebou pomohou bez zbytečných experimentů.

Dobře se seznamte s autem a naučte se využívat ukazatelů parametrů práce hybridního systému. Pomůže to při získávání návyků, které umožní optimalizovat hospodaření s energií. Důležité je také jemné zacházení s akcelerátorem. Pokuste se na plynový pedál šlapat tak, aby vůz co nejdéle využíval elektropohon.

Nezbytná je rovněž rozumná práce s brzdou. Pokud začnete včas brzdit pomocí jemného stlačení pedálu, automobil bude využívat rekuperační brzdění. Pohybová energie se přemění na elektrický proud, který se bude ukládat v trakčním akumulátoru a později se využije k pohánění elektromotoru.

K nižší spotřebě pohonných hmot rovněž přispívá i zachování stálé rychlosti, a proto není od věci používat tempomat. Při zastavení třeba na červenou nezařazujte neutrál, protože v této pozici se trakční akumulátor nenapájí. Stačí podržet sešlápnutou brzdu.

Nezapomínejte, že každé další zapnuté zařízení, jako je klimatizace nebo vytápění zadního okna, zvyšuje spotřebu paliva. Využívejte je tedy pouze v situaci, kdy je to potřeba. Jestliže je interiér vozu hodně vychlazený (nebo vyhřátý), lze zvýšit účinnost topení (nebo klimatizace) zastavením oběhu vzduchu.

Pro nižší spotřebu bude příznivé i přepnutí automobilu do ekonomického režimu Eco. Řídící počítač zmírní reakce vozidla na prudké zacházení s plynovým pedálem a pomůže omezit spotřebu pohonných hmot i řidičům, kteří mají „těžkou nohu“. Eco režim pomáhá snižovat spotřebu energie také při zapnuté klimatizaci.

Tyto rady se osvědčí nejen u vozů Lexus nebo Toyota, jež mají analogický systém pohonných jednotek. Pomohou úsporně jezdit i řidičům všech ostatních hybridních aut.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.