Hybridní technologie vozů Lexus proslula hladkým chodem, důmyslností a efektivitou, jakou lze od luxusních automobilů očekávat. Když ale došlo na vývoj hnacího ústrojí pro novou vlajkovou loď, kupé LC, bylo potřeba něco jiného.
Hlavní konstruktér Kodži Sato a jeho kolega Kodži Ošima, který má na starost hybridní hnací ústrojí, se shodli, že musí oslovit automobilové nadšence. Cílem modelu LC koneckonců bylo změnit vnímání značku Lexus. Jak toho lze ale docílit u hybridu?
„Nemohli jsme jednoduše převzít stávající technologii a beze změny ji použít v modelu LC,“ vysvětluje Sato. „Potřebovali jsme vymyslet nový způsob, jak aplikovat celou koncepci hnacího ústrojí s vyvážením síly motoru a elektrické energie, abychom vytvořili něco zcela nového.“
Zásadní otázkou bylo, „co je třeba udělat pro to, aby měl řidič z hybridu příjemný pocit?“. Pro Ošimu to znamenalo vytvoření emotivnějšího zvuku, který se bude lépe hodit k akceleraci vozu. Také měl za to, že stěžejním prvkem bude snížení pocitu prodlevy, který se může dostavit, když se auto blíží k zatáčce a řidič ubere plyn.
Silnější hybrid
Plán obou konstruktérů se vracel přímo k základům a byl v něm využit výzkum, jenž začal už téměř před deseti lety. Cílem bylo vytvořit hybridní hnací ústrojí, které bude lépe využívat elektrickou energii a posílí výkon všech součástí systému.
O více než osm let později a po mnoha tisících kilometrů zkušebních jízd se zrodil inovační Lexus Multi Stage Hybrid System. Jedná se o systém, který v maximální možné míře využívá hybridní know-how značky Lexus, a vnáší tak do zážitku z řízení hybridního vozu více emocí a vzrušení. Zachovává si ty nejlepší vlastnosti této technologie, co se týče nízké spotřeby a tichého a hladkého chodu. Díky vyššímu krouticímu momentu a novému způsobu využití elektrické energie také poskytuje vysoký výkon.
Inteligentní využití čtyřrychlostního řadicího zařízení v tomto systému LC 500h v podstatě dodává výkon desetistupňové převodové skříně s plynulou změnou rychlostních stupňů, která trvá méně než 100 milisekund. Jde o jeden z nejvyspělejších automobilů současné doby, který rovněž překonal problém s prodlevou akcelerace.
Akcelerace je rychlejší
Díky dalším rychlostním stupňům dokáže hnací ústrojí měnit otáčky motoru tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám řidiče. Akcelerace je ihned po startu rychlá a přímější a lineárnější, protože je lépe synchronizovaná s tím, jak řidič používá pedál plynu.
Důležitou roli hraje také vyspělá technologie baterie. LC 500h obsahuje lithium-iontové články uspořádané v nové „satelitní“ konfiguraci. Výsledkem je lehčí a kompaktnější baterie s větším výkonem. Hmotnost, která byla ušetřena díky designu baterie, zcela kompenzuje hmotnost převodového systému Multi Stage Hybrid.
„Na rozdíl od konvenčního hnacího ústrojí, jež využívá pouze benzínový nebo naftový motor, používá systém Multi Stage Hybrid jako hlavní prostředek přenosu energie na kola elektrické motory, a to prostřednictvím jedinečného uspořádání a pokročilou automatickou převodovkou,” vysvětluje Ošima.
„Díky svému vysokému krouticímu momentu dodávají elektrické motory energii mnohem rychleji než spalovací motory. To znamená, že model LC 500h s hybridním pohonem výjimečně dobře reaguje a proto řidičům nabízí hladkou a zábavnou jízdu.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?