Až se v průběhu letošního roku začne v USA prodávat pick-up Ford F-150 s novým vznětovým motorem 3.0 Power Stroke, bude mít nejvyšší točivý moment, nejvyšší povolenou hmotnost přívěsu a nejvyšší užitečné zatížení ve své kategorii. Výrobu nového agregátu přitom zajišťuje Ford of Europe.
Historicky první vznětový motor pro pick-up F-150 dosahuje v severoamerické specifikaci výkonu 186 kW (253 k) a točivého momentu 596 Nm. Vyrábí ho motorárna Fordu v britském Dagenhamu, která je celosvětově největší továrnou Fordu na vznětové motory. Zaměstnává 3000 lidí a loni vyprodukovala 800 000 motorů pro evropské i mimoevropské trhy.
Ford F-150 3.0 Power Stroke utáhne přívěs o hmotnosti až 5171 kg a má užitečné zatížení 916 kg. Motor dosahuje maxima točivého momentu již v 1750 ot.min-1.
Nová jednotka 3.0 Power Stroke má blok válců z vermikulární litiny a kovanou ocelovou klikovou hřídel. Disponuje také turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, které přispívá k lepší odezvě na plyn. Vysokotlaké přímé vstřikování common-rail pracující s tlakem 2000 barů zajišťuje hladký chod motoru a menší emise.
Agregát má dále dva palivové filtry, hliníkovou olejovou vanu a dvoustupňové olejové čerpadlo, které snižuje čerpací ztráty. Ventilátor chladiče poháněný mechanicky od motoru přináší oproti elektrickým ventilátorům používaným v konkurenčních modelech lepší chladící výkon za vysokých teplot v extrémních nadmořských výškách.
Ke snížení spotřeby i emisí přispívá vedle motoru rovněž speciálně kalibrovaná 10 stupňová samočinná převodovka SelectShift® a systém Auto Start-Stop.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?