Až se v průběhu letošního roku začne v USA prodávat pick-up Ford F-150 s novým vznětovým motorem 3.0 Power Stroke, bude mít nejvyšší točivý moment, nejvyšší povolenou hmotnost přívěsu a nejvyšší užitečné zatížení ve své kategorii. Výrobu nového agregátu přitom zajišťuje Ford of Europe.
Historicky první vznětový motor pro pick-up F-150 dosahuje v severoamerické specifikaci výkonu 186 kW (253 k) a točivého momentu 596 Nm. Vyrábí ho motorárna Fordu v britském Dagenhamu, která je celosvětově největší továrnou Fordu na vznětové motory. Zaměstnává 3000 lidí a loni vyprodukovala 800 000 motorů pro evropské i mimoevropské trhy.
Ford F-150 3.0 Power Stroke utáhne přívěs o hmotnosti až 5171 kg a má užitečné zatížení 916 kg. Motor dosahuje maxima točivého momentu již v 1750 ot.min-1.
Nová jednotka 3.0 Power Stroke má blok válců z vermikulární litiny a kovanou ocelovou klikovou hřídel. Disponuje také turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, které přispívá k lepší odezvě na plyn. Vysokotlaké přímé vstřikování common-rail pracující s tlakem 2000 barů zajišťuje hladký chod motoru a menší emise.
Agregát má dále dva palivové filtry, hliníkovou olejovou vanu a dvoustupňové olejové čerpadlo, které snižuje čerpací ztráty. Ventilátor chladiče poháněný mechanicky od motoru přináší oproti elektrickým ventilátorům používaným v konkurenčních modelech lepší chladící výkon za vysokých teplot v extrémních nadmořských výškách.
Ke snížení spotřeby i emisí přispívá vedle motoru rovněž speciálně kalibrovaná 10 stupňová samočinná převodovka SelectShift® a systém Auto Start-Stop.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?