Vybila se vám v autě mrazem baterie? Postup, kterým ji oživíte

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 28. prosince 2017 10:34
Sdílej:

Je zima a zrovna je nutná cesta autem. Rychlý pohled na předpověď říká, že venku už několikátou noc mrzlo a celý den sněží. Zkrátka podmínky, do nichž by ani psal nevyhnal. Jenže, autem zkrátka musíte odjet. Odhrabete z něj sníh, odmrazíte okna a zrcátka a chcete vyrazit. Jenomže, baterie je vybitá. Co v takovém případě dělat?

Základem pro hladký start v zimním počasí je mít kvalitní autobaterii. Vůbec nejlepší je v případě hodně tuhých mrazů baterii z vozu, po dobu jeho nepoužívání, vyndat a nechat na nějakém teplejším místě, kde nedojde k jejímu extrémnímu opotřebení a následnému vybití (nebo parkovat v garáži).

Pokud už baterie ve voze zůstala a nejste si jistí, že vám dovolí nastartovat, je potřeba co nejvíce maximalizovat její výkon. To jde jednoduše tak, že vypnete všechny elektronické přístroje, a to včetně rádia, světel nebo topení.

Pak zkuste po dobu asi 20 sekund otočit klíčkem v zapalování. Pokud v tuto chvíli auto nestartuje, počkejte několik minut a proces s klíčkem opakujte. Důležité je také dbát na správnou práci s plynovým pedálem. U starších automobilů s karburátorem proto ještě v zaparkovaném automobilu mírně sešlápněte plynový pedál, čímž vženete trochu paliva do sání a celému startovacímu procesu pomůžete.

U automobilů novějších se vstřikováním paliva však proces s plynovým pedálem nedělejte. Pokud však auto stále nestartuje a proceduru s klíčkem a případně i plynovým pedálem jste vyzkoušeli několikrát (doporučuje se maximálně třikrát), je potřeba přejít k dalšímu kroku.

Tím může být pohled do manuálu, kde by měl být popsán postup pro studený start toho konkrétního vozu. Ne vždycky je ale manuál při ruce, ke slovu tedy přijdou další metody. Jedna z nich nabádá k vytažení baterie a jejímu zahřátí, což je ale také doporučená prevence před jejím zamrznutím.

Proces nabíjení mimo vůz může zabrat i několik hodin, které ale ne vždy majitel vozu má, tím pádem přijdou ke slovu startovací kabely. A (většinou) samozřejmě také nějaká dobrá duše s automobilem podobného výkonu. Obě auta musí být zaparkovaná co nejblíže sobě, aby kabely dosáhly od jedné baterie ke druhé.

Nejprve je podle Besipu nutné připojit kabel, nejčastěji červený, na plusový pól vybité baterie a jeho druhý konec na plusový pól nabité baterie. Posléze druhý kabel, nejčastěji černý, připojíme na minusový pól nabité baterie a jeho druhý konec na kostru motoru auta s vybitou baterií. Následuje start nejprve nabitého vozu, který tak nabije „mrtvou“ baterii.

Po nějaké chvíli nastartujte i vůz s vybitým akumulátorem. Kabely odpojujte ve chvíli, kdy oba motory běží, především ale v opačném pořadí. To znamená nejprve od kostry motoru a pak od plusového pólu. Původně vybitou baterii je pak dobré dobít nejméně hodinovou jízdou. V některých případech se také doporučuje akumulátor úplně vyměnit za nový.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?