Mazda celkem sebevědomě ohlašuje, že její nová generace benzínových motorů Skyactiv-X bude čistší, než elektromobily. Dopomoci ji k tomu má technologie, kterou v současnosti používají vznětové motory.
Nová generace japonského výrobce automobilů Skyactiv-X by měla svého předchůdce v podobně motorů Skyactiv-G nahradit již v roce 2019. Hlavní předností tohoto motoru má být o 30% vyšší efektivita benzínových motorů, která by se vyrovnala či dokonce překonala efektivitu naftových motorů Skyactiv-D. Za to mohou motory Skyactiv-X vděčit technologii vznětového zapalování, která se doteď používala pouze v naftových motorech.
Motory Skyactiv-X by tak podle Mazdy mohly během své životnosti dosáhnout ještě nižších emisí CO2, než elektromobily. Je však potřeba zdůraznit, že se bavíme o emisích během celé životnosti motoru podle vzoru "well-to-wheel", kdy se berou v potaz emise jak během výroby a provozu vozidla, tak během výroby jeho paliva.
Technologie vznětového zapalování ještě nebyla v žádném masově vyráběném motoru použita. Systém zvaný "Spark Controlled Compression Ignition" namíchá ve válci vzduch a palivo tak, jako klasický zážehový motor. Místo jiskry k zažehnutí se však směs vznítí vlivem tlaku a vysoké teploty.
Svíčka však v motoru zůstane a bude mu pomáhat v případě startování studeného motoru, nebo při plném plynu. I tak se ovšem sníží množství spotřebovaného benzínu v průběhu spektra otáček až na polovinu, jak informoval web Autocar.
Kromě nové technologie Skyactiv-X však má Mazda v rukávu ještě další esa a překvapení. Jedním z nich by měla být i částečná elektrifikace nabídky vozidel od roku 2019, ovšem tyto vozy by se měly dostat pouze na trhy s velkým podílem obnovitelné energie. Kromě toho však Mazda hodlá dál pracovat na technologii benzínového motoru a dále ho vylepšovat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.