Jen několik týdnů po předvedení pokročilé technologie autonomního řízení na veřejných silnicích v Evropě má automobilka Nissan premiéru na největším evropském digitálním veletrhu CeBIT. Představí zde inovace, které mají přinést revoluci v budoucnosti automobilového průmyslu.
Středobodem výstavního prostoru Nissanu na veletrhu CeBIT bude další inovace v oblasti autonomních systémů – Seamless Autonomous Mobility (Dokonalá autonomní mobilita), nebo zkráceně SAM, která byla poprvé k vidění začátkem letošního roku na veletrhu CES v Las Vegas.
Technologie SAM má základ v technologii agentury NASA a spojuje umělou inteligenci vozidla s jednáním řidiče. Díky tomu budou vozy schopny reagovat v nepředvídatelných situacích, například při nehodách, opravách na silnici nebo u jiných překážek. Systém SAM umožňuje autonomnímu vozu rozhodnout, kdy se má pokusit danou situaci vyřešit samostatně, a kdy má naopak požádat o pomoc řídící centrum. Schopnost zvolit to nejlepší řešení v těchto situacích bude pro dosažení budoucnosti s plně autonomním řízením zcela klíčové.
Expozice automobilky Nissan se nachází v japonském pavilonu, který organizuje Japonská organizace pro podporu zahraničního obchodu (JETRO). V pavilonu vystavuje více než 100 firem a organizací, které prezentují unikátní japonské vynálezy a technologie. Ponz Pandikuthira, viceprezident pro plánování produktů ve společnosti Nissan Europe, k tomu řekl: „Technologie autonomního řízení představují revoluci v budoucnosti mobility, protože všem poskytnou větší bezpečnost, pohodlí a zážitek z jízdy. Tyto systémy zajistí radikální pokles počtu automobilových nehod. Právě to je klíčová součást plánu Inteligentní mobility Nissan, jehož cílem jsou nulové emise a nulový počet smrtelných dopravních nehod.“
Účast automobilky Nissan na veletrhu CeBIT přichází krátce po významném mezníku firmy ve vývoji technologie autonomního řízení, když se letos v únoru konala první ukázka této technologie v Evropě. Více než 100 účastníků akce z řad médií, politické reprezentace a zástupců automobilového průmyslu mělo možnost si na vlastní oči vyzkoušet testování pokročilé technologie autonomního řízení Nissan v londýnských ulicích v Nissanu LEAF.
Nissan také potvrdil, že první fáze inovativní technologie autonomního řízení ProPILOT bude součástí výbavy nového modelu Qashqai, který bude uveden na trh v průběhu fiskálního roku 2017, a také nové generace modelu Nissan LEAF, jenž bude představen již brzy. Tato technologie umožňuje autonomní jízdu v jednom pruhu na rychlostních komunikacích a je již dostupná v Nissanu Serena, jehož prodej byl zahájen loni v Japonsku. V následujících letech až do roku 2020 bude technologie autonomního řízení Nissan postupovat na stále vyšší úrovně autonomie, dokud systém nebude schopen samostatné jízdy na městských křižovatkách. Vývoj technologie autonomního řízení, jejímž cílem je zajistit větší bezpečnost a potěšení z jízdy, je součástí projektu Inteligentní mobility Nissan. Ten má změnit způsob, jakým se auta řídí, pohání a integrují do společnosti.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.