Současné zimní podmínky jsou pro některé řidiče doslova peklem. Dopravní nehody jsou na denním pořádku a proto se pojďme podívat, jak řešit smyk na ledu, sněhu nebo mokru.
Možná jste to už zažili. Jedete se svým autem po zasněžené nebo zledovatělé silnici a ono najednou přestane reagovat na pokyny volantu a dělá si co chce. Co v takovém případě uděláte? Rozhodně byste neměli šlapat na brzdový pedál (pokud tedy přímo před vámi není překážka). Řešení smyku vozidla se navíc odlišuje podle typu jeho pohonu a také podle jeho převodovky.
Kdy máte povinnost nahlásit dopravní nehodu? Zde jsou všechny případy
U auta s manuální převodovkou a pohonem předních kol je v případě ztráty kontaktu pneumatik s vozovkou potřeba pustit plynový pedál a je-li to možné, mírně točit volantem tam, kam vede zatáčka. Možná se doho bude plést elektronický systém ESP (pokud je ve výbavě), který bude brzdit za vás. On však přibrzdí každé kolo jinou silou, což vy se sešlápnutým pedálem brzdy zkrátka nedokážete.
Osm tipů, jak se vyhnout nehodě na zasněžených silnicích
U vozu s pohonem zadních kol a manuálem je potřeba v případě smyku vyšlápnout spojkový pedál a točit volantem proti směru, kam se stáčí klouzající se vůz. I zde platí poučka, že jakmile prudce šlápnete na brzdový pedál, auto půjde bokem ven ze silnice a ani ESP nebo ABS nebude příliš nápomocné.
Jenže co se stane v případě, že máte automat? Tam žádná spojka přeci není a tak nemůžete například u zadokolky řešit přetáčivý smyk. Nebo je to jinak? Ano. Ve skutečnosti na tohle konstruktéři a technici vozidel mysleli. Automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče úplně sama.
Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle
Jde o to, že novější modely s automatem (přibližně od roku výroby 2000) po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se začne chovat stejně, jako byste u auta s manuálem sešlápli spojku, což ví málokdo. Jde hlavně o to, že samotné panické brzdění přetěžuje přední nápravu a tím se auto nemůže stáčet tam, kam chcete jet.
Problém nastává u kategorie aut s pohonem všech kol. Kde kdo si kupuje čtyřkolku proto, že si myslí, že v zimě je na tom nejlépe ze všech a vlastně mu nic nehrozí. Jenže to je pravý opak! Pak se nelze divit, že majitelé Audin s pohonem Quattro létají na sněhu a ledu ze silnic ven do polí, protože nečekali, že čtyřkolka je z toho nevytáhne.
I zde tak platí pravidlo, hlavně panicky nebrzdit. Pokud se už dostanete se čtyřkolkou do smyku, bez ohledu na převodovku stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru jízdy. Jakmile budete panicky točit volantem a brzdit, skončíte mimo silnici a ani všechny možné elektronické systémy tomu moc nezabrání. Fyzika je hold mocná královna...
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?