Zima je náročná nejen pro auta, ale také pro řidiče. Ovládat auto na mnohdy zasněžené nebo zledovatělé vozovce je složité prakticky pro jakkoliv zkušeného člověka za volantem. Abyste se vyvarovali zbytečných chyb, přinášíme osm tipů, s nimiž jim můžete předejít.
1. Zkontrolujte stav automobilu
Před jízdou je potřeba zkontrolovat technický stav automobilu. Primárně vždy pečlivě odhrabat sníh ze všech částí karosérie, především ze střechy a oken. Skla je někdy nutné rovněž odmrazit. Následuje kontrola autobaterie, jestli se v mrazivých dnech nevybila. Také se ujistěte, že stěrače fungují tak jak mají a v ostřikovačích je nemrznoucí směs. Ta sama o sobě nicméně ještě nemusí zajistit dobrou viditelnost, především ve vyšších rychlostech a za extrémních mrazů totiž i ona může znemožnit výhled čelním oknem. Zimní pneumatiky na všech kolech jsou samozřejmostí.
2. Nechte motor zahřát
Po nastartování vozu nechte motor chvíli prohřát (zhruba půl minuty by měla být dostatečná doba) a teprve potom se vydejte na cestu. Jestliže jsou teploty opravdu studené, prvních několik kilometrů jeďte raději pomalu, aby se auto zahřálo.
3. Zkontrolujte stav vozovky
Je silnice zamrzlá? Neklouže se? To vše před jízdou raději zkontrolujte, aby vás nic nepřekvapilo. Nejlepší je zkontrolovat cestu osobně, ale následně také v autě. Například prudce zabrzdit v nízké rychlosti. Důležité je najít také optimální tempo, které se přizpůsobí stavu komunikace.
4. Udržujte bezpečnou vzdálenost, nespěchejte
I když jste v autě, od něhož víte, co čekat, stejně řiďte maximálně opatrně. Dodržujte bezpečnou vzdálenost od automobilu jedoucího před vámi, brzdná dráha na sněhu může být až desetkrát delší než na suché silnici. Rovněž při zastavení je lepší nechat od auta vpředu větší odstup v případě, že by se při pokusu o rozjetí nečekaně posunulo dozadu. Nedoporučuje se také zbytečně spěchat a řídit ve stresu, čímž snižujete pozornost a nedáváte tolik pozor na cestu i ostatní účastníky silničního provozu.
5. S pedály pracujte citlivě
Ještě před nástupem do vozu důkladně očistěte svou obuv od sněhu, aby vám nesklouzla noha z pedálů. S nimi během jízdy pracujte maximálně opatrně a s citem, auto se totiž na kluzkém povrchu chová odlišně než normálně. Pokud zablokujete kola při brzdění, pedál uvolněte a posléze opět zmáčkněte. Toto opakujte podle nutnosti až do dostatečného snížení rychlosti.
6. Dávejte pozor na protáčející se kola
Pokud se začnou kola automobilu protáčet při pokusu akcelerovat, zkuste zařadit druhý rychlostní stupeň, nevytáčet motor a zbytečně netočit volantem. Jestliže mát vůz s automatickou převodovkou, stojíte na místě a kola se protáčí, zkuste manuálně navolit první nebo druhý rychlostní stupeň tak, aby je auto mělo zařazeno při stání. Některé modernější automatické skříně už mají také specifický režim pro jízdu na sněhu nebo v zimě. Někdy nemusí při rozjezdu pomoci ani kontrola trakce, proto jí v případě nutnosti vypněte a nechte kola protočit. Auto to může posunout dopředu. Během jízdy se pak snažte jet na co nejvyšší rychlostní stupeň, snížíte tím přenášený točivý moment na kola.
7. Do kopce i z kopce s rozvahou
Do zasněženého kopce se vydávejte jen ve chvíli, kdy jste si stoprocentně jisti, že je cesta sjízdná. Vždy dbejte na dostatečnou nájezdovou rychlost, pokud pojedete pomalu, může se stát, že auto v polovině kopce zastaví a bude pomalu klouzat dolů. Při jízdě z kopce co nejvíce brzděte motorem. Když už dojde k nutnosti sešlápnout brzdový pedál, držte auto v přímém směru a brzděte maximálně opatrně.
8. Snažte se uržet vozidlo pod kontrolou
Prevencí před ztrátou kontroly nad vozem je brzdění a akcelerace v přímém směru, nikoliv během zatáčení. Když už kontrolu ztratíte, sledujte směr, kterým chcete jet, a zároveň se tam snažte auto nasměrovat. Sledování protisměru vyústí v nehodu. Při smyku natočte volant po jeho směru – když například zadek vozu směřuje doprava, snažte se zatočit doprava.
Zdroj: Autocar, smartmotorist.com
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.