Taxíky jezdí prakticky po každém městě, o velkoměstech jako New York, Londýn nebo Paříž ani nemluvě. Velkou konkurencí se jim před časem stala služba Uber, nyní to dokonce vypadá, že za pár let profese taxikáře zanikne úplně.
S trochou nadsázky se dá říct, že taxikáři se tohoto dne bojí, zatímco jejich zaměstnavatelé na něj čekají stále netrpělivěji. Řeč je o představení autonomních taxíků, u nichž by elektronika plně nahradila lidský element. Ještě před nějakou dobou se toto řešení zdálo být naprostým sci-fi, s pokrokem, který v oblasti autonomního řízení během posledních měsíců a let nastal, už to ale není situace úplně nereálná. Tím spíš, když se za účelem vývoje taxíku bez řidiče spojily automobilka Volvo a společnost Uber. Švédského výrobce asi netřeba blíže představovat, americká společnost se pak zabývá zprostředkováním spolujízd v automobilech. V podstatě se tak jedná o soukromé taxi, kdy si člověk přes mobilní aplikaci zadá žádost o jízdu a někdo jiný s vlastním autem (ten je samozřejmě zaměstnancem Uberu) ho pak na určené místo za úplatu sveze. Výhodou tohoto řešení je fakt, že ceny jsou většinou nižší než u konvenčních taxíků.
No a právě tyto dvě firmy spolu podepsaly spolupráci na projektu vývoje autonomního řízení, který má rozpočet 300 milionů dolarů (cca 7,2 miliardy korun). Cílem není pouze nahradit taxikáře elektronikou, obě společnosti chtějí toto řešení nabídnout i běžným zákazníkům. Spolupráce probíhá tak, že Volvo dodává vozidla s platformou SPA, do nichž Uber vkládá svůj vlastní systém autonomního řízení. Nová modulární platforma, jíž používají zatím modely XC90, S90 a V90, přitom nebyla použita náhodou, od samého počátku jejího vývoje se počítá se zavedením autonomního řízení. „Je nám ctí, že jsme mohli navázat spolupráci právě se společností Uber, která v celosvětovém měřítku zaujímá jednu z vedoucích pozic ve vývoji nových technologií. Tato aliance posunuje automobilku Volvo blíže do centra technologické revoluce aktuálně probíhající v automobilovém průmyslu,“ uvedl na adresu spolupráce prezident Volva Håkan Samuelsson.
Také výkonný ředitel společnosti Uber Travis Kalanick je ze spolupráce nadšený. „Každoročně zemře při autohaváriích více než milion lidí. Autonomní řízení může pomoci těmto tragickým dopravním nehodám předcházet, ale na jeho vývoj sami nestačíme. Z toho důvodu je pro nás partnerství s tak skvělou automobilkou, jako je Volvo, velmi důležité. Pokud jde o bezpečnost, značka Volvo představuje to nejlepší v daných třídách a je oprávněným lídrem vývoje. Jestliže dáme dohromady schopnosti společností Uber a Volvo, společně se nám podaří dosáhnout budoucnosti dříve,“ uvedl. S testováním autonomních vozidel začne Uber v Pittsburghu údajně již před koncem srpna, ve vozech však pro jistotu budou i řidiči. V budoucnu se ale s podobnou zálohou nepočítá. Američané rovněž koupili společnost Otto, zabývající se vývojem autonomního řízení pro kamiony. O práci tak za pár let možná nepřijdou jen taxikáři...
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.