Taxíky jezdí prakticky po každém městě, o velkoměstech jako New York, Londýn nebo Paříž ani nemluvě. Velkou konkurencí se jim před časem stala služba Uber, nyní to dokonce vypadá, že za pár let profese taxikáře zanikne úplně.
S trochou nadsázky se dá říct, že taxikáři se tohoto dne bojí, zatímco jejich zaměstnavatelé na něj čekají stále netrpělivěji. Řeč je o představení autonomních taxíků, u nichž by elektronika plně nahradila lidský element. Ještě před nějakou dobou se toto řešení zdálo být naprostým sci-fi, s pokrokem, který v oblasti autonomního řízení během posledních měsíců a let nastal, už to ale není situace úplně nereálná. Tím spíš, když se za účelem vývoje taxíku bez řidiče spojily automobilka Volvo a společnost Uber. Švédského výrobce asi netřeba blíže představovat, americká společnost se pak zabývá zprostředkováním spolujízd v automobilech. V podstatě se tak jedná o soukromé taxi, kdy si člověk přes mobilní aplikaci zadá žádost o jízdu a někdo jiný s vlastním autem (ten je samozřejmě zaměstnancem Uberu) ho pak na určené místo za úplatu sveze. Výhodou tohoto řešení je fakt, že ceny jsou většinou nižší než u konvenčních taxíků.
No a právě tyto dvě firmy spolu podepsaly spolupráci na projektu vývoje autonomního řízení, který má rozpočet 300 milionů dolarů (cca 7,2 miliardy korun). Cílem není pouze nahradit taxikáře elektronikou, obě společnosti chtějí toto řešení nabídnout i běžným zákazníkům. Spolupráce probíhá tak, že Volvo dodává vozidla s platformou SPA, do nichž Uber vkládá svůj vlastní systém autonomního řízení. Nová modulární platforma, jíž používají zatím modely XC90, S90 a V90, přitom nebyla použita náhodou, od samého počátku jejího vývoje se počítá se zavedením autonomního řízení. „Je nám ctí, že jsme mohli navázat spolupráci právě se společností Uber, která v celosvětovém měřítku zaujímá jednu z vedoucích pozic ve vývoji nových technologií. Tato aliance posunuje automobilku Volvo blíže do centra technologické revoluce aktuálně probíhající v automobilovém průmyslu,“ uvedl na adresu spolupráce prezident Volva Håkan Samuelsson.
Také výkonný ředitel společnosti Uber Travis Kalanick je ze spolupráce nadšený. „Každoročně zemře při autohaváriích více než milion lidí. Autonomní řízení může pomoci těmto tragickým dopravním nehodám předcházet, ale na jeho vývoj sami nestačíme. Z toho důvodu je pro nás partnerství s tak skvělou automobilkou, jako je Volvo, velmi důležité. Pokud jde o bezpečnost, značka Volvo představuje to nejlepší v daných třídách a je oprávněným lídrem vývoje. Jestliže dáme dohromady schopnosti společností Uber a Volvo, společně se nám podaří dosáhnout budoucnosti dříve,“ uvedl. S testováním autonomních vozidel začne Uber v Pittsburghu údajně již před koncem srpna, ve vozech však pro jistotu budou i řidiči. V budoucnu se ale s podobnou zálohou nepočítá. Američané rovněž koupili společnost Otto, zabývající se vývojem autonomního řízení pro kamiony. O práci tak za pár let možná nepřijdou jen taxikáři...
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.