Vousatá historie současného Fiatu Punto se začala psát již v roce 2005, tehdy však hatchback nesl přívlastek Grande a vypadal trochu jako Maserati. Postupem času došlo na několikerou změnu jména i vzhledu, až se z Grande Punta a Punta Evo stalo Punto. To tedy kroutí aktuálně již svou jedenáctou sezonu a s novým naftovým čtyřválcem se do důchodu zatím nechystá.
Je to možná k neuvěření, ale Fiat Punto patří mezi nejdéle sloužící auta na evropském trhu. Letos má na čele již jedenáctý křížek, a i když se čile spekuluje o nástupci, v Turíně generační výměnu až tak rychle neplánují. Důkazem je například instalace nového naftového čtyřválce 1.3 MultiJet o výkonu 95 koní s točivým momentem 200 Nm. Motor má vstřikování paliva common rail a proměnnou geometrii lopatek turbodmychadla, v kombinaci s manuální převodovkou a systémem stop & start si nárokuje jen 3,4 l/100 km.
Turbodiesel je zatím dostupný jen v Itálii, kde je kombinován s výbavami Street a Lounge. Nabídka karosérií byla omezena jen na pětidveřový hatchback, nejnižší cena, za níž Punto s 1.3 MultiJet pořídíte, je 17 500 eur (cca 473 000 korun). Ve své domovině je konkurent Fabie nebo Pola nabízen dále se zážehovou dvanáctistovkou o výkonu 69 koní, čtrnáctistovkou na LPG o výkonu 77 koní a čtrnáctistovkou na CNG o výkonu 70 koní. Novinkou je rovněž balíček Pack Techno, obsahující rádio s navigací, multifunkční volant, tempomat a 12 V zásuvku v zavazadelníku. Jeho cena je 450 eur (cca 12 000 korun) pro linii Street a 350 eur (cca 9500 korun) pro linii Lounge.
Ač to může být pro někoho trochu překvapením, Punto je stále dostupné také v České republice. Nový diesel sice nedostanete, jinak je ale nabídka poměrně pestrá. Základem je zážehová dvanáctistovka o výkonu 69 koní, vyšší výkon nabízí čtrnáctistovka se silou 77 koní. Pro spořivější zákazníky obsahuje nabídka 1.4 na LPG o výkonu 77 koní nebo 1.4 na CNG o výkonu 70 koní. Všechny motory mají pětistupňovou manuální převodovku. Základní výbava Plus obsahuje dva airbagy, manuální klimatizaci, elektrická přední okna, přípravu pro rádio nebo 15palcová ocelová kola. Prostřední stupeň Young přidává rádio s pětipalcovou obrazovkou a navigací nebo tempomat, nejvýše postavený model Lounge postrádá navigaci, má ale rádio s CD a MP3, hlavové airbagy, kožený volant, mlhovky nebo 15palcová litá kola. Cena startují na akčních 236 900 korunách, nejdražší verze přijde na 338 900 korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.