Zřejmě jste obeznámeni s danou kauzou, ale pro připomenutí – v motorech o obsahu 1,2 l, 1,6 l a 2,0 l TDI, spadající pod kódové označení EA 189, se má nacházet nelegální software, díky kterému bylo dosaženo při laboratorních testech adekvátních emisních hodnot. Jenomže v reálném testování jsou zmíněné hodnoty mnohonásobně vyšší, a to je velký problém. Volkswagen však zdůrazňuje, že onen software nemá žádný vliv na chování motoru a v podstatě ani nevíte, že ho v autě máte.
Prozatím to vypadá tak, že majitelé vozů značky Škoda nebudou muset povinně na servisní prohlídky, neboť k tomu nejsou údajně zákonné prostředky. Český ministr dopravy se sešel s britskou homologační autoritou VCA a britským ministrem dopravy, Patrickem Mc Loughlinem, a shodli se na tom, že prioritou je ochrana majitelů poškozených automobilů, kteří se nedopustili žádných chyb.
Český ministr dopravy, Dan Ťok, řekl po jednání následující: „Britské ministerstvo dopravy a autorita VCA říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software. V lednu se ještě setkáme se zástupci Visegradské skupiny, kde probereme jednotný postup. Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku.“
Že slyšíte o společnosti VCA poprvé? Britská autorita VCA totiž homologuje modely od Škodovky pro evropský trh. Nicméně, Volkswagen má již připravená řešení k nápravě, jejichž cílem je úprava softwaru a u jednoho typu motoru bude potřeba i hardwarový zásah. Pokud se nic nezmění, servisní prohlídky, zatím dobrovolné, začnou v průběhu příštího roku.