Kauza Dieselgate hýbe automobilovým světem již od září letošního roku, kdy agentura EPA přišla na podvodné praktiky německého koncernu. Po provalení se k tomu postupně vyjadřovala americká zastoupení koncernu, ale také Evropská unie či český ministr dopravy, Dan Ťok. Ten mimo jiné přišel s vizí povinných servisních prohlídek poškozených vozů. Jak je tomu nyní?
Zřejmě jste obeznámeni s danou kauzou, ale pro připomenutí – v motorech o obsahu 1,2 l, 1,6 l a 2,0 l TDI, spadající pod kódové označení EA 189, se má nacházet nelegální software, díky kterému bylo dosaženo při laboratorních testech adekvátních emisních hodnot. Jenomže v reálném testování jsou zmíněné hodnoty mnohonásobně vyšší, a to je velký problém. Volkswagen však zdůrazňuje, že onen software nemá žádný vliv na chování motoru a v podstatě ani nevíte, že ho v autě máte.
Prozatím to vypadá tak, že majitelé vozů značky Škoda nebudou muset povinně na servisní prohlídky, neboť k tomu nejsou údajně zákonné prostředky. Český ministr dopravy se sešel s britskou homologační autoritou VCA a britským ministrem dopravy, Patrickem Mc Loughlinem, a shodli se na tom, že prioritou je ochrana majitelů poškozených automobilů, kteří se nedopustili žádných chyb.
Český ministr dopravy, Dan Ťok, řekl po jednání následující: „Britské ministerstvo dopravy a autorita VCA říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software. V lednu se ještě setkáme se zástupci Visegradské skupiny, kde probereme jednotný postup. Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku.“
Že slyšíte o společnosti VCA poprvé? Britská autorita VCA totiž homologuje modely od Škodovky pro evropský trh. Nicméně, Volkswagen má již připravená řešení k nápravě, jejichž cílem je úprava softwaru a u jednoho typu motoru bude potřeba i hardwarový zásah. Pokud se nic nezmění, servisní prohlídky, zatím dobrovolné, začnou v průběhu příštího roku.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).