Zmodernizovaná Lancia Ypsilon se představila letos na frankfurtském autosalonu a premiéra malé Italky zaskočila nejednoho člověka. V současnosti by opravdu nikdo nečekal, že Lancia představí novinku, když se nachází v „klinické smrti“. Jak to tak bývá u nově představených vozů, i malá Lancia byla podrobena nárazovým testům Euro NCAP, kde však přišlo obrovské zklamání…
Evropská organizace Euro NCAP provádí nárazové testy průběžně po celý rok. V sedmé, zároveň poslední, řadě testů pro letošní rok si vybrala 15 vozů od mnoha automobilek. Začneme těmi lepšími zprávami. Následující vozy získaly maximální možné pětihvězdičkové ohodnocení, přesněji to platí pro BMW X1, Lexus RX, Mercedes GLC, Infiniti Q30, Jaguar XE/XF, Opel Astra, Kia Sportage/Optima a Renault Mégane/Talisman. Pokud jde o Nissan NP300 Navara a Mini Clubman, získaly pouze čtyři hvězdičky a BMW Z4 dokonce jenom tři hvězdy.
Ovšem o nejhorší možný výsledek se postarala Lancia Ypsilon, která získala při testech Euro NCAP velmi slabé hodnocení – pouze dvě hvězdičky. Není divu, protože při částečném čelním nárazu začal vůz dokonce i hořet. Na videu to nejde zpozorovat, ale plameny se vyskytly v motorovém prostoru poté, co zkratoval kladný pól autobaterie a zapálil tak unikající brzdovou kapalinu. Euro NCAP označuje tuto situaci za velmi ojedinělou.
Žádná sláva to není ani ve výsledné tabulce. Euro NCAP testoval nárazové testy konkrétně na Lancii Ypsilon s levostranným řízením, motorem 1,2 litru a výbavou Gold. Pokud jde o výsledky, Ypsilon získala 44% za ochranu dospělých, 79% za ochranu dětí, 64% za ochranu chodců a 38% za asistenční systémy. Bohužel je to až tak zlé, že hodnocení dvou hvězd dosáhla i první generace italského modelu, a to se psal rok 2000… Nicméně, Lancia prohlásila, že upraví motorový prostor na základě těchto testů a následné změny zavede do výroby ještě letos.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?