Zmodernizovaná Lancia Ypsilon se představila letos na frankfurtském autosalonu a premiéra malé Italky zaskočila nejednoho člověka. V současnosti by opravdu nikdo nečekal, že Lancia představí novinku, když se nachází v „klinické smrti“. Jak to tak bývá u nově představených vozů, i malá Lancia byla podrobena nárazovým testům Euro NCAP, kde však přišlo obrovské zklamání…
Evropská organizace Euro NCAP provádí nárazové testy průběžně po celý rok. V sedmé, zároveň poslední, řadě testů pro letošní rok si vybrala 15 vozů od mnoha automobilek. Začneme těmi lepšími zprávami. Následující vozy získaly maximální možné pětihvězdičkové ohodnocení, přesněji to platí pro BMW X1, Lexus RX, Mercedes GLC, Infiniti Q30, Jaguar XE/XF, Opel Astra, Kia Sportage/Optima a Renault Mégane/Talisman. Pokud jde o Nissan NP300 Navara a Mini Clubman, získaly pouze čtyři hvězdičky a BMW Z4 dokonce jenom tři hvězdy.
Ovšem o nejhorší možný výsledek se postarala Lancia Ypsilon, která získala při testech Euro NCAP velmi slabé hodnocení – pouze dvě hvězdičky. Není divu, protože při částečném čelním nárazu začal vůz dokonce i hořet. Na videu to nejde zpozorovat, ale plameny se vyskytly v motorovém prostoru poté, co zkratoval kladný pól autobaterie a zapálil tak unikající brzdovou kapalinu. Euro NCAP označuje tuto situaci za velmi ojedinělou.
Žádná sláva to není ani ve výsledné tabulce. Euro NCAP testoval nárazové testy konkrétně na Lancii Ypsilon s levostranným řízením, motorem 1,2 litru a výbavou Gold. Pokud jde o výsledky, Ypsilon získala 44% za ochranu dospělých, 79% za ochranu dětí, 64% za ochranu chodců a 38% za asistenční systémy. Bohužel je to až tak zlé, že hodnocení dvou hvězd dosáhla i první generace italského modelu, a to se psal rok 2000… Nicméně, Lancia prohlásila, že upraví motorový prostor na základě těchto testů a následné změny zavede do výroby ještě letos.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.