Jen v Americe by tato jednotka měla být namontována do útrob více než deseti tisíc automobilů včetně Porsche Cayenne modelového roku 2015, Volkswagenu Touareg modelového roku 2014 a Audi A6, A7 Sportback, A8 a Q5 modelového roku 2016. Pokud by se podezření potvrdilo, určitě by ale nešlo jen o auta na americkém trhu.
Podobně jako v případě dvoulitrový čtyřválců jde o nelegální software, který dokáže snížit vypouštěné emise NOx během testů tak, aby auto bez problémů prošlo předepsanými limity. V reálném provozu jsou ale ty stejné hodnoty až devítinásobně vyšší.
Volkswagen samotný ale zatím vinu popírá a slíbil, že bude s agenturou EPA plně spolupracovat na objasnění celého případu. Už teď je ale jasné, že důvěra zákazníků po tomto skandálu ještě klesne a prodeje se mohou začít výrazně propadat. Pokud se navíc povede prokázat přítomnost softwaru také u třílitrového šestiválce, navýší se již tak obrovská pokuta v řádech stovek milionů až miliard amerických dolarů.
Na závěr vyvstává otázka, kam až může celá kauza zajít, kolik ještě motorů mohlo podvádět při emisních testech. S novým odhalením se totiž rozhodně nezdá, že by motory série EA 189 byly jediné s nelegálními součástkami. A co ostatní automobilky, kdy těm prokáží podobné podvody, protože Volkswagen v tomhle rozhodně není sám… Otázek je mnoho, na odpovědi si ale budeme muset počkat.