Kauza Dieselgate je všem našim čtenářům dnes již notoricky známá, zatím se ale týkala jen jednotek s kódovým označením EA 189. Americká agentura EPA však dnes přišla s obviněním, že podvodný software mají i třílitrové šestiválce TDI.
Jen v Americe by tato jednotka měla být namontována do útrob více než deseti tisíc automobilů včetně Porsche Cayenne modelového roku 2015, Volkswagenu Touareg modelového roku 2014 a Audi A6, A7 Sportback, A8 a Q5 modelového roku 2016. Pokud by se podezření potvrdilo, určitě by ale nešlo jen o auta na americkém trhu.
Podobně jako v případě dvoulitrový čtyřválců jde o nelegální software, který dokáže snížit vypouštěné emise NOx během testů tak, aby auto bez problémů prošlo předepsanými limity. V reálném provozu jsou ale ty stejné hodnoty až devítinásobně vyšší.
Volkswagen samotný ale zatím vinu popírá a slíbil, že bude s agenturou EPA plně spolupracovat na objasnění celého případu. Už teď je ale jasné, že důvěra zákazníků po tomto skandálu ještě klesne a prodeje se mohou začít výrazně propadat. Pokud se navíc povede prokázat přítomnost softwaru také u třílitrového šestiválce, navýší se již tak obrovská pokuta v řádech stovek milionů až miliard amerických dolarů.
Na závěr vyvstává otázka, kam až může celá kauza zajít, kolik ještě motorů mohlo podvádět při emisních testech. S novým odhalením se totiž rozhodně nezdá, že by motory série EA 189 byly jediné s nelegálními součástkami. A co ostatní automobilky, kdy těm prokáží podobné podvody, protože Volkswagen v tomhle rozhodně není sám… Otázek je mnoho, na odpovědi si ale budeme muset počkat.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.