Moderátor pořadu Fifth Gear, Tiff Needell se rozhodl postavit kamion Volvo FH proti Koenigseggu One: 1. Jak to dopadlo?
Tohle není vůbec typický duel. Kamion proti „mega autu“, respektive jednomu z nejsilnějších a nejrychlejších sporťáků současnosti. O co tedy jde? Zaprvé o pobavení diváků a za druhé o prezentaci nové převodovky I-Shift, která disponuje dvojicí spojek, tedy podobně jako třeba DSG ve vozech Škoda.
Volvo se nechává slyšet, že tato převodovka je vlastně vyvinutá na základě zkušeností se supersportovními automobily, které také využívají suché dvojspojky. Systém I-Shift v sobě ale ukrývá tradiční nesynchronizovanou mechanickou převodovku. (Avšak v kompaktnějším provedení a s nižšími vnitřními ztrátami.) Ale systém I-Shift se pochopitelně skládá z mnoha dalších částí. Tajemství tkví v inteligentní elektronické řídicí jednotce. Ta se stará o hydraulický systém ovládající spojku a řazení. Každé přeřazení je díky průběžně zasílaným údajům o rychlosti vozidla, míře zrychlení, hmotnosti, sklonu vozovky, nárokům na točivý moment a dalších možné provést s extrémní přesností. Nepřetržitá výměna informací probíhá také s motorem, který k rychlému a plynulému řazení přispívá úpravou otáček a účinku motorové brzdy.
Jak to tedy bylo se samotným závodem? Volvo FH mělo ujet jedno kolo na trati za domu, za kterou Koenigsegg One: 1 zajede stejné kolo dvakrát. Na výsledek se podívejte ve videu.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.