Spor o nová chladiva do klimatizací - ekologická, ale prý málo bezpečná

Yaris
Yaris, foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka
Marek Litzman 7. ledna 2013 12:50
Sdílej:

Evropská unie nařizuje ekologičtější chladiva. Nejočekávanější náhrada současného plniva R-134a však vzbuzuje pochybnosti o bezpečnosti. Mercedes se proto cuká.

Evropská unie zpřísňuje požadavky na chladiva do autoklimatizací. Současné plnivo R-134a bylo vyvinuto jako náhrada freonu 12 s nižším potenciálem k poškozování ozonové vrstvy, avšak stále jde o plyn, který přispívá ke globálnímu oteplování. Proto chce Evropská unie náhradu.

Zpřísněné normy v současné době dokáží dodržet prakticky jen dvě plniva přicházející v úvahu, jde o plyny R-1234yf (chemicky 2,3,3,3-tetrafluorpropen) a R-744, což je oxid uhličitý. Jakkoliv by se využití rozšířeného a dostupného CO2 zdálo jednodušším, není tomu tak. Oxid uhličitý vyžaduje úplně novou konstrukci chladících jednotek, což není jednoduché ani levné u nově vyvíjených aut a není to prakticky možné u aut stávajících. Proto se, alespoň dočasně, čeká přechod na R-1234yf, který je s R-134a prakticky zaměnitelný.

Tento nový plyn však není úplně bez problémů. Na rozdíl od stávajícího plynu je klasifikován jako mírně hořlavý, což znamená nemalé problémy pro servisy zabývající se plněním klimatizací. Opraváři budou muset být proškoleni pro práci s hořlavými látkami a opravny budou muset být pro dané nebezpečí patřičně vybaveny. 

Dosavadní testy nicméně neprokazovaly, že by nové plnivo mělo být nebezpečnější než stávající R-134a, riziko vznícení bylo považováno za nízké. Nyní však Mercedes přišel s tím, že provedl extrémnější testy, ve kterých se určité nebezpečí vyskytlo. Při dostatečně prudkém narušení klimatizačního okruhu totiž může dojít ke vznícení vysoké koncentrace látky o horké části motoru. Při rozkladu se navíc látka může chovat jako kyselina. Z tohoto důvodu se automobilka rozhodla od přechodu na nové chladivo prozatím upustit a do vozů opět plní R-134a.

Nové chladivo vyvinuly společnosti Du Pont a Honeywell a na jeho výrobu mají faktický monopol díky držbě řady patentů na produkci tohoto plynu. Ty se samozřejmě o pověst svého chladiva bojí a tvrdí, že Mercedesu se jen nechce platit vyšší cena za nový plyn. Vyšší cena je přitom taktéž realitou, jedno naplnění stojí asi dvojnásobek. 

Mercedes však není jedinou automobilkou, která má k novému chladivu výhrady. S novým plynem dlouhodobě nepočítá ani Volkswagen, který již oznámil, že jediným plynem budoucnosti je pro něj oxid uhličitý. Ten je bezpečný, nehořlavý a ke skleníkovému efektu přispívá ještě méně než R-1234yf.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.