Evropská unie nařizuje ekologičtější chladiva. Nejočekávanější náhrada současného plniva R-134a však vzbuzuje pochybnosti o bezpečnosti. Mercedes se proto cuká.
Evropská unie zpřísňuje požadavky na chladiva do autoklimatizací. Současné plnivo R-134a bylo vyvinuto jako náhrada freonu 12 s nižším potenciálem k poškozování ozonové vrstvy, avšak stále jde o plyn, který přispívá ke globálnímu oteplování. Proto chce Evropská unie náhradu.
Zpřísněné normy v současné době dokáží dodržet prakticky jen dvě plniva přicházející v úvahu, jde o plyny R-1234yf (chemicky 2,3,3,3-tetrafluorpropen) a R-744, což je oxid uhličitý. Jakkoliv by se využití rozšířeného a dostupného CO2 zdálo jednodušším, není tomu tak. Oxid uhličitý vyžaduje úplně novou konstrukci chladících jednotek, což není jednoduché ani levné u nově vyvíjených aut a není to prakticky možné u aut stávajících. Proto se, alespoň dočasně, čeká přechod na R-1234yf, který je s R-134a prakticky zaměnitelný.
Tento nový plyn však není úplně bez problémů. Na rozdíl od stávajícího plynu je klasifikován jako mírně hořlavý, což znamená nemalé problémy pro servisy zabývající se plněním klimatizací. Opraváři budou muset být proškoleni pro práci s hořlavými látkami a opravny budou muset být pro dané nebezpečí patřičně vybaveny.
Dosavadní testy nicméně neprokazovaly, že by nové plnivo mělo být nebezpečnější než stávající R-134a, riziko vznícení bylo považováno za nízké. Nyní však Mercedes přišel s tím, že provedl extrémnější testy, ve kterých se určité nebezpečí vyskytlo. Při dostatečně prudkém narušení klimatizačního okruhu totiž může dojít ke vznícení vysoké koncentrace látky o horké části motoru. Při rozkladu se navíc látka může chovat jako kyselina. Z tohoto důvodu se automobilka rozhodla od přechodu na nové chladivo prozatím upustit a do vozů opět plní R-134a.
Nové chladivo vyvinuly společnosti Du Pont a Honeywell a na jeho výrobu mají faktický monopol díky držbě řady patentů na produkci tohoto plynu. Ty se samozřejmě o pověst svého chladiva bojí a tvrdí, že Mercedesu se jen nechce platit vyšší cena za nový plyn. Vyšší cena je přitom taktéž realitou, jedno naplnění stojí asi dvojnásobek.
Mercedes však není jedinou automobilkou, která má k novému chladivu výhrady. S novým plynem dlouhodobě nepočítá ani Volkswagen, který již oznámil, že jediným plynem budoucnosti je pro něj oxid uhličitý. Ten je bezpečný, nehořlavý a ke skleníkovému efektu přispívá ještě méně než R-1234yf.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?