Evropská unie nařizuje ekologičtější chladiva. Nejočekávanější náhrada současného plniva R-134a však vzbuzuje pochybnosti o bezpečnosti. Mercedes se proto cuká.
Evropská unie zpřísňuje požadavky na chladiva do autoklimatizací. Současné plnivo R-134a bylo vyvinuto jako náhrada freonu 12 s nižším potenciálem k poškozování ozonové vrstvy, avšak stále jde o plyn, který přispívá ke globálnímu oteplování. Proto chce Evropská unie náhradu.
Zpřísněné normy v současné době dokáží dodržet prakticky jen dvě plniva přicházející v úvahu, jde o plyny R-1234yf (chemicky 2,3,3,3-tetrafluorpropen) a R-744, což je oxid uhličitý. Jakkoliv by se využití rozšířeného a dostupného CO2 zdálo jednodušším, není tomu tak. Oxid uhličitý vyžaduje úplně novou konstrukci chladících jednotek, což není jednoduché ani levné u nově vyvíjených aut a není to prakticky možné u aut stávajících. Proto se, alespoň dočasně, čeká přechod na R-1234yf, který je s R-134a prakticky zaměnitelný.
Tento nový plyn však není úplně bez problémů. Na rozdíl od stávajícího plynu je klasifikován jako mírně hořlavý, což znamená nemalé problémy pro servisy zabývající se plněním klimatizací. Opraváři budou muset být proškoleni pro práci s hořlavými látkami a opravny budou muset být pro dané nebezpečí patřičně vybaveny.
Dosavadní testy nicméně neprokazovaly, že by nové plnivo mělo být nebezpečnější než stávající R-134a, riziko vznícení bylo považováno za nízké. Nyní však Mercedes přišel s tím, že provedl extrémnější testy, ve kterých se určité nebezpečí vyskytlo. Při dostatečně prudkém narušení klimatizačního okruhu totiž může dojít ke vznícení vysoké koncentrace látky o horké části motoru. Při rozkladu se navíc látka může chovat jako kyselina. Z tohoto důvodu se automobilka rozhodla od přechodu na nové chladivo prozatím upustit a do vozů opět plní R-134a.
Nové chladivo vyvinuly společnosti Du Pont a Honeywell a na jeho výrobu mají faktický monopol díky držbě řady patentů na produkci tohoto plynu. Ty se samozřejmě o pověst svého chladiva bojí a tvrdí, že Mercedesu se jen nechce platit vyšší cena za nový plyn. Vyšší cena je přitom taktéž realitou, jedno naplnění stojí asi dvojnásobek.
Mercedes však není jedinou automobilkou, která má k novému chladivu výhrady. S novým plynem dlouhodobě nepočítá ani Volkswagen, který již oznámil, že jediným plynem budoucnosti je pro něj oxid uhličitý. Ten je bezpečný, nehořlavý a ke skleníkovému efektu přispívá ještě méně než R-1234yf.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.